Gå til innhold

Hjelp, dere skriveeksperter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva blir riktig bruk av å/og her?

"...en viktig del av krl-lærerens jobb å forsøke og skape respekt for andres livssyn..."

Burde jeg byttet å og og her eller skal det stå slik? Ble plutselig veldig usikker. Skriveprogrammet mitt mener nemlig at det skal stå å foran skape også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... Men er det "lov" da? Mener å huske at det aldri skulle være to å'er på rad i en setning?

Skrevet

"...å forsøke og skape...". Det er riktig sånn du skrev det!

Skrevet

Å lage en kake, å spise, å sykle

kaker og brus, hus og hytte

Så det må bli Å

Skrevet

Kremt, det er nok ikke så enkelt og/å regelen fungerer, 6Ymamma.

Skrevet

Post den inne på kranglesiden, Alva. Da får du helt sikkert en god grammatisk forklaring på hvorfor det er riktig å skrive sånn du gjorde.

Skrevet

"..en viktig del av krl-lærerens jobb er å forsøke å skape respekt for andres livssyn..."

Garantert at dette er riktig.

"Å" skal du bruke forann verb som "forsøke" og "skape" er.

"OG" skal du bruke når du binder sammen to ord, som" Alva OG Newmom"

Skrevet

må vel bli å begge steder. slik du skriver det, blir det: er å forsøke og å skape osv - hvis du skjønner: men jeg tror jeg ville skrevet det om litt. du kan egentlig droppe forsøke, selv om det nødvendigvis er det man gjør.

Skrevet

Hmmm... Ble enda mer forvirret nå. Ene sier noe og andre noe annet.

Skrevet

Nei jeg kan ikke det, de hadde det før som en målsetting, men så fikk de FN kommensjonen på nakken, så nå er det forsøke... ;-) De måtte løse litt opp i formueringene sine og da må jeg følge det opp.

Skrevet

Ja, man skal bruke "å" foran (foran med en n) infinitiv. Men det er unntak når man har to infinitiv etter hverandre som her. Jeg skal hoppe og danse f.eks. Blir selvfølgelig feil med "å" her også.

Skrevet

Jeg holder fast på at du burde poste den inne på krangle. Der er det flere "skriveeksperter" (bl.a. noen lærere) som helt sikkert kan gi en god forklaring på og/å-regelen. Og hvordan det skal brukes i denne sammenhengen.

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at det skal være to å-er der - altså "å forsøke å skape" -, men ikke fordi å er infinitivsmerke, så enkelt er det ikke.

Greia er at du skal ikke det er ikke snakk om å forsøke og å skape som to separate handlinger men "forsøke å skape" som en enkelt handling, og da separeres det ikke med og. Ordet forsøke hører til en mindre verbgruppe som kan ta infinitiver som objekt, og i en objektform er infinitivet underordnet og får ikke "og" fremfor seg, jf. og/å-reglene på Språkrådets side: http://sprakradet.no/Raad/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/

Skrevet

Ok, det stemmer nok som du sier... Faen, må terpe norskkunnskapene.

Skrevet

er ofte lettere aa oversette til et annet spraak...

impontant part of the teachers job is to try to create.... Da blir det dobbel aa.

Skrevet

Ok, tusen takk for all hjelp, da satser jeg på to å'er :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...