Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Men hvor blir fostervannet av? Kommer det ut skjeden? eller pumpes det ut? Uff, beklager min dårlige allmenkunskap :-/
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 det kommer ut kjeden, derfor man får satt inn kateter.
tobylina Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Kateteret går jo inn i urinblæren...... Interessant spørsmål, det har jeg ikke tenkt på selv om jeg har sett et keisersnitt som sykepleier. Noen som vet...?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 sånn som jeg har forstått det så tømmer legene livmora for fostervann, blod og morkake før de syr sammen igjen. det som blir igjen pluss blod fra morkakesåret kommer ut skjeden.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Jeg har hatt keisersnitt, jeg mener og tror de ”støvsugde” opp fostervannet. Det var noe de romsterte inni magen min med, som lagde lignende lyd. Deler av vanner rant nok ut av skjeden siden vannet allerede hadde gått. I kateteret jeg hadde var det nok kun urin som havnet.
Dægern døtte Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Hadde keisersnitt for 6 år siden og da brukte de en type "sug", alà slik de bruker på tannlegen for å suge opp spytt. Kateter er for urinen
Gjest Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 Det blir sugd ut det, legen som tok ks på meg forklarte det før hun gjorde det, så jeg ikke skulle reagere på den ekstreme surklelyden
kosestund Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Jeg jobber som operasjonssykepleier, og har deltatt på en del keisersnitt som student. Det er mye riktig idet som blir sagt av de innleggene over. Det som skjer er at magen blir vasket og dekt med sterilt materiale. Dette dekkematerialet har en stor pose som ligger rundt magen som skal fange opp alt fostervannet som strømmer ut idet man skjærer hull på forsterhinnen. Det er jo et ganske bra trykk inne hos barnet slik at det blir ofte litt søl. Resten av fostervannet blir sugd opp gjennom et sug og ned i en sugekolbe. Urinkateteret ligger i urinblæren og blandes ikke med fostervannet fordi urinveiene er et lukket system som kommer fra nyrene.
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 Jeg så en video på youtube hvor de gjennomførte et keisersnitt. Da kom fostervannet ut gjennom snittet i magen, men de hadde en sånn "suger" som sugde det opp.
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 link til den episoden hvor de gjennomførte keisersnitt: http://www.youtube.com/watch?v=Pky9DHxH0uo Interessant å se hvordan de gjennomfører det=)
tobylina Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Veldig morro og interessant film!! Og så søt babyen var når hun kom ut...naaaaaw..
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 Du bsom la ved en link burde kanskje kommet med ett advarende "varsko". Dum som jeg var hoppet jeg inn for å se... Har allerede kastet opp... Jeg er en av dem som ikke har noe valg, jeg må ta ks pga fødselskade. Noen søvn etter å ha sett dette tviler jeg på at jeg får. Jeg burde latt være å se filmen og jeg så ikke mye, men nok til å nesten svime av og kaste opp...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 Helt enig med du som syntes filmen var for ille... Jeg er sykepleier og har sett det meste. Må ha keisersnitt pga tidligere fødsel som gikk galt. Skulle virkelig ønske jeg ikke hadde sett dette. Beroligende kan man i hvertfall ikke si det var. Huff. God natt.
gla_mamma Skrevet 28. august 2007 #14 Skrevet 28. august 2007 Jeg ville bare komme med noen trøstens ord til dere to siste innlegg her som er usikre på keisersnittet dere skal gå gjennom. Jeg hadde en kjempefin opplevelse da jeg plutselig måtte ta keisersnitt midt i min første fødsel. Anestesilegen satt bak hodet midt og forklarte hele veien hva gynekologen som opererte meg gjorde, slik at jeg hele tiden var et hestehode foran så jeg skulle skjønne hva som foregikk. Samob satt ved siden av meg og holdt meg i hånden. Jeg kan ikke si annet enn at den gjengen som var på operasjonsstua da jeg fikk keisersnitt gjorde det hele til en fin oppleveelse for oss
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #15 Skrevet 28. august 2007 Herregud...skjerp dere damer.....dere VISSTE at det kom en keisersnitt-film....tror dere det var en tegnefilm? Sorry, har ingen melidenhet med dere. Dere befinner dere nå på internett...her finnes alt. Er dere så hårsåre så se på såpeopera på tv og ta frem strikketøyet deres. Ikke beskyld hun som la ut linken.... Jeg har sett hele! Sterk, men hva eller??
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 28. august 2007 #16 Skrevet 28. august 2007 det var spennende!! må jo forvente litt blod å sånt når man skal skjære ungen ut...hva hadde dere forventet jenter?
aanonym Skrevet 28. august 2007 #17 Skrevet 28. august 2007 Kan ikke skjønne hva det er med den filmen som er så ille? Hvordan trodde dere at et ks foregikk, ved hjelp av tryllestøv og magi? For min egen del føler jeg meg bedre forberedt på mitt første ks. Da jeg fødte sist visste jge for lite om hva jeg gikk til, og ble dermed sjokkert over hvor ille det var. Anbefaler alle å skaffe seg mest mulig realistisk informajon - uansett hvordan man skal føde, slik at man et mentalt forberedt.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #18 Skrevet 29. august 2007 Ikke enig med sist nevnte, for mye info omkring vaginal/ks fødsel trenger ikke være positivt for alle. Tror ikke de her oppe mente å kritisere utlegger av link. De gikk jo selv inn på den av fri vilje. Egen dumhet for å si det slik - men så er nå vi menesker litt for nysgjerrige iblant. Kanskje slik at vi egentlig burde beskytte oss selv? La de to jentene som ikke tålte filmen få stå her som ett eksempel på at noen ikke tåler info - og derfor burde passe seg litt når man surfer... Mens andre elsker all info og faktisk blir beroliget av det. Det er mange sider av alle saker for å si det slik! :-) Selv valgte jeg å unngå info før min egen fødsel. Når venninner pratet om sine utrolige fødselsopplevelser lukket jeg ørene.. Så ikke en film. Tenkte bare at dette er jeg skapt til, dette skal gå bra. Resultat jeg GLEDET meg til fødselen. Null frykt og derfor lite motsatnd i kroppen. Hadde jeg visst... ja da hadde jeg antagelig vært full av angst. For jeg ble skadet og barnet mitt alvorlig syk... ( Kom seg heldigvis ) Ting skjer enten man har forberedt seg eller ikke. Ved å la være å sette seg inn i alt galt som kan skje, har man ihvertfall en mulighet til ta imot kroppens signaler uten unødvendige sperrer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå