Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Jeg har i dag fått vite at legen min ikke tok blodsukkeret mitt alvorlig nok når jeg hadde 8,7. Grensen er visst 7,8 for de som er gravid. Så hos jordmor i dag, nesten to måneder seinere, så ble ho litt stresset og i morgen skal jeg lære meg å måle blodsukkeret mitt selv. Er 35 uker i dag, og er bekymret fordi sf-målene mine er litt høye , og jeg tenker hjelpe meg, hvor stor skal babyen bli når hun komme ut?? Jeg har spist diabetes type 1-kost helt siden GBen ble tatt, så spiser ikke noe usunt, men jordmor sa hva som helst kan påvirke akkurat mitt blodsukker, derfor må jeg måle. Er det noen som har hatt svangerskapsdiabetes eller nesten hatt det som kan fortelle meg noe om dette? Og så kunne det hende at babyen fikk for høyt blodsukker, og måtte ligge til observasjon et døgn etterpå, og det syns jeg også var ganske skummelt.. :S Plutselig ble alt som har sett så fint ut hele veien, litt ekkelt rett og slett... Håper noen kan svare..
Kanin84=) fødeklar=) Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Hei..du skulle nok ha blitt tatt mer på alvor av legen din syns eg.Eg hadde sjølv verdi på 8,4 og fikk ganske snart oppfølging av sykehus med vekstkontroller og målinger kvar 14 dag.Men ikkje ver redd for viss du har levd på diett så trur eg det har gått heilt fint=) Eg må måle blodsukker 2 timer etter hvert måltid men dette er både smertefritt og enkelt. Spis ting med lite karbohydrater og unngå sukker! Spis grovest mulig mat osv....men dette varierer fra person til person.LOff og pizza er nesten verrre for mitt blodsukker en vanlig sukker. Når der gjelder barnet så må det gjerne ha en tur på nyføddintensiven etter fødsel....syns det virket kjempeskummelt eg og. Men nå så tenker eg at de vil passe ekstrea godt på både meg og barnet under fødsel osv. Ungen må kansje ha litt overvåking pga for lavt blodsukker har dei sakt til meg da...pga at mor ofte får høgt blodsukker under fødsel så får ungen for lavt. Men trur alt kommer til å gå bra!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #3 Skrevet 28. august 2007 Tusen takk for svaret! Det er litt betryggende at andre har gått/går gjennom det samme. Spiser diettmat og drikker kun vann og litt melk. men så sa ho at det kunne være hva som helst som fikk mitt blodsukker til å stige. Jeg fikk og beskjed om å unngå karbohydrater. Så i dag spiste jeg ikke poteter til middag.. ble liksom litt usikker på alt nå, men får sikkert mer informasjon i morgen på opplæring.. jeg hater sprøyter og stikk, men får vel bare leve med det...
ikkeakkurattattpåklattfødeklar Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 Jeg trodde grensen var på 9 jeg. Har selv på 8,3 og fikk vite at dette var på grensen og at grensen var 9. Nå ble jeg ihvertfall usikker her. Hmmm.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Hei! Jeg tok også en sånn glukosebelstningsprøve og fikk 7,1! Fastlegen min sa at det var helt fint..mens legen på sykehuset mente det var for mye og henviste meg videre! Måtte til en indremedisiner og der målte de langtidssukkeret mitt på 5,4! Så alt var fryd og gammen! Men jeg ble ihvertfall grundig sjekka..og glad er jeg for det! Syns det er rart at det er så ulik praksis på det der..og rart at dere med for høye verdier ikke ble henvist videre?! Men uansett..lykke til videre;) klemmer k!
Kanin84=) fødeklar=) Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 sjønner godt at du blir usikker....hvar helt hysterisk eg i starten.Men det hjalp meg veldig å få snakke med dia-sykepleier og å lere litt mer liksom.Bare spis poteter til middag....men spis litt mindre...vi må jo ha mat ikke sant=) Personleg så går det greit med poteter med meg....men som du sier så kan dette variere veldig.Grønsaker,rent kjøtt,hvitost og egg kan du spise så mye du bare orker av!!!!! PS mente ikke at du skulle spise mindre bare mer av kjøtt foreksempel og mindre poteter en vanli=) Syns det verste er å se at folk spiser is og kake....blir helt tussete av og til og stapper i meg av kunsti søtt....Og får dårli samvittihet. Husk og at såkalt sukkerfrie pastiller somregel inneholder sukkeralkoholer og derfor påvirker blodsukkeret likevel...men det går litt seinare opp en med vanli sukker!!!! Men egentli så er det bare lureri.....men 0 i karbohydrater= helt sikker=) Pepsi max og cola cero osv...
StineMor_2007_ Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 på fastende mage hadde jeg på 5,7. og 2 timer etter jeg hadde drukket det sukkervannet var den på 10,3.... det er høyt... jeg liker heller ikke sprøyter/ stikk men er ikke så ille:)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 Nå har jeg vært på sykehuset: Desa at dersom man har mer enn 7,8 så SKAL man måle seg.. så til ikkeakkuratattpåklatt som hadde 8,3 vil jeg bare si at du må på klinikken og få apparat. Nå har jeg påvist svang. diabetes og har fått måleapparat som jeg må måle meg 6 ganger om dagen med nå i 14 dager. Jeg har til nå funnet ut at melk er IKKE noe for meg. På et glass melk steg blodsukkeret mitt fra 7,4 til 8,5 og det på to hele timer.. så det bryter ikke kroppen min ned.. no more milk for me Det blir ikke noe farlig for babyen dersom jeg holder blodsukkeret innenfor normalen. Så siden målene mine var så store, så skal jeg på UL på fredag for å se hvor stor hun er, og de kan estimere hvor stor hun blir. Så det er litt lettelse for meg. Ble veldig betrygget av å få snakke med folk som virkelig har greie på det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå