Gå til innhold

Noen som har hørt lignende???håper MANGE svarer=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

spurte jordmor i dag om hvordan dette med smalt bekken, da mamma har tatt begge oss barna med ks pga smalt bekken og at jeg hadde hørt noe om at dette kunne være arvelig...

hun bare lo av meg å sa at det skulle jeg ikke tenke på for det fantes ikke noe som het smalt bekken, slikt var det slutt med for det var bare tull..noe rønken og undersøkelse for slik ble aldri gjort for det var bare tull, noe slikt kunne man ikke finne ut før kvinnen var i fødsel og selv da var det aldri noe som kunne kalles smalt bekken, det var bare avhengig av hvordan babyen lå vinklet når den skulle ut!

noen andre som har fått hørt samme lefsa?

følte meg litt dum jeg når hun kom med det for jeg har lenge vært redd for at det skal skje meg, at babyen setter seg fast og haste ks på utføres, slik mamma måtte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

svigerinnen min hadde trøbbel med førstemann for han hadde stort hodet i forhold til hennes bekken så med nr 2 ble det tatt ultrlyd for å måle hodeomkretsen. Det er jo da snart 10 år siden, men er det eneste jeg vet om slikt.

Skrevet

nei jeg har bare hørt motsatt!

vet ikke om det er arvelig med smalt bekken, men jeg vet at de tar røngten av bekkenet hvis man venter et meget stort barn eller at det blir setefødsel.

Jeg ville tatt kontakt med en annen jm å hørt om det er mulig å få sjekket str på bekkenet ditt siden du er bekymret.

Skrevet

er kun denne jordmoren som utfører kontroller her i kommunen, men kansje legen min kan hjelpe? har aldri vært på kontroll hos legen så vet ikke hvor villig hun komer til å være å hjelpe=/

da hun tok mål av livmoren i dag, lå målene 3 cm over den røde streken på sjemaet på helsekortet, så hun mente det kunne bli en stor baby=/

jordmoren mente det var maaaaaange år siden slikt som rønken ble praktisert for å bekrefte smalt bekken o.l og at det bare var tull og tøv, var kun utenlanske små damer som hadde dårlig kosthold og var underernærte og smale som kunne ha smalt bekken..

synes å ha lest mye her inne om jenter/damer som får målt dette for å være sikker på at bekkenet hadde plass...

.

Skrevet

Bytt jordmor. Bare tull. Jeg har ei venninne som ble fortalt noe av det samme og endte med hastet ks.

Samme med kusina mi også. Hun ba på sine knær om å få ks, for hun er ekstrem smal og var veldig redd. Men det fikk hun ikke. Gjett hva??? Det endte med hastet ks på henne også!!

BYTT i morgen!!!

Skrevet

Hei!

Bare tull!

Kjenner ei NORSK dame som er helt normal og ikke underernært som endte med haste ks pg for smalt bekken med sin første. Hennes 3 (!) neste barn ble tatt med planlagt ks pga det samme. Hun hadde ikke rtg på forhånd men burde absoulutt hatt det etter min mening.

Skrevet

har ingen å bytte til =( =(

virker som om jordmoren jeg har mener alt skal være slik det er..

fortalte henne også at jeg var blitt svært plaget med ubehag i magen, får nedpress og smerter nederst i magen når jeg går tur, jobber, står mye eller anstrenger meg, det skulle vist å være slik, ikke farlig det heller...

kansje jeg skulle begynne å ta kontroller hos legen, men får meg ikke helt til å avbestille timen hos jordmoren, føler meg så dum da=(

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Å, fy faen...at en jordmor kan komme med en slik uttalelse!!!

Kom deg til lege, krev rtg! Ville faktisk sendt en klage på denne jordmora...dette er høll i hodet å si!

Med andre ord...JA, en kan ha smalt bekken uten å være en underernært, liten utenlandsk dame! Selv er jeg heldig og har arva et bredt bekken.

Skrevet

takk for svarene jenter, føler meg litt bedre til mots nå når jeg hører at jeg ikke er den enste som har hørt at dette ikke er sant=)

er absolutt ikke noe smal over hoftene, men det er ikke mamma heller så smalt bekken kommer nok ikke bare pga smale damer=)

skal ringe å avbestille timen hos jordmor en dag hun ikke har kontordag slik at jeg slipper prate med henne=)

så skal jeg heller ringe legen å begynne å gå dit, vet at flere av vennine mine har gått til henne og hun har vært snar med å henvise til både ul og spesialister på sykehuset dersom dem hadde problemer o.l=)

takk atter en gang jenter, dere er supre å ha nån man ikke alltid vet alt selv=)

Skrevet

Hmmm... Jm sa akkurat det samme t mæ å... Samme jm??? Mamma endte opp me 3 hastesnitt før at ho fikk besje om at ho hadde smalt bækken, men d e 20 år sia nu, så nu syns æ d e på tide at di tænke litt længer!!! Æ ska t bodø på mandag på æxtraoppfølling pga at æ ligg i grænselainn t svangerskapsdiabetes å då ska æ høre me di!!

Skrevet

Eh.... er hu helt frisk eller? For det første er det ikke normalt å le av folk som spør om noe og for det andre så er det bare pisspreik!!!!

Søsteren min skal forløses med KS 2 uker før termin i oktober, fordi hu har smalt bekken! Hu er bare 1.60cm.... De målte bekkenet mitt også når jeg skulle føde, for jeg var litt lav.

