Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Er det farlig å bruke paracet når man er gravid?
Erisa* Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 man skal helst bruke minst mulig medisiner, men Paracet regnes som trygt. Så det kan du ta ved behov, følg doseringen på pakken. Ibux, derimot, skal du ikke ta.
Teltpluggen Skrevet 28. august 2007 #3 Skrevet 28. august 2007 Nope:) Ibux bør du holde deg litt unna, men paracet i "normale" doser er ikkeno farlig:)
cammi78 Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 Jeg har hørt at det er paracet man kan bruke dersom man trenger noe smertestillende eller febernedsettende.
Prinsesse 07+nurk juni 2011 Skrevet 28. august 2007 #5 Skrevet 28. august 2007 På apoteket jeg var innom for en stund siden, spurte jeg etter smertestillende som gravide kunne bruke, og hun gav meg noe som heter paracetamol, hun sa at det var den gravide kunne bruke, men med forsiktighet.
Gjest Skrevet 28. august 2007 #6 Skrevet 28. august 2007 Nei, men jeg tar en Ibux i ny og ne... Det er ikke farlig med paracet. Hold deg til bruskanvisnigen. Jeg bruker ibux i samråd med lege.
Prinsesse 07+nurk juni 2011 Skrevet 28. august 2007 #8 Skrevet 28. august 2007 Det er det nok men var den hun gav meg iallefall og ikke vanlig paracet
Erisa* Skrevet 28. august 2007 #9 Skrevet 28. august 2007 jada, det var det nok. Den er billigere, men virker likedan:) Tenkte bare jeg skulle oppklare litt, ikke meningen å forvirre:)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #10 Skrevet 28. august 2007 Ikke farlig, men i motsetning til det noen andre skriver her. IKKE ta Ibux, det er KUN etter avtale med lege i såfall.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #11 Skrevet 28. august 2007 Ja, jeg bruker paracet, paralgin forte og morfin preparatet aporex.
Athene75 Skrevet 28. august 2007 #13 Skrevet 28. august 2007 Ja jeg bruker paracet pga konstante smerter i en skulder
*1+1=2 små* Skrevet 28. august 2007 #14 Skrevet 28. august 2007 min gyn. sa at man kan ta ibux også, men det er snakk om NÅR i svangerskapet! Mener at ibux er ok midt i men ikke på starten og slutten, eller så var det omvendt:P
nungo Skrevet 29. august 2007 #15 Skrevet 29. august 2007 Har tatt paracet et par ganger i løpet av svangerskapet om jeg har hatt veldig vondt i hodet. Tror det er mer skadelig for fosteret at jeg har smerter enn at jeg tar en enkel paracet og dermed kan slappe av og få hvilt ut.
elimor Skrevet 29. august 2007 #16 Skrevet 29. august 2007 Gravide skal helst ikke ha feber over 39 grader, da det kan være skadelig for fosteret. Da er paracet det som er anbefalt. Men jeg merker at jeg har litt høyere terskel når jeg er gravid enn ellers før jeg tar noen piller hvis jeg har hodepine el.l.
Suturtang Skrevet 29. august 2007 #17 Skrevet 29. august 2007 Paracet er ikke farlig,men IBUX....se hva jeg leste om IBUX i felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå