Gå til innhold

LisseUmmaNuddeAtteJam :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den sjokoladekaken du beskrev... Skal den ikke stekes mer etter du heller resten av deigen oppi? Og bør den oppbevares i kjøleskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope, den skal ikke stekes mer, og ja, den må oppbevares i kjøleskap pga mye protein (i eggene). Den er best kald også.

Den er bare nydelig. :-)

Skrevet

Vet at det er nesten umulig, men kan du forklare hvordan den smaker? Altså er den saftig, lett, tung, "porøs", smak i forhold til f.eks brownies eller vanlig langpannesjokoladekake osv. Mellomste blir 3 år til helgen og jeg er på jakt etter en ny sjokoladekake, er så lei de oppskriftene vi har! ;-)

Skrevet

Hehe, oki. Vet ikke om du har sett på tv når de har laget slike små kopper (hun dama på nrk har gjort det bla), med sjokoladekakke-mousse? Den blir litt slik, sprø rundt kanten, tung i bunnen, og litt kremaktig på toppen. Det fyllet man har på etter den er stekt stivner og blir litt luftig kremete, reten blir litt tungt, og smaker veldig sjokolade. Eggesmaken er så og si ikke der, kun om du vet det er egg i. Jeg har en venn som ikke spiser sjokoladekake, eneste han liker er ostekake. Men når noe skal feires ringer han og spør om jeg kan bake "kaka" mi... :-D Den blir ikke som langpannekake, det er jo ikke mel i (genial foresten til glutenallergi), langpannekake blir mer kornete. Brownies er mer kjeks, denne saker kanskje noe i nærheten, men er helt bløt.

Vanskelig å beskrive ja. Men lag den, jeg er 93.2% sikker på at den blir spist før feiringen er til ende. Det eneste i forhold til barneselsap, ikke alle barn liker den så godt, den er mer dessertkake enn tradisjonell sjokoladekake, så ha den på et evt voksenbord, så får ungene heller smake hos foreldrene før de får selv.

Skrevet

Hmmm, tror jeg tar sjangsen jeg, den hørtes jo ut til å være utrolig kjapp å lage da! Hvordan er den å flytte over fra form til kakaefat, går det bra? Og kan den stå over natten (altså at jeg kan lage den dagen før)? Kan jo evt lage sjokolademuffins til barna da, de er jo fort gjort det også :-) Takk for hjelp!

Skrevet

Den er veldig enkel ja. Om du bruker en slik kakeform hvor du kan ta av siden når kaken er stekt kan du bare la den stå på platen på et fat. Den blir litt uhåndterlig så det er greiest å ikke flytte for mye på den.

Glemte helt av jeg: bruker å ha bakepapir i bunnen, som jeg spenner fast mellom bunnen og sidene i forma (vanskelig å forlare). Da kan du bare fjerne plata under, og lirke papiret vekk, med hjelp av ettpar kakespader.

Og den blir desidert best om den får stå over natten. Jeg lager den alltid en dag før. Og har ren tortur hver gang jeg åpner kjøleskapet frem til selskapet. :-S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...