Gå til innhold

Barn skal ikke "oppdras"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn skal ikke oppdras, de skal utvikle seg, de skal vokse som blomster og stå fritt i lyset fra en verden som ønsker dem velkommen, slik at de kan strekke seg - de skal kjenne på motstanden og enten trenge seg gjennom eller vokse mykt rundt den - de skal erfare selv hva som gir dem lykke og gode opplevelser, de skal aldri høre "nei" men selv finne sin vei gjennom livet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kloke ord fra en meget vis DIB dame. *NOOOOOT*

Skrevet

Vakkert!

Men noen "nei" blir det lell!!

Skrevet

Du har tydeligvis ikke barn. Eller kansje du liker uoppdragne oppsnasne unger. Den nye trenden med at foreldre er redd barna ikke skal like dem er helt på trynet! Det handler om gjensidig respekt og forståelse.

Ja til oppdragelse og nei til feige anonyme innlegg

Skrevet

Jeg ser ikke på min oppgave som forelder som en oppdrager, men mer som en veileder og støttespiller. Men å si at barn ikke skal høre et "nei" syns jeg er helt feil. Det hender at vi som voksne også får høre "nei" og fri barneoppdragelse er nok ikke lurt. Men å la barnet utvikel seg og finne seg selv er jeg for. Jeg skal ikke bestemme hvem hun er og skal være- jeg skal veilede henne til å bli i stand til å fungere i samfunnet og ta fornuftige valg og ha det bra med seg selv.

Skrevet

Hvilken bok har du tatt det fra?

Lurer nemlig på det jeg også.................

Skrevet

Veit du hva, man skal da lære barn å være menneske, sånn der prat er rett og slett bare romantisert vås! Klart barn skal få utvikle seg, men det gjør de jo i tråd med oppdragelsen som foreldrene gir dem! Om de får utvikle seg helt fritt, uten å høre et eneste nei hjemmefra, hvordan tror du de kommer til å klare å forholde seg til og blant andre mennesker i samfunnet?

Skrevet

Barn trenger kjærlige men konsekvente foreldre. Et nei må være et nei.

Skrevet

jeg forstår meg ikke helt på den ikke si nei greia. det er da mye lettere for sønnen min og forholde seg til at NEI, han får ikke lov og spise blomsten i stua. eller NEI, han får ikke lov og lugge hunden.

en at han gjør det og blir forgitet eller hunden biter.

hvordan løser HI sånne ting??

Skrevet

Jeg tror jeg ville pugget og/å- regelen før sønnen din begynner på skolen, mortilgunnar

Skrevet

Vurdert muligheten for at noen har faktiske skriveproblemer, anonym over her?

Skrevet

Ja, det er vel åpenbart at det er derfor jeg sier fra? Alt kan læres skikkelig om man bare gidder.

Skrevet

hvordan er den regelen da?

Skrevet

"jeg forstår meg ikke helt på den ikke si nei greia. det er da mye lettere for sønnen min Å forholde seg til at NEI, han får ikke lov til å spise blomsten i stua. eller NEI, han får ikke lov til å lugge hunden.

enn at han gjør det OG blir forgiftet eller hunden biter."

Å gjøre noe- å spise, å drikke, å gå

Og er oppramsing- han spiste og drakk. han løp og hoppet.

Skjønner?

Skrevet

jepp, tror det.

nå skal jeg gå ut å leke.

mens jeg har en cola og en is

Skrevet

Nei...

"nå skal jeg gå ut og leke" - du skal gjøre to ting

cola og is var riktig

Skrevet

Hahaha, du kan ikke ha vært i samme rom som et barn før?

Skrevet

Forlest deg på Rousseau? Han var jo skikkelig trendy, for litt siden.

Skrevet

1 av 2 var ikke så ille da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...