mamma til godklumpen Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Jeg har hvert sykemeldt siden påske, men har hvert besre den siste mnd. Men nå har jeg funnet ut at jeg har blitt gravid:-) Men en tanke som gjør meg urolig er hvis jeg blir dårlig i svangerskapet, kan jeg miste retten til sykepenger hvis det går over ett år? Eller kommer det ann på hva man er sykemeldt for?
mei Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Ja, du kan miste retten og må inn på attføringsstønad ol. Dette er tungvint og unødvendig. Derfor kan du søka om svangerskapspenger i stedet for sykepenger. Det betinger selvfølgelig at du ikke kan arbeide pga graviditeten og at arbeidsgiver underskriver på at de ikke kan tilrettelegge for deg. Det er et skjema som skal fylles ut som du finner på Arbeidstilsynets nettside. Snakk med lege og eller NAV-trygd. Du kan også finne info på NAVs internett side.
Gjest -<<- Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Så vidt jeg kan se er det uvesentlig hva man er sykemeldt for, jeg vil tro dette gjelder: "§ 8-12. Antall sykepengedager Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene. Bestemmelsen i andre ledd gjelder tilsvarende når medlemmet mottar graderte ytelser etter kapittel 12, og vedkommende har vært helt arbeidsfør med den gjenværende arbeidsevnen i 26 uker etter at ytelsene begynte å løpe. Til et medlem som mottar gradert alderspensjon, ytes det sykepenger bare i 90 sykepengedager, se § 8-51. Bestemmelsen i andre ledd om ny rett til sykepenger gjelder tilsvarende. " (Folketrygdloven) Men jeg vil på ingen måte garantere at det er slik, og anbefaler deg å høre med tillitsvalg/verneombud der du jobber.
mamma til godklumpen Skrevet 27. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. august 2007 Tusen takk for svar, så forstod jeg deg rett så kommer jeg ikke til å lide økonomisk hvis jeg skulle få plager under svangerskapet? Mitt første svangerskap var forferdelig, men kan jo være helt anderledes denne gangen:-)
mamma til godklumpen Skrevet 27. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2007 Jeg for snakke med legen min om dette! Arbeidsplassen min er ett flott sted å jobbe, men har ett tøft yrke som snekker... For krysse fingrene for at det er en løsning for meg:-)
mei Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 Jo,men poenget er at hun kan risikere å bruke opp denne "kvoten og da er det bedre å gå over på svangerskapspenger slik at man ikke risikerer å stå uten rett til sykepenger før barnet er født.
Kamomille Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Sykepengeretten har du inntil ett år. punktum finale!! Det ahr ingenting med hva du er sykemeldt fro eller om du er gradert sykemeldt. Du har uansett ikke rett på sykepenger i mer enn ett år. Etter ett år KAN du har rett til rehabiliteringspenger. Det er ca 2/3 av sykepengegrunnlaget ditt, så ja det vil du lide økonomisk på! rehab får du kun dersom du er under medisinsk behandlig med utsikt til bedring av arbeidsevnen For å opptjene nye sykepengerettigheter må du har jobbet 100% i 26 uker (et halvt år)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå