Gå til innhold

Hva var den kjekkeste boka DU leste da du var i tenårene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker jeg leste annas barn, og jeg bare elsket den!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var veldig fascinert av "Roots" av Alex Haley og "Egalias døtre" av Gerd Brantenberg en gang i fjortisalderen.

Gjest frøkenvetikke
Skrevet

Maria Gripe - bøkene. Fantastiske!!!

Gjest frøkenvetikke
Skrevet

Eller var det FØR jeg var tenåring...? Husker ikke..

Skrevet

Den boken jeg husker best fra den alderen var "Den brennende sengen". Forferdelig...

Ellers var jeg veldig inne i Stephen King sine bøker da jeg var fjortis =)

Skrevet

På vei inn i puberteten leste jeg Annas barn også. Den gjorde et varig inntrykk, og det var vel den første tenåringsboka mi. Ellers var jeg stor fan av Tolken. Gripe bøkene et par år før.

Skrevet

Beatles av Lars Saabye Christensen

Skrevet

"Annas barn" er vel den boken jeg husker best fra (tidlig i) tenårene. Den gjorde sterkt inntrykk.

En annen bok var "Jeg savner deg, jeg savner deg!" av Peter Pohl. Den var om to tvillingsøstre, hvorav den ene omkom da hun ble påkjørt. Boken er om hvordan den gjenlevende søsteren taklet tiden i etterkant av ulykken. Basert på en sann historie, husker den også gjorde sterkt inntrykk.

Skrevet

Jeg leste Jordens Barn-serien av Jean M. Auel (eller hva hun het)

Men det gikk ikke så langt at jeg omtaler sex som "å gi gleder"..

De bøkene gjorde i allefall varig inntrykk. Sammen med en polsk roman som het Frøken Ingen, den tar jentevennskap på kornet.

Og Isfolket, selvfølgelig ;) De bøkene var kos, helt til det tok litt vel mye av på slutten.

Skrevet

Jeg likte godt Maria Gripe-bøkene, og Kabalmysteriet av Jostein Gaarder. Pluss alle bøkene i Penny klubben, spesielt Wonderserien. Men dette var vel noe år før tenårene...

Skrevet

Av typiske ungdomsbøker er kjære Timo av Elin Brodin den som gjorde inntrykk, alle andre var kjedelige. Ellers leste jeg atter en gang Fange i Natt og Tåke av Trygve Bratteli, Kvinneleiren, og ellers det jeg fant av overlevelsesbøker fra 2.verdenskrig. Jordens Barn leste jeg nok også, leste dem første gangen etter 10årsdagen min, da fikk jeg Hulebjørnens klan i gave. Ja og Dronningesagaen og Snorre ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...