StoltMammaForFørsteGang Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Dette er et komplisert tema, men prøver meg likevel... Jeg og begge mine foreldre har blå øyne. Samboeren min og begge hans foreldre har brune øyne. Jeg har hele tiden trodd at våre barn ville få brune øyne fordi brunt dominerer. Nå har jeg lest litt og er totalforvirra - noen som vet noe om dette?
Athene75 Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Både du og dine foreldre har 2 blå gener. Din samboer og samboerens foreldre kan enten ha to brune gen eller ett brunt og ett blått. Har samboeren din 2 gen for brune øyne, vil dere KUN få barn med brune øyne, da brunt er dominant. Har samboeren din ett brunt og ett blått gen, så kan dere få barn med brune øyne eller barn med blå øyne. eks: du har bb + han har Bb (B=brunt, b=blått) Barn: bB=brunt bb=blått bB=brunt bb=blått
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 28. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2007 Trodde samboeren min måtte ha 2 gen for brune øyne ettersom begge hans foreldre har brune øyne?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 jeg har brune øyne,begge foreldra mine har brune øyne. exn har grønne øyne og begge foreldra hans har blå øyne. dattera mi har knall blå øyne.
Gjest Skrevet 28. august 2007 #5 Skrevet 28. august 2007 Hans foreldre kan ha recessive blå gener, så samboeren din kan ha et blå og et brunt gen. Så det kan bli både blå og brune øyne ...
Misses*fødeklar* Skrevet 28. august 2007 #6 Skrevet 28. august 2007 Stor B=brun. Liten b=blå. Dersom foreldrene hans har kombinasjonen Bb, vil det si at de har et blått gen og ett brunt gen. (Dette kommer igjen an på hvilke gener deres foreldre har hatt.) For å få brune øyne trenger man ikke ha to anlegg for brun (BB), det holder med Bb. Det er jo nettopp derfor det brune genet kalles dominant. Dersom moren hans er BB og faren Bb, vil utslaget bli slik: BB, Bb, BB, Bb. Dvs. med denne kombinasjonen er det 50 % sjangs for at han faktisk har et blått gen. Vanskelig å forklare uten å tegne...., så vet ikke om du ble noe klokere.
Athene75 Skrevet 28. august 2007 #7 Skrevet 28. august 2007 Det kan han ha, men han trenger ikke ha det. Det kommer an på sammensetningen på genene som han har fått fra foreldrene det. De kan ha ett brunt og ett blått eller to brune. Har begge foreldrene to brune gen, så har han også to brune ( eks 1). Har den ene forelder to brune, mens den andre har ett brunt og ett blått ( eks 2) Har begge foreldrene ett brunt og ett blått gen ( eks 3) eks 1: BB + BB = alle barna vil få brune øyne og to brune gen eks 2: BB + Bb = BB ( 2 gen for brune øyne ) Bb ( ett gen for brune og ett gen for blå ) BB ( 2 gen for brune) Bb ( ett gen for brune og ett gen for blå) Alle vil få brune øyne selv om noen av dem har ett gen for blå eks 3: Bb + Bb =BB ( 2 gen for brune) Bb ( ett gen for brune og ett gen for blått) bB ( ett gen for brune og ett gen for blå) bb ( 2 gen for blå = blå )
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 28. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2007 Syns fortsatt dette er komplisert, jeg, men skjønner det som at det kan være mulig for oss å får barn med blå øyne. Vet ikke hvilken farge samboers besteforeldre har (bare 2 av dem, mormor har hvertfall blå øyne) - hvilket kan bety at det kan være overført hvertfall ett blått gen. Right? Sambo er borte nå, men jeg skal jammen spørre han om øyenfarge på de to siste besteforeldrene (de var døde da jeg traff han). Ikke det at øyenfare er så viktig, men litt gøy å vite noe om det likevel
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #9 Skrevet 28. august 2007 Ja dette er et komplisert tema. Min mor trodde gjennom hele oppveksten at hun var adoptert, fordi hun har brune øyne og begge foreldrene hennes hadde blå øyne. Også begge søstrene hadde blå øyne. Så lærte hun på skolen at dette ikke var mulig :-) Først da hun ble voksen og fikk vite at mormoren, som tidligere var "ikke-tema i familien" fordi hun reiste fra mann og barn, var sigøyner, gikk det opp for henne at foreldrene faktisk kunne være biologiske foreldre...
Misses*fødeklar* Skrevet 28. august 2007 #10 Skrevet 28. august 2007 Det må sies at denne regelen ikke er helt vanntett. Kjenner også til en familie der begge foreldrene, som har blå øyne, fikk to barn med blå øyne og to med brune. Aldri en regel uten unntak... ;-)
Gjest Skrevet 28. august 2007 #11 Skrevet 28. august 2007 Mamma og pappa har begge blå øyne - knall blå begge to. Min søster har også heelt knallblå øyne, og jeg har grønn/brune... Så alt går visstnok an
Synnøve_Solbakken Skrevet 28. august 2007 #12 Skrevet 28. august 2007 Som de andre skriver her kan samboeren din være bærer av blå øyne. Denne regelen med to bokstaver er nok egentlig litt mer komplisert. Grønne øyne/grønnbrune øyne er bare en mutasjon (en slags feil). Finnes ikke egne gener/alleler for dem tror jeg
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 28. august 2007 #14 Skrevet 28. august 2007 jeh har grønne øyne pappan til har brune, å vårres ene fikk blå øyne.. Så det dærre kommer helt ann på
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 28. august 2007 #15 Skrevet 28. august 2007 Har minst en av besteforeldrene hans blå øyner må en av foreldrene hans ha et gen gor blå (b)og ett for brun (. Når du vet at iallefall en av besteforeldrene hadde blå øyner spiller det i prinsippet ingen rolle hvilken farge de andre hadde. For så lenge en av de hadde blå vil også minst en av foreldrene hans ha gen for blå. Det er dermed en mulighet for at mannen din også har gen for blå. Men Selv om Begge foreldrene hver har en forelder med blå øyne og begge foreldrene hans dermed har Bb vil han fortsatt kunne ha BB. Så dermed blir det vanskelig å si noe om hvilken øyenfarge barna dine får. Men teoretisk sett kan de få både blå og brune øyne. Som nevne ovenfor går grønn fom genetisk brun (i tillegg til gult), og grå er genetisk blå. MEN så kommer det jo et utall varianter, feks kar jeg blå øyne med gult i, og det kan derfor bli vanskelig å si den "genetiske øyenfargen min". I teorien kan slike øyner ha genetisk kode for brune øyner men oppfattes som blå. Så jeg vil tro det er det som er tilfellet nevnt ovenfor der en hadde brune øyne til tross for at foreldre og søsken hadde blå.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #16 Skrevet 29. august 2007 hjelpemeg, tydelig at ikke alle skjønner denne ja:-) "Ingen regel uten unntak".. dere kommer jo ikke med unntak jo.. Mor og far blå øyne, jeg brune... ja... men det er jo avgjørende hva besteforeldrene dine har da:) Det er ikke SÅÅÅÅ vanskelig å forstå vel:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå