Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Jeg har i dag fått vite at legen min ikke tok blodsukkeret mitt alvorlig nok når jeg hadde 8,7. Grensen er visst 7,8 for de som er gravid. Så hos jordmor i dag, nesten to måneder seinere, så ble ho litt stresset og i morgen skal jeg lære meg å måle blodsukkeret mitt selv. Er 35 uker i dag, og er bekymret fordi sf-målene mine er litt høye , og jeg tenker hjelpe meg, hvor stor skal babyen bli når hun komme ut?? Jeg har spist diabetes type 1-kost helt siden GBen ble tatt, så spiser ikke noe usunt, men jordmor sa hva som helst kan påvirke akkurat mitt blodsukker, derfor må jeg måle. Er det noen som har hatt svangerskapsdiabetes eller nesten hatt det som kan fortelle meg noe om dette? Og så kunne det hende at babyen fikk for høyt blodsukker, og måtte ligge til observasjon et døgn etterpå, og det syns jeg også var ganske skummelt.. :S Plutselig ble alt som har sett så fint ut hele veien, litt ekkelt rett og slett... Håper noen kan svare..
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Hvis ikke kosthold i seg selv er nok til å bedre blodsukkerverdiene, så skal man jo settes på insulin.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #3 Skrevet 28. august 2007 Min venninne hadde svangerskapsdiabetes og var kjempeflink med kosten..hadde også litt store sf-mål.. Fikk ei jente på 4400.. De sier jo at de som har type 1 fra før el utvikler dia i svangerskapet har en tendens til og få litt store barn, og må derfor holdes under oppsyn.. Det at de vil se etter babyen din er bare for og være på den sikre siden.. men det er også viktig at du blir konrolert i etterkant da det desverre kan fortsette hos deg selv om graviditeten er over.. Ang sf-målene så lå jeg selv over skjema så det holdt med jenta mi sist og hun var 4110 og 52 lang men så er jeg 1,80 høy og har litt til overs...he he.. Men jeg krevde ofte ul på slutten for og holde vekten hennes under kontroll, og det fikk jeg(stå på krava dine) og de estimerte henne til 4600 så de kan ta feil, og jo større barna er jo vanskligere er det og estimere vekt desverre.. Men jeg hadde en kjempeflott fødsel, og ingen dramatikk.. Stol på deg selv og snakk med din fødejordmor om dette og nevn for legen din og jordmor at dette er noe som bekymrer deg.. Masse lykke til;-)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 Tusen takk for svar! Er greit å høre hvordan andres opplevelser har vært.. kunne virkelig tenkt meg ul for å vite hvor stor hun er nå.. har litt angst for å føde en konfirmant! Og for at hun må ligge til observasjon rett etter fødsel.. Håper ikke at jeg utvikler diabetes etter dette da.. Det ville vært kjipt.. har en farfar og en tante med type 2, så kanskje jeg er litt disponert.. men jeg vil så gjerne ha en unge til.. dette er mitt første...
Gjest Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Jeg har og har hatt svangersk.diab. i mine tidligere graviditeter. Selv om du har 8,7, synes jeg ikke det er himmelhøyt, selv om du er over grensen. Nå vet ikke jeg om du har hatt dette tidligere, men at jordmor mener du skal måle selv, kan jo være for å overvåke og kontrollere. Min gutt som snart er 4 år var stor da han ble født, nesten 5 kilo. Må legge til at fødsel gikk greit, så ikke tenk på det. De måler vekten til babyen din nøye med UL (gjorde det med meg på nestemann), og mener de babyen er for stor, får du nok tilbud om keisersnitt. Men han som ble født med 5 kilo baggasje, slet litt med LAVT blodsukker etter fødsel. Han var vant til å få karamellsaus i magen, og klarte ikke å opprettholde blodsukkeret da han ble født. Han ble IKKE overvåket (som i tatt fra meg og lagt på egen avd), men sykepleierene på barsel stakk ham ofte i helen og målte hvor lavt det var. Han var hele tiden hos meg. Var blodsukkeret lavt, fikk han tilleggsmat med en gang, og det stabiliserte seg. Etter 3 dager var han helt fin, og vi dro hjem. Han har ikke noe diabetes i dag, og er en aktiv, lang og slank gutt. Så ikke bli for bekymret, du får oppfølging, og sammen med den kosten du allerede spiser, går sikkert dette HELT TOPP, for både deg og babyen. Lykke til.
Gjest Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 Og du kan trygt få flere barn! Jeg venter nr 5, med svangerskapsdiabetes....
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Nå har jeg vært på sykehuset: Desa at dersom man har mer enn 7,8 så SKAL man måle seg.. så til ikkeakkuratattpåklatt som hadde 8,3 vil jeg bare si at du må på klinikken og få apparat. Nå har jeg påvist svang. diabetes og har fått måleapparat som jeg må måle meg 6 ganger om dagen med nå i 14 dager. Jeg har til nå funnet ut at melk er IKKE noe for meg. På et glass melk steg blodsukkeret mitt fra 7,4 til 8,5 og det på to hele timer.. så det bryter ikke kroppen min ned.. no more milk for me Det blir ikke noe farlig for babyen dersom jeg holder blodsukkeret innenfor normalen. Så siden målene mine var så store, så skal jeg på UL på fredag for å se hvor stor hun er, og de kan estimere hvor stor hun blir. Så det er litt lettelse for meg. Ble veldig betrygget av å få snakke med folk som virkelig har greie på det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå