Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 jeg har tenkt på å oppneve en verge, eller skrive testament ect. bare i tilfelle rottefelle... siden jeg er 100% alene med småen har jeg tegnet livsforsikring som h*n får utbetalt om jeg skulle falle fra, og derfor har jeg lyst å føre opp besteforeldre som verger e.l. slik at ikke barnefar kan finne på å be om foreldreansvar selv om at han aldri har vært i livet til småen, men jeg tror at han kan finne på det kun for pengene. og det vil jeg ikke for min lille... noen som vet hvordan man går frem for å oppnevne verge?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 hvis livsforsikringen er på over 70.000 (noe jeg regner med den er ) så vil overformynderiet ta styringen på pengene...samme hvis formuen hans i dag går over. og du kan nok desverre ikke bestemme at foreldrene dine skal ha vergeansvar selv når gutten har en far på apiret....
så var vi 4 Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Men man kan skrive viljeserklæring, og den blir tatt hensyn til ved eventuell rettsak. Her har du en fin en: Viljeserklæring om barn Det er min uttrykkelige vilje at ...................., født...................., skal få foreldreansvaret for mitt barn.........................., født.........................., i det tilfellet jeg dør eller kommer i en slik situasjon at jeg ikke lenger er i stand til å ta meg av barnet selv. Begrunnelsen for dette er ............................................... .............................................................................................. ...............................har alltid vist omsorg for barnet på alle måter. Han/hun har vært som en far/mor for ...................................., og han/hun er svært glad i ham/henne. Min sønn/datter føler seg trygg hos han/henne, og jeg vet at han/hun vil få det godt der. Jeg mener det vil være svært uheldig om .................................... får foreldreansvaret, fordi .................................................................................. Dersom foreldreansvaret skulle bli gitt til en annen, vil jeg at ............................. skal oppnevnes som setteverge for min sønn/datter. Begrunnelsen for dette er at jeg mener .................................. er den som best kan ivareta min sønns/datters økonomiske interesser. .......................................................... (sted/dato) ................................................................. (underskrift) Vi bevitner herved at denne erklæringen er underskrevet av ................................. personlig/vedkjent seg sin underskrift i vårt nærvær. Vi underskriver denne erklæringen som vitner etter hans/hennes ønske, og bekrefter at han/hun har underskrevet erklæringen av fri vilje og var ved sans og samling ved opprettelsen. .....................................................(sted/dato) ................................(navn) .................................(adresse) ...................................(yrke) ................................(navn) .................................(adresse) ...................................(yrke) Den må vel sendes inn til brønnøysundregisteret mener jeg å huske. Men en advokat vil vite hvordan du kan gå frem for å tinglyse den.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Heisan:) Jeg har vært hos advokat og fått satt opp en viljeserklæring hvor jeg ber om at mine foreldre får foreldreretten om jeg skulle falle fra. Dette betyr ikke at dette blir fulgt opp, men det vil ihvertfall bli tatt hensyn til. Jeg har også tegnet en livsforsikring på meg selv på en ganske så stor sum. Denne summen vil bli utbetalt mine foreldre da det er de som er best i stand til å følge opp barnet. Får de ikke omsorgen vil de også på grunn av pengene ha mulighet til å "sloss" for å "få" gullet! VIl råde deg sterkt til å føre livsforsikringen over på foreldrene dine slik at verken overformynderi eller barnefar skal få tilgang til de.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Overformynderiet vil ta styringen på all formue over 75.000 kroner. Du kan skrive en viljeserklæring, og denne kan bli tatt hensyn til når det gjelder hvor barnet skal bo om du skulle dø. Men du kan ikke utnevne en verge og dermed hindre biologisk far i å søke foreldreansvar for barnet deres, det er juridisk umulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå