Gå til innhold

Ang Pridekurset ,er det obligatorisk? osv osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fylt ut og sendt inn papirene vi fikk tilsendt fra bufetat.

Virkelig en spennende prosess:)

Gleder meg til hjemmebesøk,og mere info om det å bli fosterforeldre.

Jeg har hørt mye om dette pride-kurset.

Så hvordan er det egentlig?

Er det obligatorisk å bli med? Er det mye individuelle rollespill? Gruppearbeid med framføring osv osv.

Har hørt det er veldig lærerrikt,at man lærer mye om seg selv og samboer.

Er det noe som IKKE syns det var noe særlig og kunne vært det foruten?

Om oen har andre ting og fortelle sskriv ivei,er mottakelig om alt som omfatter denne prosessen.

På forhånd takk for svar da:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pridekurs er obligatorisk ja (hvis du ikke er familiemedlem til det fosterbarnet dere får).

Hvis du ikke liker rollespille eller prate forann forsamlinger så gir du bare beskjed til pridelederne på hjemmebesøket slik at de er klar over det og kan ta hensyn til det. Min mann sa at han ikke liker store forsamlinger og han ble aldri spurt om noe forann alle sammen. De var utrolig flinke å ta hensyn. En som ikke liker å snakke i forsamlinger kan være en kjempegod fosterforeldre så de vil ikke "miste" noen av en så enkel grunn.

På pridekurset vi gikk på var det litt rollespill, men mest med pridelederne. Det var en del gruppearbeid, men det gikk overaskende bra. De delte inn i små grupper på 4-5 personer og hadde spørsmål vi skulle diskutere.

Jeg er veldig glad for vi gikk på pridekurset selv om det var litt "amerikanisert". Til tider litt overflatisk og svart og hvitt (hvis du forstår hva jeg mener). Alt i alt var det et veldig bra kurs. Alle deltakerne var der for samme grunn og var veldig åpne og koselige.

På pride lærte vi alt fra misdannelser pga alkohol, hvordan rettsvesenet fungerer, hvilken hjelp/støtte en fosterfamilie kan få, om familiene som trenger å plassere barna sine i fosterhjem, om fosterbarna generelt, og masse masse mer interessant.

Å gå gjennom prosessen var veldig bra. Vi gikk gjennom ting på pridekurset, så leste vi litt hjemme og hadde hjemmebesøk hvor pridelederne ble bedre kjent med oss. Denne prosessen gikk vi gjennom 3 ganger og det var kjempebra for etter hvert kurs så hadde vi nye spørsmål.

Jeg skulle nesten ønske jeg kunne gått gjennom kurset en gang til for nå vet jeg hva jeg kan vente meg og jeg har fått tenkt en del på det.

Vi gikk inn i pridekurset med tanke på at vi hadde lys på et barn til (mest egoistisk tanke)og kunne tenke oss å hjelpe et barn......men etter fullført pride sitter vi med en annen følelse. Nå vet vi hvor sterkt behovet er, vi vet hvor mange barn som blir forsømt, vi vet hvor grove mishandlinger og forsømmelser mange barn lever med. Nå vil jeg egentlig bare strekke ut armene mine og hjelpe. Jeg vil så gjerne hjelpe et barn som ikke har det bra. Jeg vil gjøre alt for dette barnet.

Vi fullførte pride i mars og venter på et fosterbarn.

Skrevet

Tusen takk for et veldig bra svar:)

Jeg skal høre med damen som holder kurset og formidle mine tanker,

så blir det nok et vellykka kurs.

Takk igjen.

• 1 måned senere...
Skrevet

Det står ingensteder at det er obligatorisk. Men det sies at de som ønsker å bli rekruttert som fosterforeldre BØR gjennomgå et PRIDE-kurs. Det kan også bestemmes fra kommune til kommune. Jeg jobber i en kommune der det ikke er obligatorisk, men har tidligere jobbet i en kommune der barneverntjenesten ikke vurderte foreldre som IKKE hadde gjennomgått kurset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...