Ring sykehuset og spør etter ei jordmor der.... Dropp hu andre!

Skrevet

Jeg måtte selv ta røntgen for å måle bekkenet for ca 16 mnd siden. Men de fant ut at d visstnok skulle gå "akkurat" med mitt bekken og str på ungen da..... Endte med haste ks, men dette var ikke pga bekkenet men en kraftig hevelse under fødsel.

Så ja, de måler ennå bekkenet med røntgen hvis det er mistanke om stor unge ol.

Pussig jordmor du har tydeligvis!!

Skrevet

Tull tull tull. Om 9 uker skal jeg inn på ny sjekk og ultralyd for å se om bekkenet mitt er for smalt, siden mamma måtte ta 3 keisersnitt. Jordmora di hadde vel en dårlig dag ;-p

Skrevet

Ei på jobben måtte ta keisersnitt pga for smalt bekken. Finnes absolutt noe som heter smalt bekken, og hvis hun ikke vet det, bør hun kanskje oppdatere utdannelsen sin litt??

Skrevet

Nurk i magen;) !!!

JA vi har samme jordmor=) =) =)

vibeke sant?=)

Skrevet

jo det er tilfelle at noen må ta ks av den grunn.....hørte nylig om ei jeg kjenner som skal få det pga smalt bekken.smal over hoftene

Skrevet

Jeg er ganske lita og relativt hofteløs, så bekkenet mitt ble målt ved ultralyd 4 uker før termin med førstemann, for å være sikker på at det var plass til hodet hans nedi der.. - så ja; de måler fortsatt bekkenet! Og det var ikke jeg som spurte om det, det var jordmora mi som mente det kunne være lurt å sjekke. Med andre hadde jeg ul for å estimere vekt 4 uker før termin, og regner med at det er standard nå også, pga. bekkenet.

Skrevet

-oOOOStorken AirlineOOOo-

Jepp, stæmme d ja...Hehe, hadde ikje heilt venta d då... Åsså har ho en tendæns t å være litt snar me pænna... Vi va t ho på onsdag, å når æ kåm heim hadde ho skreve 37+3 i stede førr 37+4 åsså feilt blotrøkk:S

Å d e ikje første gang!!

Skrevet

ja det har hun gjort flere ganger på mitt kort og...=)

tror ikke jeg gidder gå til henne mere, skal heller gå til faslegen, mye koseligere=)

virker ikke som hun bryr seg så veldig om "pasientene" sine, hun kan finne på å bryte av mitt i en setning "oy, nå er halvtimen din slutt, nå venter det ei ny på meg så nå må vi si takk for i dag"... får liksom ikke tid til å spurt om det man måtte lure på da=(

Skrevet

Det hun sa her er bare tull. Jeg har hørt om folk som skal ha setefødsel

som tar rønken, for å sjekke om bekkenet er stort nok.

Ville da tro at de kan gjøre dette i forbindelse med vanlig fødsel også.

Skrevet

Det sier seg jo selv at folk som er smale vil ha større problemer med å føde en stor baby, gjør det ikke det da?

Min søster måtte ta hastekeisersnitt i fjor fordi babyen rett og slett var for stor for hennes bekken! Så hun har sagt at jeg må få målt meg grundig... Håper jordmor tar det seriøst..

Skrevet

Jeg har snakket med fastlegen, jordmor og gynekolog fordi mamma hadde smalt bekken og fikk planlagt keisersnitt med meg og søsknene mine. Jordmor og gynekolog fortalte meg noe av det samme som du har fått høre, Storken Airline, og begrunnet dette med at det er gjennomført undersøkelser på bekkenstørrelse som har avdekket at det ikke er så viktig hvor stort bekkenet er i utgansgspunktet, men hvor godt det klarer å utvide seg under fødselen.

Jordmor og gynekolog er mest oppdatert på dette, og jordmor forklarte at fordi jeg har mulighet for å få problemer vil de raskere gå til keisersnitt under fødselen hvis det viser seg å bli trøblete. Smalt bekken som i tillegg ikke utvider seg tilstrekkelig vil jo sette en rimelig effektiv stopper for vaginal fødsel. Jeg må bare passe på å få informert sykehuset om det sannsynligvis smale bekkenet. Skal få legen min, som også er mammas fastlege, til å informere dem om dette.

Dette er en forholdsvis ny vinkling, og de ønsker virkelig ikke å ta røntgen av gravide, pga strålingsfaren for baby. Selv skal jeg til ultralyd neste uke for å estimere størrelse på babyen, for hvis han er like svær som pappaen sin vil de vurdere planlagt keisersnitt allikevel. Vil også be gynekologen se på bekkenet med ultralyd, hvis mulig, for å føle meg mer sikker.

Selv trodde jeg også i utgangspunktet at jeg kom til å bli målt og sjekket for så å bestemme om keisersnitt skal tas eller ikke, men det er altså nå mer vanlig at de "lar oss prøve" uansett(hvis ikke det finnes spesielle årsaker til å ta keisersnitt uansett). Jordmor og gynekolog har møtt meg på en måte som får meg til å føle at de tar hensyn til bekymringen min, og jeg føler meg godt tatt vare på. Jeg tror hvis din jordmor hadde hatt litt bedre sosiale antenner ville du sluppet å bli så sjokkert over dette, noe som er helt uakseptabelt.

Håper du får litt mer imøtekommende tilbakemelding fra legen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...