miniime Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Jeg og sønn min flytta 10 mil unna der vi bodde før sammen med pappaen hans, for 6 mnd siden. Nå flytter vi 70 mil bort p.g.a skolegang. Han begynner i barnehage der for første gang. Så er det mulig vi må flytte igjen etter jul... Er dette "skadelig" for sønnen min? Ei venninne av meg sa: " Han har jo ike noe stabilt hjem jo"
Gjest -<<- Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Tja, veldig langvarig skadelig behøver det ikke være, men du vil antagelig se en reaksjon på det, ja - særlig det med å bytte barnehage er en ganske stor omveltning for en liten mann. (For ikke å snakke om å flytte fra pappa, da, men det var antagelig mer uunngåelig).
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2007 #3 Skrevet 28. august 2007 for mange og forstore forandringer er jo ikke gunstig. noen forandringer blir sett på som utfordrende og spennende og styrker utviklingen, blir det for mange og forstore forandringer så kan de sinke utviklingen. hvor grensa går er helt forsjellig fra barn til barn. kommer jo helt an på barnets persjonlighet også. han bytter jo barnehage bare 1 gang? og det er vel begrensett hvor mye tillknyttning han har til miljøet der dere bor nå? hvordan blir saværet med far? blir det mye reising frem og tilbake? mange ting som spiller inn.
miniime Skrevet 28. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2007 Han har ikke gått i barnehage til nå, så det blir bare bytte en gang =) Men jeg er redd for at det skal gi han langvarige "skader".. Men så tenker jeg slik at det er greit å flytte nå mens han enda er liten, ville ikke gjort det slik om han gikk på skolen
miniime Skrevet 28. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2007 Nå har han ingen tilknyttning til her vi bor nå. Vi har tenkt at han reiser til pappa å besteforeldre ei uke i mnd... Synes dere det høres mye ut? At det kanskje burde være annen hver mnd? Beklager alle spm, men er så usikker på alt dette =)
Gjest -<<- Skrevet 28. august 2007 #6 Skrevet 28. august 2007 Vi flytta nærmest kontinuerlig med eldstemann i den alderen, og det ser ut til å ha gått bra. Selv om vi selvsagt etter dib-definisjon var heller ondsinnede foreldre da vi backpacket gjennom Latin-Amerika, Afrika og halve Asia med guttungen over noen år, og i tillegg bosatte oss i 3-4 forskjellige land. Men so far, so good altså - ingen merkbare seinskader. Han liker til og med å reise.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2007 #7 Skrevet 28. august 2007 jeg syns ikke det høres mye ut, heller lite. ville heller valgt foreksempel torsdag til søndag 2 ganger i måneden. for ellers blir det så lenge mellom vær gang han ser faren. og det gjør at han må distangsere seg fra pappaen sin. og det er ikke gunstig for forholdet dem i mellom bare og spørr ;-) jeg er ingen ekspert, men har lest litt om barnefordeling og slike ting
stinky-monkey Skrevet 28. august 2007 #8 Skrevet 28. august 2007 Jeg har flytta 17 ganger siden jeg ble født. Eldstegutten vår på 5 år har flytta 6 ganger, og yngstegutten har flyttet 3 ganger. Ingen av oss har tatt skade av dette. Jeg føler meg til tider litt rotløs, siden jeg har flyttet så mye, men nå har vi endelig funnet oss hus, og flytter inn der om ca 3 mnd, og da skal vi bli boende for godt håper jeg :-) Jeg tror at det går greit så lenge barna er under skolealder. Når barna må bytte skole, så er det litt værre. Men det pleier jo også som regel å gå bra, men til yngre de er, til bedre er det. Jeg har bytta skole flere ganger, og det har gått greit med meg :-) Men jeg vil ikke gi mine barn samme oppvekst som jeg har hatt, så derfor håper jeg at vi kan bli boende i det huset vi har kjøpt nå, sånn at barna får vokse opp på en plass, sånn at de har et hjem som er trygt og stabilt, og har en plass de føler seg hjemme, og hører til. Tror ikke sønnen din kommer til å ta skade av litt flytting når han er så ung som han er nå :-) Lykke til med flyttinga :-)
miniime Skrevet 28. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2007 Takk for svar alle sammen! Glad dere er til alle dibbere =) Det er en ting til jeg lurer på..hehe Kan pappaen bruke all flyttingen i mot meg for å få hovedomsorgen? Han er litt ustabil, uten at jeg skal gå inn på detaljer.
