Gå til innhold

Store babyer?

Drømmen om 2 små oppfylt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på overtid tre dager, og alle verdier er greie. Unntatt symfyse - fundusmål, som er på 41 cm - nesten ute av grafen på papiret. Baby har ikke festet hodet ennå, og går ikke ned i bekkenet. Dette uroer meg. Når han er så diger kun tre dager over termin - og jeg ikke har hatt tegn til fødsel, hvor diger kan han bli? Har aldri født før, så vet ikke hvor lang tid dette kan ta - skal han feste seg og sitte festet i ti dager før han kommer ut? Og tenk hvis han blir over 6 kg da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min festet seg veldig sent, husker ikke helt når. Leste du hadde lagt ut på 3. tri også. Kan du ikke ringe føden?? Får gjerne komme inn til en sjekk når det er på slutten, spes hvis det er lite fosterbevegelse, og det er det jo ofte på slutten når de har mindre plass. Syns ikke du skal ligge en natt til og uroe deg:-)

Skrevet

Du har nok helt rett. Blir bare så oppskjørtet at jeg ikke klarer å få forklart meg o telefonen. Så jeg prøver å roe meg ned litt før jeg ringer.

Skrevet

Vil bare berolige deg litt her, jeg hadde SF mål laaaaaaaaaaaaaangt over den normale streken ( var like høyt som ditt), og det var 1 uke før termin. Rart egentlig, for jeg var slettes ikke diger på noen måter- men det var måten jeg bar gullet på som gjorde det (var på flere oppfølginger på sykehuset). På siste kontroll uken før termin så var hodet festet, men det var bare såvidt. Gullet kom 3 dager før termin, noe vi (les jeg) fryktet var en kjempebaby var en jente på 3,9 kg. Ergo ingen liten baby, men absolutt ingen enorm heller. Dersom du er urolig så ta dette opp med legen din, de kan jo ta størrelses estimering på sykehuset (selvom denne estimeringen ofte avviker +- 0,5 kg)

Masse lykke til!

Skrevet

Lykke til! Kanskje bra å være litt oppskjørtet, da skjønner de at du er urolig:-) Behøver ikke være redd for å ringe føden:-)

Skrevet

Hei! Ønsker å berolige deg, for babyen din behøver absolutt ikke være stor...

Utifra hva du skriver ovenfor er det ikke noe som indikerer at dette nødvendigvis vil bli en stor baby. Symfyse-fundus målene varierer fra personen som måler disse (ulike leger/jordmødre måler forskjellig) og varierer også fra person til person i forhold til kroppsbygning. Jeg er selv ett godt eksempel på dette. I uke 37 av svangerskapet mitt hadde jeg symfysemål på 41 cm, men visste selv at terminen stemte. Fryktet derfor et stort barn, men fikk ei jente på drøyt 3000g i uke 38:o) Symfysemålene mine lå høyt over kurven hele veien, jeg la på meg 9 kg i svangerskapet, men er "kort" i livet og derfor bulte magen veldig:o)

Venninnen min som var gravid samtidig med meg hadde mye lavere symfyse-fundus mål, men fikk en baby som var 2 kg større enn min..

Babyen trenger ikke å feste hodet skikkelig heller før den blir født, så det er heller ikke noen regel på hvor lenge den skal ha festet hodet.. Den kommer når den er klar, men hvis du er bekymret så kan du be om en ultralyd på sykehuset du tilhører. Min erfaring er at de lytter til en blivende mor hvis hun ikke føler alt er som det skal.

Masse lykke til og tvi tvi:o) Snart er du mamma!!

Skrevet

Tusen takk for fine ord! Jeg tok turen til Ullevål og snille, skjønne jordmorden lot meg først lytte til bayens hjerte i 20 min, pluss ta sparketest. Alt var fint, og hun mente hodet hadde festet seg likevel. Og det med symfysemål var også misvisende, for etterpå fikk jeg UL, og babyen ble estimert til ca 4kg. Det kan jeg fint klare. Så i natt fikk jeg endelig sove - nå bryr det meg ikke om han blir der inne en uke til - den skjønne babyen min er frisk og sunn, og det er det viktigste.

Skrevet

så godt å høre!!!:-) Håper du føder snart da, masse lykke til!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...