Gå til innhold

Min lange fødselshistorie! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tirsdag 14. august kommer de første veer i 18-19-tiden om aftenen. En økt mengde tyntflytende slim, i store mengder, gjør at jeg, den 16. august (rundt 21tiden) vil ha undersøkt om det har vært vannavavgang. Det er det så ikke, men jeg er 3cm åpen, og kun 1cm livmorhals tilbake.

Vi bruker aftenen på film, og veerne blir sterkere, men er stadgi kun hvert 10. minutt. Klokken 0200 sier jeg til kjæresten at han skal legge seg og sove, og jeg har tenkt til å ta to pinex, og håpe på at jeg også får sove. Kjæresten nekter dog, og min plan om to pinex blir aldri utført.. For klokken 02:40 (ca) går vannet i en skylle. Heldigvis har jeg på meg et bind + jeg står på gulvet ved siden av sengen.

Nå blir ting intense. Veerne, som tidligere har vært vonde, men helt til å holde ut, skifter karakter. De er utrolig mye mer intense (følelsen av smerte har ikke helt endret seg, synes jeg, det er mer intensiteten som ble skrudd opp. Rimelig vanskelig å forklare.. For det var virkelig AVS! Men samtidig syntes jeg ikke at det var så mye vondere enn tidligere..), og de kommer med 2-3minutters interval.

Kjæresten ringer til fødegangen og sier at vannet gikk, og at veerne har blitt intense. FG sier at vi er velkommen, men at de helst ser vi venter 20minutter med å komme, i det det godt kan hende det ikke vil fortsette i samme intensitet. De 20 minuttene går hurtigt. Før jeg vet ordet av det ringer kjæresten igjen, og informerer om at jeg er helt ved siden av meg selv, og at han helst vil at vi skal inn dit. Jeg er i bunn og grunn enig, men tanken om bilturen er en smule uoverskuelig. Helst vil jeg legge meg ned og insistere på at det kommer en Falck-bil med narkose til meg.

Fremme på FG blir vi tatt i mot av en hyggelig jordmor (som jeg ikke husker hva heter ), som undersøker meg innvendig, og sier jeg er 5cm åpen. Jeg blir voldsomt skuffet. Om "1cm i timen" skal holde stikk.. så blir det de verste 5 timene i verden, tenker jeg. Jordmoren spørr om jeg vil ha et lavement, men jeg er ikke i stand til å ta stilling til det. Hun spørr nemlig samtidig om jeg vil i kar, og jeg klarer kun å tenke "SKAL man ikke ha lavement for å få komme i kar?".. Og samtidig er tanken om å skulle sitte på toalettet med veer helt klart "NO GO!".

Hun vurderer at jeg ikke kan overskue det, og tar oss med til fødestuene. Jeg får velge mellom "god seng" eller "kar", og jeg velger "god seng", for jeg ser for meg at kar er litt for sent for min del. Inne på sengen sier JM etterhvert, at hun helst vil jeg skal ha epi. Jeg sier at det nok er ok (men tenker at jeg egentlig helst ikke vil). Hun gir meg lattergass i mellomtiden, og forsøker å finne hjertelyden til babyen. Det går så ikke.. Hun kommanderer meg over på rygg, og sier hun vil sette en hjertemåler på babys hode. Det blir gjort, og hjerterytmen er for lav på feil tidspunkter. Vaktlegen blir tilkalt for å ta scalp-ph. De er bekymret for at mine to døgn med veer har gjort babyen træt, og sier at om ikke ting er som de skal være, så blir det keisersnitt.

Fordi babyen tilsynelatende ikke har det helt godt blir jeg beordret O2 i masken. 1. Scalp-ph kom tilbake med spørsmålstegn, og de vil ta en ny. Hjertelyden er stadig ikke som den skal være, og det er i det hele tatt litt stress der inne. Nå er klokken ca 4:20, og i følge journalen har jeg begynt å få pressetrang. Klokken 4:30 blir alle KS-planer lagt på hyllen. Jeg er nemlig 10 cm åpen, og klar til å presse (og det gjør jeg visst også, selv om jeg ikke var klar over det selv).

JM sier at om ikke baby er ute innen en halvtime, så tar de henne med kopp. Jeg er ikke vill med idéen, men veerne er korte, og jeg får kun presset en gang, før de blir for svake til å hjelpe til noe mer. Vedrop blir lagt 4:45, og 4:54 er hun ute. Både JM og lægen er overraskede da hodet kommer ut. For det første stod hun skjevt i åpningen, så JM hadde oppfordret meg til å presse, mest for å få litt rotasjon på henne. Og skuldrene kom visst ut på tvers. Alt stresset omkring hjertelyd var visst ikke så kritisk, likevel, for hun scorte 10 med en eneste gang, og la seg til å sutte på fingrene og var helt bedårende. (Hun sutter stadig på fingrene, så vi skal nok til med smokk.)

Klokken 5 melder morkaken sin ankomst. JM er imponert over at fødselen gikk så hurtigt som den gjorde. Og sier det var bra vi kom når vi kom, og ikke ble hjemme lenger. Og lavementet hadde nok bare ført til at jeg kom til å føde mens jeg var i bad.

Jeg sprakk i en W-formasjon.. Jeg vet ikke hvor mange sting det er, men det var en 2. grads bristning, som hun sydde. Heldigvis var det kun i mellomkjøttet - og ikke for langt bak eller frem. Faktisk, så stoppet bristningen lige ved ringmuskelen. (Som ble ettersett av både vaktlægen og JM før og etter jeg ble sydd, og den er visst i god form )

Jeg sovnet i fødesengen og sov en time, mens far fikk holde sin datter for første gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye. Håper alt er bra med dere!!!!!! :)

Skrevet

Gratulerer masse med jenta og fin fødselshistorie!! Bra alt stod godt til med mini! Kos dere!

Skrevet

Gratulerer masse!!!!!!!!!!!

Skrevet

gratulerer masse:)

Kos deg med den lille babyen:)

Skrevet

Gratulerer så masse!!

Skrevet

Gratulerer så mye med babyen!!

åååå som jeg gleder meg til det er vår tur igjen!

Skrevet

Gratulerer så masse!! Gleder meg utrolig mye til gutten min kommer nå!!!!!

Skrevet

Gratulerer og takk for historien.

Skrevet

Må jo gratulere deg her inne også:) Flott fødselshistorie! Som du vet så er jeg kjempe misunnelig, for jeg har så lyst at det skal bli min tur snart. Meeeeen nå er det jo bare 2 dager til termin så det kan jo skje noe når som helst.

Håper vi kan ses snart med våre to små:)

Skrevet

Tusen takk for alle gratulasjonene.

31.08: Klart vi skal ses, når du en gang har født!! Tenk, det er ikke lenge igjen, nå!

Lykke til, til alle som venter! :)

Skrevet

Gratulerer så masse. Lykke til videre med godjenta:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...