Gå til innhold

søskensjalusi?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey.

Jeg lurer litt på hvordan jeg på best mulig måte kan forberede min datter på 4 år om at hun skal bli storesøster om 3mnd. Hun er veldig klar over at mamma har baby i magen, men viser veldig lite interesse for babyn som skal komme. Gidder ikke kjenne at babyn sparker, og vil ikke ha så mye snakk om det egentlig. Er derfor redd for at hun skal bli veldig sjalu på det nye barnet som kommer. Hun er veldig enebarn fra før, og er vant til at alt skal dreie seg om henne.

Håper så inderlig på svar, siden dette er for meg en stoooor bekymring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn reagerer vel forskjellig på å få et mindre søsken, og det blir vanskelig å lage en "mal" for alle. Min erfaring (har 4 barn fra før), er at de må få bestemme litt selv hvor interessert de vil være i den nye. Dersom du forsøker å "presse" info og interesse på datteren din, kan det bli negativt.

Jeg har alltid vært oppmerksom på magen, fortalt litt sånn "ut i luften" at nå sparker den, nå hikker den osv, og dersom de større vil, forteller jeg gjerne om det som skjer. I tillegg har jeg vært veldig obs på at jeg har vært bare mamma til de større, sånn at alle de tingene vi gjorde før, fortsetter vi med, "uten" at magen er med. Egentid er veldig viktig for de som er litt større, og de reagerer kanskje mest dersom den tiden blir redusert eller erstattet med at den nye babyen i magen må være med hele tiden.

Jeg har ofte sagt til mine barn at "nå glemmer vi magen, hvem vil bli med mamma og kjøpe is"... eller noe sånt.

Lykke til, det går sikkert helt greit. De fleste bekymringer blir det ikke noe av, vet du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...