Gå til innhold

Atopisk eksem, holder på å bli gal her jeg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har atopisk eksem, hadd det hele livet, og til tider gått på lysbehandling for dette! er ganske hardt angrepet!

i starten av svangerskapet ble dette mer eller mindre borte, men i natt, så har jeg klødd meg opp på under på overarmen, altså ved armhulene og nedover, og nå er det bare ekkelt rødt kjøtt som det renner veske ut av! jeg har også klødd meg opp nedover lårene, men det som er så rart, er at jeg har fått blåmerker der jeg har klødd! noen som har opplevd det??også store kjøttsår der! + at jeg har hatt eksem til og ifra på overleppa siden februar! holder på å bli gal!

jeg bruker Betnovat krem! og locoid! huden min er vel fra før litt ødelagt pga mye kortisonbruk! bruker også polaramin som kløstillende, men de tar ikke på meg lenger, får ingen virkning!

men nå er det virkelig ille altså! noen som har noen råd\forslag til hvordan å få dette bort? eller har dere prøvd andre behandlinsmetoder??:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg vil anbefale deg og legge deg i badekaret med masse Balneum Hermal :) Det er en babyolje som du får kjøpt på apoteket. Når du har ligget en halvtime så reiser du deg bare opp og klapper huden tør med en håndduk :) Du kan også prøve på dem områdene som det er verst og smøre med mandelolje :) Ellers kan jeg godt anbefale soneterapi for dette problemet :)

mvh

Skrevet

Har du prøvd å ta omega 3 kapsler... sønnen min har nesten ikke utslett etter han begynte på d.. åsså dusjer han bare olje som jeg kjøper på apoteket...husker ikke navnet men det er en stor flaske blå og hvit. Åsså smører han me krem får atopisk eksem som åsså kjøpes på apoteket A-derma

Skrevet

der va navnet på oljen hu m innlegget over meg=))

Skrevet

omega 3 kapsler?er det de som smører huden innvendig??

a derma har jeg prøvd, ingen suksee....men det med omega 3 skal jeg prøve! har de det på apoteket eller butikken da???:)

Skrevet

de har det både på apotek og helsekost... ja de funker kjempe godt det er fiskeoljer som hjelper huden... er åsså bra for lille snuppa i magen=))

Skrevet

ja, nettop det jeg skulle spør om, om det var bra for henne:)

den dusj oljen dere nevnte over her, bruker man den i badekar eller??

hudlegen min sa at de som hadde atopisk eksem skulle bade\ tilføre huden vann minst mulig??!!

lenge har sønnen din brukt omega 3 da?og han klør ikke heller??

Skrevet

Balneum Hermal kan du faktisk smøre deg inn med uten og vaske den av som en body lotion. Men du kan like gjerne bruke den i dusjen og også i badekaret. Jeg brukte den på eldste jenta mi og det var veldig god hjelp for henne. Sliter selv med atopisk eksem nå og jeg bruker kun den oljen i dusjen og jeg bruker den noen ganger som shampoo også.

mvh

Skrevet

Han begynte for 2 år siden og før det hadde han store utslett overalt og kunne ikke bruke ul og klødde. Etter han startet på omega 3 sluttet han å klø og utslettene var mye mindre etter 3 mnd på kapslene ble utslettene helt borte.. og han hadde lange kurer med kortison siden han ble født=/ han dusjer litt vann først å så smør han olje på dusjer av det meste av oljen og tørker huden forsiktig..

Skrevet

okay:) får ta meg en tur på apoteket etterpå tenker jeg:)

er så dritt lei nå...og kortison er virkelig ikke bra for kroppen:(

Skrevet

Jeg var også dritt lei etter at sønnen min har slitt med det siden fødselen. Har prøvd ALT. Etter 5 år ga vi opp, pakket kofferten og flytte til varmen. Det er det eneste som har hjelpt på han. Har ikke angret en dag. Slipper mye tårer og slit :-)

Men det som den gangen fungerte "best" var en propolis krem fra foreverliving. Kan bestilles på nettet eller gjennom kjente som selger det på homepartys.

