Gå til innhold

Var på føden i natt.. og..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer ringte føden i natt da han ikke klarte å se meg lide mere. Det var ikke snakk om noe rier eller noe slikt, men jeg hadde vært søvnløs (3 timer søvn på 3 netter tilsammen) og hadde så sinnsykt med smerter, at jeg bare lå i fosterstilling og gråt. Hadde også merket mindre liv så vi fikk beskjed om å komme med det samme..

Ble satt på ctg måling og jeg synes egentlig at lillegutt hadde ganske lav hjerterytme, lå i gjennomsnitt på 110 slag i minuttet. Synes dere dette det er veldig lavt ? Ihvertfall, så fikk jeg et glass med saft for å se om det ble litt liv i han, men han holdt seg like rolig. Satt vel til måling i tilsammen 1 time og 20 min.

Ble etterpå sendt inn til legen, som tok ultralyd for å sjekke at alt var som det skulle. Og han mente at det ikke var noe rart at jeg hadde vondt og var sliten, jeg hadde visst mere fostervann en vanlig, og lillegutt var visst veldig mye større enn først antatt. Jeg er nå 36 + 1 uke på vei, og han målte at nurket veier ca 3700 gram nå, og hodeomkretsen er på 35,5 cm. Synes dette var litt VEL mye, for å enda ha 4 uker igjen til termin, og i værste fall så har jeg 6 uker igjen om jeg går på overtid. Så da er jeg vel egentlig dømt til å få en plugg på rundt 5 kilo ? Grøss og gru! (jeg vet man ikke kan stole 100% på vekstestimeringen via ultralyd, men etter nøyaktige målinger og nøyre vurderinger så var han fast bestemt på at han ihvertfall ligger på over 3500gram nå)

Legen sjekket også om hodet var festet, og HERREGUD det var utrolig vondt når han sjekket dette, jeg ble jo hundre ganger værre enn når jeg kom inn på føden. Men det var godt å få beskjed om at hodet var festet.

Er det noen der ute som har samme smerter som meg helt nederst i magen, spess når ungen rører på seg, at man kvekker til og ikke klarer å fungere og må krype sammen i fosterstilling ? Jeg klarer virkelig ikke å sitte oppreist i det hele tatt, så til og fra sykehuset så måtte jeg legge bilsetet helt ned i liggende stilling. Jeg kan ikke se for meg at jeg skal overleve i 4-6 uker til med slike smerter. Usj.

Men tror dere det er noen som helst sjangse (kanskje litt større sjangse enn hos kvinner med relativt små/normale str på ungen) at han kanskje vil se verden litt før termin, med tanke på str, også fikk jeg beskjed om at han pustet så fint? Han sjekket ikke om jeg er moden. Men jeg skal til JM på fredagen, tror dere hun vil sjekke dette ? Eller er ikke det vanlig prosedyre ?

Legen avsluttet med å si at bebisen min er heelt klar for å møte verden, han er så klar som han kan bli både str-messig og når det gjelder utvikling av lunger og det som er. Og han håpet for min del at han kom ganske snart siden han er såpass stor, jeg har så store smerter og at jeg var helt fullpakka med ett stykk stor bebis og mere fostervann enn normalt (ikke bekymringsverdig mye altså)

Huff, ble mange spm på en gang dette her, men hadde vært kjekt å høre om noen andre har/ er i samme situasjon som meg. :-)

Setter stoor pris på innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om du kanskje kan spørre jm/lege om de kan gjøre noe for å få satt igang fødselen,med tanke på at du har så vondt å legen sa babyen var klar for å møte verden.

Er jo helt forferdelig viss du skal gå å ha så vondt.

Ønsker deg alt det beste å håper at du snart får lille babyen ut å slipper alle disse smertene..

Skrevet

Ikke i samme situasjon som deg i det hele tatt! ville bare si jeg håper smertene dine gir seg, de kan ofte være forbigående....får håpe det! og at du du føder noe før tida siden det er forsvarlig og babien er så stor!

Lykke til:)

Skrevet

Huff, dette hørtes tøft ut! Fikk du ikke noe tilbud om ihvertfall å bli satt igang ganske raskt om du skulle gå over termin?

Skrevet

Dere er bra søte :-) Tusen takk for varme tanker og at dere tok dere tid til å lese det lange innlegget mitt.

Jeg forklarte legen at jeg ikke maktet å gå slik i 6 uker til, da sa han at han mest sannsynlig trodde jeg ikke kom til å gå over termin, men kanskje ihvertfall frem til termin. Dette må jo ha vært ren tipping med tanke på at han ikke sjekket om jeg var moden eller ikke. Jeg håper virkelig at modningsprosessen ihvertfall har begynt.

Fikk ikke noe tilbud om å bli satt i gang, og håper virkelig at jeg slipper det, at ting begynne å skje av seg selv om ikke så altfor lenge.

Er det noen som vet om jeg kan "kreve" å bli sjekket for modenhet når jeg skal til JM denne uken ? Hadde vært så godt å få vite om noe som helst har begynt å skje, med tanke på smertene.

Igjen, tusen takk for svar jenter :-)

Skrevet

Jeg vet ikke om du direkte kankreve noe, men be instendig om det på bakgrunn av smertene, og kanskje de stripper hvis du er moden og klar? Stå på krava - og finn fram tårene, ellers risikerer du å ikke nå fram, lykke til:-)

Skrevet

Hihi - tårer er en gravid kvinnes beste våpen ;-) Men ja, tro du meg, jeg skal stå på krava og trygle og be om å ihvertfall bli sjekket. Selvom jeg har liten tro på at hun vil det siden jeg bare er i uke 36.

Ang stripping, hvordan utføres dette ? Og er dette smertefullt ?

Hilsen en uvitende førstegangsfødende ;-)

Skrevet

Jeg har aldri blitt strippet, men har lest diverse tråder om det her inne, og tror det er en slags tøying av livmorhalsen. Men den må være litt åpen/moden, og de gjør det ikke før du er nære termin. Det setter ofte fart på fødselen. Noen sier at det er vondt/ubehagelig, men det er kanskje verdt det? Spør jordmor, hun vet sikkert noe om det, men inntrykket mitt er at det er veldig ulikt fra sted til sted om de gjør det eller ikke..

Skrevet

Jeg er 37+3 og har mye smerter, jeg har det best i liggnde stilling.... vekten ble estimert til i 3200gr i går...har mye fostervann jeg også.... men jeg har fått tatt smertestillende frem til nå men burde trappe ned nå...

Skrevet

gurimalla!! Har desverre ikke noen andre råd en det som allerede er gitt.. jeg er også 36+1 i dag, å kjære vene, babyen din er jo større nå en det 1. jenta mi var ved fødsel! (11dager OVER termin!)

hehehehe.... litt rart å tenke på!

Vel, ville egentlig bare ønske deg lykke til! Håper å høre mer fra deg =)

Skrevet

Hei:)

jeg vil bare si at da jeg var på ultralyd i uke 37 pga mulig sv. forgiftning, målte de lillegutt til 3500 gr. dette var en fredag og mandagen etter startet fødselen min helt plutselig og ut kom en liten gutt på 2980...

så det kan hende babyn din ikke er så stro som de tror:)

lykke til iallefall, kan nok være du føder snart også;)

Skrevet

spurte jordmor i dag om hvor mye man kan stole på ULmålinger iforhold til vekt, da sa hun at man har en 500g slingringsmonn..

stemmer vel bra med ditt tilfelle da;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...