Gå til innhold

Dumt spørsmål, men hva skjer hos Jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snart 1 time hos jordmor, etter å ha hatt første sjekken hos legen (samt to små turer innom grunnet blødninger)

Men lurer på hva som skjer, får jeg høre hjertelyden igjen? Hva ellers blir sjekket? Urinprøve skal være med hver gang eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hos jordmor for første gang i går. Hadde med urinprøve som hun sjekket, også pratet vi masse. Om tidligere svangerskap, formen min, alt jeg lurte på osv. :o)

Åsså kjente hun på magen(livmora), og så fikk jeg UL. Jippi!!!:o)

Trodde hun skulle høre etter hjertelyden, men UL er bedre... Hihihihi!

Sikkert noe av det samme du får, men jeg vet ikke om alle jordmødre har ULapparat da.

Lykke til!!

Skrevet

Urinprøve med hver gang ja. Hun måler blodtrykk og lytter etter hjertelyden. Ellers er det ikke noe spesielt. Hun spør kanskje om at du er hoven i føtter eller hender, hvor mye du jobber, og om det går bra:) Ikke noe spess :) Bare gled deg, min jordmor er hvertfall helt super :)

Skrevet

Ta med urinprøve - det sjekker hun sikkert. Ellers snakket vi en del om tidligere svangerskap, fødsel, jobb og formen min generelt. Hun gikk også nøye gjennom helsekortet mitt og spurgte til det som stod og la til andre opplysninger. Jeg fikk noen ulike bøker om svangerskap osv og informasjon om tilbud på helsestasjonen.

Etter det var det op på benken og hun lyttet etter hjertet og målte SF-målet.

Skrevet

Ja, hun måler blodtrykk også; det glemte jeg.

Skrevet

og fyller i det skjema som en fikk med første kontroll slik at man kan se forkjell fra gang til gang eller?

vekt er det noe som sjekkes ofte??

Skrevet

de sjekker vekt hver gang ja,, du må ha med helse kortet de skriver de på hver gang du er på kontroll både hos legen og hos jordmor:)

Skrevet

Urinprøve og måler blodtrykk hver gang + vekten din.

Og så snakker dere om det du har behov for å spørre om, ang graviditet og eventuelt fødsel.

Hvor langt er du på vei da?

Om du er noen måneder så måler de symfysemålet ditt (lengden på livmoren), og du får sansynligvis høre hjertelyden:) Så kjenner hun litt på magen din hvor babyen ligger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...