Gå til innhold

Legger dere ut bilder av barna deres på nettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser jo her på "våre album" at det er endel bilder og vet at en del bekjente av meg har lagt ut bilder av barna sine på facebook.

Når en da sletter bildene, vil de bli borte for alltid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke på facebook, der blir de lagret og kan brukes til hva som helst av hvem som helst.. (i følge det man skrive under på)

På andre nettsider kan jo hvem som helst kopiere bildene du legger ut, så man kan ikke garantere at de forsvinner for alltid

Skrevet

Ikke på FB, men her gjør blir de helt slettet om man fjerner dem.

FB beholder alle rettigheter på alt som legges ut.

Skrevet

Jeg har egen hjemmeside til gutten min. Er ikke så redd for at noen skal "stjele" bildene. Dessuten kan jeg låse bildene så det ikke går ann og kopiere dem for andre.

Skrevet

Nej. det gjør jeg ikke.

Skrevet

Ja jeg er ikke så redd for å lege ut bilder på nett. Vi har hjemmeside, og jeg har bilder her. Men tar visse forholdsregler da. Jeg legger ikke ut nakenblider, og gjør det jeg kan for å sikre bildene best mulig.

Skrevet

Bare nyskjerrig...Men hvordan sikrer man eller låser bildene da?

Skrevet

Man kan ikke sikre de 100%, men det går an å kopibeskydde dem. Men det går an å stjele dem fordi om man vil. Jeg er vel bare ikke så veldig redd for at de skal gjøre det.

Skrevet

Ok. Bare nyskjerrig, skjønner du:=) Har ikke så mye erfaring med hverken hjemmesider eller facebook.

Skrevet

Javisst, ofte. Men de "vanlige" bildene er på beskyttede steder, og ellers legger jeg helst ut bilder som er såpass manipulerte at de ikke er supergjenkjennelige og ikke kan brukes til stort, jf. profilbildene mine.

Om bilder blir borte "for godt" ved sletting varierer fra nettsted til nettsted, på facebook blir de visstnok ikke det.

Skrevet

Slike låser er piece of cake å omgå, altså. =)

Skrevet

Takker for svar!

Lurer på en ting til jeg da:=) Hvorfor er folk redd for å legge ut bilder på nettet? På hvilken måte kan bildene bli misbrukt?

Neida, jeg er ikke tett i pappen, men ikke helt stødig på dette feltet her:=)

Skrevet

Tjah. Det varierer vel. Noen er bekymrede for at pedofile skal runke til bilder av ungene deres og slikt - personlig bryr jeg meg fint lite om den mikroskopiske risikoen, men liker rett og slett ikke å være søkbar på nettet.

Av samme grunn som jeg helst holder meg til ikke-googlbare nick, unnlater å signere alskens offentlige nettopprop etc., vil jeg heller ikke at folk skal kunne søke opp bilder av meg. Og inntil ungene er gamle nok til selv å vurdere hva de ønsker forholder jeg meg til det samme hva angår dem. Det har mest med beskyttelse av privatsfæren å gjøre - jeg liker ikke tanken på at potensielle arbeidsgivere skal kunne lese om eller se bilder av meg i en privat setting på nettet; jeg er oppmerksom på at jeg gjennom jobben provoserer en del folk og vil helst ikke at disse skal kunne identifisere barna mine etc. - det er rett og slett av samme grunn som at vi lukker døra til leiligheten og har gardiner for vinduene om det er innsikt: privatliv vs. offentlighet.

Skrevet

Har lagt ut bilder her på DIB, og på min private msn, men ellers har jeg ikke det nei.....

Skrevet

Ok. Forstår. Takk for svar:=)

Skrevet

Ellers har det jo vært historier her på dib der folk har brukt bilder av andres barn, og diktet opp historier om seg selv...

Finnes mange måter å misbruke bilder av barna på, dessverre. Som hun over skriver, så ønsker jeg å beskytte mitt barn til han er gammel nok til å selv vurdere hva han ønsker. For uansett hvor man legger ut bildene på nett, vet man aldri om de er helt borte hvis man sletter dem. Hvem som helst som har vært på nettsiden kan ha lagret bildet.

Skrevet

Jeg gjør det ikke. Har hatt mange diskusjoner om det her inne, jeg er i den kategorien at jeg mener det nærmest er et overgrep mot barna. Når du først har lagt ut et bilde på nett, ligger det der for alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...