Skrevet

hei,jeg har også atopisk eksem,å bruker elocon mot kløe,fungerer kjempe bra. :)

Skrevet

Jeg har eksem og har i lengre tid spist omega 3 kapsler sammen med Folat. I tillegg har jeg sluttet å bruke såpe. Det hjap mot kløen. Nå tenker du nok hva med shampoo og balsam. Jeg bruker vinyl hansker i dusjen til hårvask, og tar de av når jeg er ferdig med den. I tillegg bruker jeg dusjolje fra Eucerin. Den er uten parfyme og tilsetningsstoffer. I tillegg tåler jeg ikke kontakt med mel. Derfor bruker jeg vinylhansker når jeg baker. Litt ekkelt til å begynne med, men man blir vant til mye rart. Selv om du bruker betnovat og har brukt det lenge er det ikke sikkert at du bruker det nok. Min hudlege mener at man er for rask til å slutte. Han sa at jeg måtte smøre med dermovat(type 4 steroid) i 2 til 3 uker, 2 ganger om dagen, så med betnovat(type 3 steroid) i minst 3 uker 2 ganger om dagen. Så avslutter jeg behandlingen med 2 uker noe som heter loperamid 2 gander daglig i 1 uke. Da er huden både fin og frisk. Hvis man slutter for brått med steroidkrem så kan det være at du får utbrudd på nytt siden huden ikke er frisk ennå. Sørg for å bade så mye som mulig i stede for å dusje. Da skåner du huden.Søk råd hos hudlege, og ikke vær redd for behandling med steroider under svangerskapet. Det går ikke ut i blodet og er ikke skadelig for fosteret.

Lykke til videre og smør deg godt.

Skrevet

Hei Tonje!

Jeg har nylig vært med jenta mi på 5 år hos en lege som er ekspert på barneeksem (atopisk eksem). Fikk et helt hefte med hvordan vi skulle behandle. Det hun sa var at dersom man har klort slik at det blir sår i huden, skal man ALLTID behandle med krystallfiolett eller kaliumpergamanat på disse områdene. Dersom småe sår pensler man med krystallfiolett, dersom store områder med sår bader man området med kaliumpergamanat. Dette fordi eksemet klassifiseres som infisert når det er blitt sår, og infeksjonen alltid må behandles først. Deretter behandle med kortisonkrem og la dette trekke inn, og deretter med MYE fuktighetskrem. Et tykt hvitt lag på huden som man skal la trekke inn i ca. 10 minutter.

Har også lært at det er viktig å vedlikeholde behandligen med fuktighetskrem (MYE krem!) 2 ganger daglig selv i gode perioder, altså om du ikke har eksemutbrudd, og gjerne også oljebad.

En venninne av meg hadde vært med barnet sitt på en eller annen klinikk som hadde med hudproblemer å gjøre, og der hadde hun fått beskjed om å ikke bruke olje eller kremer med olje i (f.eks apobase oily creame) på eksem under utbrudd, fordi dette var som å kaste bensin på bålet.

Ellers er det elementære ting (som du sikkert vet om fra før), som:

-Ha det kjølig på soverommet, svetting forverrer kløe

-Bruke bomullsklær (ikke ull eller syntetiske stoffer), helst hvite, eller med lite fargestoffer i

-Ha korte, rene negler. (Skitne negler forverrer infeksjonen i eksemet, men dette gjelder vel mer for barn...)

Husker ikke mer, men du burde vel ta kontakt med lege for spesialisthenvisning. Men dette har du vel gjort tidligere i og med at du har vært plaget hele livet?

Jeg er selv sykepleier, men må si at jeg lærte mye nytt da jeg var med jenta mi hos spesialist, f.eks i forhold til kortisonbruk, hvor lenge det skulle brukes, og hvordan man skal trappe ned kortisonbehandlinga.

Men hvis du ikke har brukt krystallfiolett eller kaliumpergamanat, får du resept på dette hos legen. Vil anbefale deg å bruke det nå i og med at du har kjøttsår.

Lykke til, håper det bedrer seg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...