Gå til innhold

Da Isak kom til verden!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våkna fredag morgen 17 august kl 05:00 av at det plutselig ble ekkelt å vått i senga... Spurte sambo om han kunne hente litt papir men fikk ikke noen reaksjon. Spurte igjen med en høyere stemme men neeei da! han sov. Dytta borti han og sa vanne er gått hent papir!! Da spratt han opp med det stressa blikket å spurte om jeg kødda?!! hehe... stakkars.. Skremte han godt der gitt... Fikk papir men det holdt ikke. Isak hadde ikke festa seg så det rant godt. Kom meg på do å ringte føden. Fostervannet var fint og blankt så de sa at jeg bare skulle ta det med ro å komme ned etter hvert til en sjekk. Men da jeg kom ut av doen var sambo alt klar til å dra så heiv på meg noen klær og henta baggen. Rundt 6, da vi satt i bilen på tur ned til føden, begynte riene så vidt. Bare litt ondt i ryggen. Kom på føden og alt var greit. Babyen trivdes og riene var ikke kommet ordentli igang så fikk mest trolig dra hjem. Men blodtrykket mitt var høyt så de måtte ha en urinprøve som seffølgelig var utslag på så dermed ble vi geleidet til fødestua. kl 8 spiste vi frokost... da begynte riene å komme mer å mer. kl 9 kom to venninner på besøk. og rundt 10 kom min kjære mor som var såå bekymret! Riene var nå bare 3 min mellom og varte i ca 1 min. kl 11 måtte jeg på do for n'te gang. Så i bleien at fostervannet var missfarget.Grønt slimaktig greier... Ringte på til jordmor. Fikk da beskjed om å holde senga fra nå av. Lå meg ned og mamma og de to venninnene mine fikk beskjed om å gå ut for de skulle sjekke åpning. Sambo ble med dem ut en tur han og. Måtte ut å lufte seg. Jordmor sjekket og sa at det var 4 cm åpning. Men at det var noe som ikke stemte oppi der! Hun ringte på å fikk en lege til å komme. Legen sjekket og sa at det lå en hånd forran åpningen. Hun fikk dytta hånda opp men da kom det vist en fot ned!! Lille Isak lå i tverleie. De prøvde å snu han til med rompa først men det gikk ikke. Sambo kom inn å ble rimelig forskremt da han så 5 jordmødre stå over meg med hversin hånd oppi der å greier... Han sa det så sånn ut... å det kjentes ikke værre ut.... Fikk så beskjed om at det enten ble setefødsel eller keisersnitt. Jaja tenkte jeg.. en vei må han nå ut og.

Ble sent på røngten for å se om bekkenet mitt var storn nok. Å d var det vist... Fikk epidural og lystgass... alt ble plutselig mye morsomere... hehe... Ble også satt på rifremkallende drypp for å få Isak til å snu seg med rompa ned.Mamma kom inn for å si hade...Hun hadde egentlig ikke lyst å dra fra meg nå men jeg jaga henne ut. Hun hadde uansett blitt sittende på gangen resten av dagen. Venninnene mine fikk ikke komme inn mer heller. så jeg og sambo satt å så på tv mens vi venta på at lillegutt skulle komme... Da begynte fosterlyden å forsvinne. gikk ifra 130 til 64... Helt normalt under riene sa jordmor.. Men jeg hadde ikke en rie da!! jeg kjente det selv om jeg hadde epidural. Så kom fosterlyden opp igjen. 5 min seinere datt den ned til 63... Sa ifra til jordmor og sa også at jeg ikke hadde rie akkurat nå... Vi ventet i 5 min og fosterlyden var fremdeles lav. Jordmor ringte på og 4-5 andre kom. Fikk oksygen og i det hele tatt.. og fosterlyden kom opp igjen. Legen sa at det tok for lang til fra rien til fosterlyden kom opp igjen og hvis dette skjedde flere ganger måtte jeg bli sendt ned for ett krise snitt... Fosterlyden datt ned igjen 3 ganger. Da sa legen at dette kan vi ikke vente på... Før fosterlyden var kommet opp igjen var jeg på tur ned til oprasjon med sambo på slep bak senga en plass.. Var rimelig livredd selv. Sambo ble satt på et rom for seg selv mens de trilla meg inn på oprasjonsrommet og lempa meg over på et iskaldt bord og fikk oksygen igjen å ble koblet på 3-4 maskiner og fikk satt inn 5 venfloner. Følte meg som en robot med alle ledningene som hang overalt. Lå pip naken på dette bordet før ei snill sykepleier sa: Få ett laken så vi kan dekke over de edlere delene hennes da!! Takk til deg snille sykepleier. fosterlyden var kommet opp igjen så jeg slapp narkose. ble satt enda en epidural. De snitta meg opp og begynte å romstrere inni magen min. Da fik sambo komme inn.. Han så forskremt ut stakkar. De fikk endelig ut gutten min som hadde navlestrengen2 ganger rundt halsen. Sambo klippa navlestrengen mens jeg ble stifta sammen. Så kom guttene mine bort til meg og han minste fikk ligge på bryste mitt... Det satt igang tåre kanalene. Ble trilla på oppvåkninga og lå der i 4 timer før jeg fikk komme på rommet på barsel. Da fikk jeg Isak på magen igjen... Å tåreshowet fortsatte... Han tok heldigvis ingen skade av å ha navlestrengen to ganger rundt halsen. Isak Aleksander var 49 cm lang og 3410 gram. Hodeomkretsen var 34 cm!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye.. Bra at alt gikk fint til slutt=) Lykke til og kose dere alle tre masse..

Skrevet

forbanna hormoner..hihi, griner jeg gitt..så bra alt gikk bra med dere da.)

lykke til videre og kos deg med lille isak

Ps: isak er et veldig fint navn:)

Skrevet

Gratulerer:) gler meg til det er min tur=)

Skrevet

Sitter her og sipper...Håper det er min tur snart.8 dager på overtid.Gratulerer så mye.Kos dere masse.

Skrevet

Gratulerer så mye!

Godt alt endte bra. Nå fikk du i gang tårene her kan man si...

Lykke til og kos deg med nurket:)

Skrevet

Gratulerer:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...