jes Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Gutten vår på 3 har fått det for seg at vi må være på rommet hans til han sovner, og det kan faktisk ta opp til én time enkelte ganger. I tillegg VIL HAN JO IKKE SOVE og kjemper i mot med alle mulige forslag og rare sanger og turning i senga. Det startet med at vi måtte stå ved etasje sengen hans fordi han klatret ned og gikk ut hele tiden. Så nå er vi støkk. Ha rpøvd å prate om det, foreslå at han skal sove selv. Noe han synes er lurt fordi da ser han det som en mulighet til å gå ut. Det har vi prøvd. Det skal sies at han alltid tidligere har falt i søvn av seg selv, har aldri hatt noe problemer med legging eller søvn forøvrig. Hva gjør jeg?
Gjest Filifjonka Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Sover han fremdeles på dagen? I så fall kan det jo være aktuelt å kutte ut dagsovinga. Vi hadde omtrent samme problem med den eldste. Det vi gjorde var at vi avtalte med barnet i god tid før leggetid at i kveld, når du har lagt deg, kommer jeg til å lese denne boka, synge en sang og så går jeg. Og da må du legge deg og sove. Og så gjennomførte vi det, på tross av skrik og hyl. Ungen sto naturligvis opp igjen. Jeg satt rett utenfor døra til rommet, men sånn at jeg ikke var synlig der innefra. Hver gang ungen kom, tok jeg den i hånden og leide vennlig, men bestemt tilbake til senga. Jeg sa ingenting. Ga ingen oppmerksomhet. Det tok tre kvelder for oss, så var alt i orden. MEN du bør gå noen runder med deg selv. Du skal kunne gjennomføre dette uten å få dårlig samvittighet. Søvn er et basalbehov hos barn, i likhet med mat og drikke. Du er ikke en dårlig mor fordi om du kjører hardt på leggetid noen kvelder. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Vi gjør det rett og slett bare sånn at at vi faktisk er der til han sovner. Vi legger oss ved siden av han, og så går det som oftest ikke lang tid før han sover. Vi orker ikke at han skal være redd, og er faktisk litt usikre på om det er riktig sånn som i vestlige driver med, å alltid skulle la barna ligge helt alene for seg selv på egne rom. Vaskehjelpen vår som er fra et annet land, var helt bestyrtet over at vi lot minsten ligge helt alene, men puster nå lettet ut når hun vet hvordan vi gjør det nå (uten at hun skal få bestemme hva vi gjør, men det viser at det faktisk fins andre syn på sånne ting enn det som de fleste i Norge praktiserer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå