sandraaa87 Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Nå har vi vært på felles foreldre møtte i barnehagen der ungene går. Dem tok opp det om kjernetid i barnehagen, at den var fra 09:30-14:00. Sa alt mulig negativt om å komme såå sent som 11-12:00 tiden. Nå skal jeg begynne å jobbe litt mer turnus det vil si begynne 13:00 å da vil jeg gjerne ha barna selv frem til 12:30/50.. Greit jeg kunna levert de til 09:30, men hva er vitsen når de ikke skal noe som helst den dagen? Jeg kommer fra jobb 18:15 å da er det lek frem til 19-19:30 så må de legge seg. Så får jo ikke sett de så mye de dagene da, om jeg leverer de når kjerne tida begynner. Å ser jeg de skal på tur så leverer jeg de ferdig påkledd til 09:30. Hvordan gjør dere andre det? Dere som jobber turnus eller er hjemmeverendes:) Litt godt å få vær hjemme for de også da, andre dagene blir de jo levert mellom 8-9 og henta mellom 13:30-16:00.. Har en fri dag i uka med da:)
Monajenten Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Samme kjernetid som vår barnehage. De er ikke noe glad i at man ikke følger kjernetiden. Du skal ikke tenke på deg selv vettu, men på barna;) Husk at det er ikke sikkert de føler skikkelig samhold med de andre barna hvis de kommer i tolvtiden f.eks. Det er jo mye lek og aktiviteter fra halv ti, selv om de ikke nødvendigvis drar på tur.
ettie Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Vi har ikke denne kjærnetiden i min sønn sin bhg, men de ønsker selvsagt å få beskjed dersom barnet kommer sent. Men da er dette en studentbarnehage da. Har kanskje noe og si...
blir 3 barnsmor Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 jeg jobber og litt turnus, begynner 1300 når det er kveldsvakt . Men eg leverer ungene til halv ti likevel . , dette er litt fordi erfaringen min med eldstemann er at når han ble levert seint i barnehagen var det vanskelig for han å komme inn i leken til de andre barna . og litt fordi eg og syns det er godt å få litt formiddager for meg selv før eg skal på jobb .. Tror nok at selv om de sier at det er kjernetiden, så får du nok levere seinere om du ber om det . . .. dette tror eg er noe dere finner ut av eterhvert som de har gått der en tid , . .
pøber´n & je Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Det er vel fordi at de da kan finne på ting tatt på sparket. De kan jo ikke gå vekk fra bhg, for da er det jo ingen som kan ta imot barna. Syns det er bra med kjernetid
Dronningen! Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Der er jeg faktisk veldig enig med Monajenten. Med veldig korte dager kan det være vanskelig for barn å komme inn i leken og å finne seg noen å leke med.... Ting tar oftere lengere tid enn vi tror:O)
Gjest -<<- Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 De har ingen definert kjernetid, men forventer levering før 9.30 om det er turdag eller om man vil delta på aktiviteten nevnt på ukeplanen. Det er ønskelig at vi gir beskjed dersom ungen blir levert spesielt seint eller henta spesielt tidlig en dag.
Silker Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Jobber selv i barnehage, samme ønske om levering av barna der. Dette er ikke for å være vanskelige mot foreldrene, men for at det erfaringsmessig er lettere for barn å komme inn i leken, de føler seg ikke utelatt når "alle andre" har gjort/lagd noe gøy osv. Går jo på hva somer best for barna. Men hos oss er det bare et ønske da, man kan jo ikke tvinge foreldrene.
St.Sunniva Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 Snuppa har akkurat begynt i barnehage. Vært der i 3 uker nå, og vi har aldri kommet før rundt kl 10, og jeg henter henne igjen kl 14-15. Men så er hun bare 10 mnd da. På den tiden får hun med seg 2 måltider, og 1-2 turer ut for å leke....
Hufsla Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 jeg jobber også turnus, men selv om jeg ikke skal på jobb før i tre-tiden leverer jeg helst før 10.00. Jeg tenker at det er det beste for barna, de kommer mer inn i gruppa, og det er viktigere enn at jeg skal holde dem hjemme for min egen skyld. Ved å levere senere går de glipp av samlingstund og diverse, og de andre ungene er opptatt før de kommer. Da sønnen min gikk bare to dager i uka kom han aldri med i gjengen. Det var omtrent som om han vbare var på besøk der. Det er bedre å ha en hel fridag dann og vann, og jeg henter gjerne i tre-tiden dersom det passer.
Blue Lady Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Samme kjernetid her også! Vet egentlig ikke hva de tenker om at man leverer sent egentlig.
sandraaa87 Skrevet 27. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2007 Merker på mine to barn (5 og 1år) at det kommer inn i leken veldig fort selv om de kommer sent. Men litt værre levering av og til jah. Jenta mi synst det er deilig å få vær hjemme lenge, å vi er flinke til å finne på ting. Det er ikke så mye som skjer på barnehagen utenom det som står på planen. Men ser jeg at det ikke går ann å levere de så sent så slutter jeg med..
Kamomille Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 Jeg ser kjernetid spm et stort pluss både for ansatte og ikke minst fro barna. det er i kjernetiden de fleste aktivitetene froegår. dersom barna blir levert midt i kjernetiden, kan det føre til at de kommer midt i en aktivitet. Litt kjedelig for barna å komme mens de andre er godt igang med f.eks å lage noe, midt i f.eks baking osv. da er det ikke litt for barna å komme inn i aktiviteten/leken. Dessuten er kjernetid positivt for de ansatte i og med at det gjør det lettere å finne på spontante ting som f.eks utflukter ut av barnehagen etc. I vår barnehage er de ofte på tur i skogen uten at dette nødvendigvis er planlagt. Tar nabobonden opp poteter, så går de dit for å se. Er det fint vær, kan de gå på bærtur eller gå i skogen for å grille pølser etc. Vi har fått beskjed om at dersom vi ikke er der til kl 10, så venter de ikke.......
Anna Nym :o) Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 r selv førskolelærer og vi har kjernetid som dere. Men vi gir klar beskjed om at det er foreldrene som velger hvordan de benytter plassen, men at vi vil de skal ringe før 9.30 om de kommer senere. Da kan vi vurdere evt vikarbehov, og gi beskjed om hvor de kan finne oss om vi er på tur. Vi ser på tid sammen med foreldrene som ett viktig gode. Dette vil legge til rette for. Dersom det gjør at et barn faller utenfor i leken, og får problemer med å "komme igang" gir vi selvsagt beskjed. Forklar situasjonen du for de på avdelinga, så får du sikkert gjøre som du har tenkt.
sandraaa87 Skrevet 27. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 27. august 2007 Såklart er de ikke i barnehagen når vi kommer så er det jo vår feil! Dette hender ikke ofte heller da toppen 5 ganger i mnd. Å ser jeg at ho på 5år skal noe spesielt så får jeg noen andre til å levere ho i 9 tida så ho får vær med på det som skjer, eller om ho vil i barnehagen før jeg og minsten.
snowstorm73 Skrevet 27. august 2007 #16 Skrevet 27. august 2007 Huff. Kjernetid? Når barnehage ikke skal ut på tur, da syns jeg at levering må da være opp til foreldre. Foreldrene idag har generelt lite tid sammen med barn, så hvis de vil bruke en lang formiddag med dem selv ser jeg ikke problemet. Blir interessant å se hvordan det går når lillemann her begynner neste uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå