Gå til innhold

er NAV og TRYGDEKONTORET det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer og på om foreldrepenger og engangsstønad er det samme?

Som student,er det stipend fra lånekassen og engangsstønad fra trygdekontoret en har rett på? Ikke noe mer?

Tusen takk for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp på alle tre spsm?

Takk for svar:-)

Skrevet

Trygdekontoret og aetat har slått seg sammen og kaller seg for nav. Men de har delt seg inn i to i tillegg : Nav trygd og Nav arbeid.

Men de har kanskje lokale på samme sted osv..

Skrevet

Foreldrepenger og engangsstønad er ikke det samme. Foreldre penger er det du har jobba deg opp retten til over de sisste 10 mnd. Da får du utbetalt prosenter av inntekta di en gang i mnd i et år etter fødsel. Engangsstønad er bare en engangssum på omtrent 34.000 som du kan få utbetalt etter uke 26 (tror eg). Men da får du ikke mer før du eventuellt begynner å jobbe igjen.

Skrevet

Foreldrepenger får du fra jobben (men NAV betaler dem) dersom du har jobbet ved siden av studiene, og tjent over en viss grense det siste året. (Husker ikke beløpet, men står inne på NAV. Er halvparten av forketrygdens gunnbeløp. Søk på det du.)

Engangsstønad er ett fast beløp du får utbetalt etter fødsel dersom du har jobbet for lite til å ha rett på foreldrepenger.

Som student (høgskole eller universitet) søker du som vanlig på fullt stipend og lån. Etter fødselen søker du omgjøring til fødselsstipend, og da skal alt bli utbetalt som stipend. (Litt over 80 000.)

Oppsummering: Du skal som student ha fødslsstipend + enten foreldrepenger eller engangsstønad (alt etter hvor mye du har jobbet ved siden av skolen).

Håper det var oppklarende. Se forøvrig nav.no og lanekassen.no.

=o)

Skrevet

ahhh, å viss jeg ikke har jobbet noe ved siden av studiene har jeg kun rett på stipend fra lånekassen?

Har hatt sommerjobb i sommer, men der har jeg bare tjent ca 10-12000. Å det har vel ingenting å si....

Veldig godt svar du gav:-) Synes slike ting er litt forvirrende....

Skrevet

Kanskje du får engangsstønad da. Det vet jeg ikke sikkert, har selv jobbet mye ved siden av studiene..... Sjekk med nav du ;o)

Skrevet

nei...svarte visst litt kjapt, NAV og trygdekomtoret er sammenslått...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...