Gå til innhold

9 mnd kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva snakket dere om på 9 mnd kontrollen.

Er det bare vi som har hs som snakket om faren med røyk hos barn og hvordan barn reagerer på berusete personer???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å si det,vet at det er de som tar 8 mnd kontroll og ikke 9 mnd kontroll.Hva snakket dere om da,hvis dere hadde 8 mnd og ikke 9 mnd

Skrevet

HS har aldri snakket om røyk eller alkohol. Hun svarer på det vi spør om eller tar opp, stort sett. Denne gangen (9 mnd) snakket vi om mat og legging, for det er områder vi har problemer med.

Når det har vært gruppemøter har det vært litt annerledes, da snakker hun gjerne litt om noen temaer, men det har også som regel gått direkte på utvikling hos barnet. På 5/6 mnd gruppe var det f.eks. snakk om innføring av fast føde og beskyttelse mot solen.

Skrevet

Vi tar også opp det som vi lurer på,men hun har en liste,der det står hva hun skal snakke om i tilegg til det vi tar opp.

Hm,gruppemøte har ikke hatt på hs. Er nok forskjell fra plass til plass da

Skrevet

Nei vi har ikke snakket om faren ved at barn er passive røykere, eller at de reagerer på berusede personer....heldigvis.

Jeg har en veldig dyktig helsesøster som kjenner meg. Hun har sosiale antenner som sier til henne at dette er ting jeg vet fra før.

Derfor sakker vi heller om ting som er relevant for oss.

De samme sosiale antenne hennes klarer også å fange opp tilfeller der røyk og alkohol ER et problem, og jeg vet at hun da ikke er redd for å ta opp de emnene...

Hun er flink ja..

Skrevet

Vi snakker også om ting som er relevante for oss, baby -samboer og meg. sier som en over her, vår hs har sosiale antenner og snakker om det vi lurer på. Hun har ingen "liste" og hvorfor skal vi snakke om skaden av tobakk når hverken jeg eller sambo røyker - i tillegg er voksne mennesker som vet hva skaden er? Vi har nok å prate om: legging, amming, tenner osv....

Heldigvis bruker hs tiden på det som er relevant for oss, og det vi ønsker å prate om.

Skrevet

hei nougat

Synes også at vi har en flink hs. Hun vet at hverken jeg eller samboer røyker. Det var noe av det første hun sa da hun var på hjemmebesøk. Her luktet det godt og frisk,ingen røyk i det hele tatt,da trenge vi ikke snakke om det.

Hun vet også at vi ikke drikker noe særlig heller,men synes det er greit at de tar det opp.Syns det blir litt feil,hvis de skal begynne å se sine ann.Du ser ut som en drukenbolt,så deg må vi ta det opp med,men du ser skikkelig ut,så deg sier vi ingenting til.

Mange som er moderate alkoholikker,som du aldri kan se det på en gang.

En annen ting,om en ikke røyker,er det kanskje de som tar med seg barnet til folk som røyker,og da er det jo greit å få vite hva du utsetter barnet for.

Synes også det er greit å få informasjon, f.eks så viste ikke at barn kunne få adferdsproblemer,lærevansker og språkvansker fordi mor røykte i svangerskapet.

Vi tar også opp aktuelle temaer,vi kan komme med det vi lurer på,så vi følger oss virkelig i varetat hos denne hs.

Skrevet

Tror helt ærlig jeg ville følt meg litt utilpass om HS tok opp at røyk og berusede personer ikke hører sammen med barn....litt sånn, tror hun jeg har alkoholproblemer eller?

Vi snakker om det som måtte falle inn der og da, jeg spør hvis det er noe jeg lurer på og ellers er det litt sånn vær og vind prat...

Skrevet

Hm,kommer nok også veldig ann på hvordan det blir sagt.

Hs har jo fortalt oss at de har en mal de går ut fra,vi får også med oss hjem et skjema,som viser hva som vil bli gjennomgått neste gang,hvis der er ting rundt det vi lurer på.Hun sa jo også klart i fra at hun viste at vi ikke røykte og at vi ikke hadde noe problemer med alkoholen,men at det var en ting som de var pålagt å snakke om.

Kanskje mange hs vegrer seg mot å prate om det,fordi de er redde for at den de sier det til skal bli utilpass,som du sier du kanskje ville følt deg,ja kanskje noe hadde blitt fornærmet,sure,sinte,ikke vet jeg,men jeg synes det er greit. Det viser jo bare at de tenker på de små og vil dem alt vel,slik tenker jeg da.

Skrevet

Bare for å legge til,så føler jeg ikke ubehag med noe av det hun sier,for hun er flink til å rose oss.

F.eks i går da vi var der,satt hun og snakket til gullgutten og sa "du er heldig som har så gode og snille foreldre" Da vet vi jo at hun ikke ser på oss som noe skulle vært galt.

Så som sagt,tror et kommer ann på måten ting blir sagt på.

Synes det er synd hvis denne informasjonen ikke kommer frem til folk jeg. Alle har vi noe å lære.

Skrevet

Å herregud idiot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...