Gå til innhold

HCG Prøver :/


smaajento

Anbefalte innlegg

Hei. på fredag hadde jeg en liten småblødning.... så fikk jeg en bitteliten blødning på søndagen... fikk tatt en hcg prøve igår (mandag), skal ta en ny imorgen.. lurer på om det er noen som aner hva denne skal ligge på? er vel i uke 6 idag.... jeg er så nervøs... har ikke lyst at dette skal gå galt.. prøvd å lage dette barnet i 2 år nå... !! :(

Kan tilføye at jeg ikke har blødd noenting siden den bittelille blødningen på sandagen.... det er vel bra? lr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Smaajento.

 

Dette postet jeg på Gravide slitere,kopierer det inn hit.

 

Kommentarer til referanseområdene

 

Metodeavhengige verdier. Konferer utførende laboratoriums referanseområder. Avhengig av hvilken metode laboratoriet benytter vil man enten kun måle hele hCG-molekylet, kun b-subenheten eller begge deler.

 

 

 

Biologiske variasjoner

 

Under en graviditet når hCG-nivået sin høyeste konsentrasjon i 8. – 10. svangerskapsuke.

 

 

 

Typiske intervaller for s-hCG under svangerskap:

 

 

 

Uker etter siste menstruasjon, følgende av et varierende HCG nivå (ca fra til,alt innenfor normalen)

 

---------------- ----------------------

 

Uke: 3 Hcg: 3 - 40

 

Uke: 4- 5 Hcg :40 - 300

 

Uke: 5- 6 Hcg:80 - 3000

 

Uke: 6- 7 Hcg:2600 - 15000

 

Uke: 7-14 Hcg:12000 - 290000

 

Uke: 15-18 Hcg:10000 - 160000

 

Uke: 19-40 Hcg: 5800 - 52000

 

 

 

 

Tolkning

 

Under 2. til 5. svangerskapsuke fordobles hCG-konsentrasjonen hver 1,5 døgn. Etter 5. uke forlenges doblingstiden til 2 – 3 døgn. Ved ekstrauterin eller abnorm intrauterin graviditet påvises lavere hCG-nivåer med en mer langsom stigning enn ved normale svangerskap. Fallende verdier sees ved fosterdød. Halveringstiden er ca. et døgn. Tvillingsvangerskap gir vanligvis høyere hCG-konsentrasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...