WWJD Skrevet 28. august 2007 #10 Skrevet 28. august 2007 Hei! Det er riktig at hyppig flytting er en risikofaktor, men om hyppig flytting er skadelig for din sønn eller ikke må ses i sammenheng med øvrige beskyttelses - og risikofaktorer i og rundt dere;o) Dersom det er få risikofaktorer og mange faktorer som virker beskyttende trenger du ikke uroe deg. Og siden du stiller deg spørsmålet tenker jeg at det betyr at du er en god mor med evne til å sette deg inn i barnet sin måte å oppleve ting, det er en viktig beskyttelsesfaktor! Andre ting som beskytter er : - en viktig og stabil voksenperson utenom mor/far - god, trygg tilknytning til mor - god, trygg tilknytning til far - godt samarbeid mellom mor og far dersom de ikke bor sammen - regelmessig samvær med far (forutsigbarhet og regelmessighet er viktigere enn hyppighet) - at barnet er sosialt og søker kontakt med gjevnaldrende og voksne - at barnet har rolig temperament - at omsorgspersonen(e) har rolig temperament - forutsigbarhet i hverdagen (rutiner og grenser) - trygt nabolag tilrettelagt for barn og unge - mye oppmerksomhet fra voksne til barnet, spes de første 2 leveårene - foreldre i arbeid som er integrert i samfunnet klem
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2007 #11 Skrevet 28. august 2007 om dere bor sammen nå, så kan han jo gå til sak og si at du frarøver barnet kontakt med far og sitt vante miljø. han kan murligens får hovedomsorgen da. om han er litt ustabill og du har bevis på det og at du ikke er det, så vil det jo være natutlig at barnet har det best hos deg. å du får nok ta med deg barnet. sånne saker kan gå begge veier. nå fokuseres det velidg mye på at mammer flytter av gårde med barna og på den måten frarøver barna hypig kontakt med far. å at dette ikke er gunstig for barna. kommunenen har gratis advikat timer som du kan be om og spørre litt på sjangsene dine. hva er sansynligheten for at han vil gå til sak?
miniime Skrevet 28. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. august 2007 Vi har ikke bodd sammen på ett halvt år, og han er ikke så glad for at jeg flytter. Men jeg har hovedomsorgen. Skjønner han blir frustrert for at jeg tar med meg ungen å flytter, men det er p.g.a skolegangen min da. Han har en kriminell fortid, og har gjort div mot meg som også har gått utover sønnen vår. Ikke noe er anmeldt, men jeg har vitner på hva som er skjedd. Vet ikke om han ville gått til sak, men han truer hele tiden med at han skal ha hovedomsorgen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2007 #13 Skrevet 28. august 2007 bare flytt i vei, før han får gjort noe som helst er barnet mer knyttet til der du bor alike vel. (regner med at han ikke har sånn super masse samvær nå) men i mai neste år så kommer det nye barnelov, det kan hende den nekter foreldre med hovedomsorgen og flytte lenger unna samærsfoelderen uten samværsforeldrens samtykke. (er jo ikke lett og si hva som vil skje mener jeg) så jeg ville nok flytta før da.
miniime Skrevet 28. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 28. august 2007 Nei han har han bare annen hver helg Har hørt det skulle komme en ny lov om det ja. Den gjelder ikke fra 1. januar da? Tusen takk for svar og støtte mortilgunnar! Setter pris på det
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2007 #15 Skrevet 28. august 2007 spørs hvem du mener, forslaget til barneloven mener jeg at skal legges fram i mai neste år.. bare hyggelig :-) syns det er litt gøy også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå