Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som fyller tre år i november. Han viste interesse for å sitte på do for noen mnd siden så vi gikk til innkjøp av en potte til han. I begynnelsen synes han det var stor stas å sitte der, men det kom som regel ikke noe i potta, noen små "uhell" bare. Så kom en lengre periode hvor han ikke var interessert i det hele tatt. Nå har han begynt å bli det igjen og det er flere ganger han har tisset på potta nå. stor fest og jubel hver gang selvfølgelig, og veldig stolt. Nå er det tre-fire ganger han selv har sagt at han må tisse, river av seg bleia og tisser i potta. Han er veldig klar over når han må bæsje også, da gjemmer han seg på rommet sitt, men det har ikke kommet noe initiativ til å bæsje i potta/ do. Vi har ikke drevet noen systematisk pottetrening hittil, men det er kanskje på tide nå? Hvordan er det lurt å gjøre det? Lurer litt ift til barnehagen også, vet ikke hvordan de vil gjøre det med dotrening der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse ros og tolmodighet! Spør barnehagen om hvordan de pleier å gjøre det, og bli enige om fremgangen.

Noen sier at bæsj er det vanskeligste å lære seg å gjøre på do/potte, med oss har det vært litt motsatt. Vi har holdt på og spurt jr siden mai/juni om han skal på do, og tatt han med dit med jevne mellomrom. Så begynte han å si fra selv. Han har vært flink til å si fra selv i en lang stund nå i sommer,men nå er det gått tilbake igjen. Har hatt flere og flere uhell etter sommerferien, og jeg føler at man er blitt masekråke istedet. Typisk at de svarer nei skal ikke på do og så 2 minutt etterpå er det enten på do eller i trusen/bleien. I barnehagen spør de jr med jevne mellomrom, og han har ikke vært så flink til å si fra der selv. På tur ble vi enig om at har han på seg bleie.

Synes selv at det er blitt litt for mye mas på jr, og at han dermed har mistet noe av sitt eget initiativ. Han har tisset mere og mere på seg, og har dessverre skjønt at mamma ble "lei seg når jeg tisse i buksen min". Jeg klarte dessverre ikke skjule skuffelsen over tilbakegangen...Det har jeg jobbet med å overbevise ham om at var dumt sagt av mamma, for han er jo så flink.

Så beste tips er være positiv og tolmodig, regn med flere tilbakefall og ta ting etterhvert. Vi skal begynne med bleie igjen i barnehagen, og heller øve oss når vi er hjemme. Så går det etterhvert, og jr føler forhåpentligvis ingen nederlag selv dersom han skulle bli våt.

LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...