Angie77 Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Jeg sitter med laptopen min på fanget med en bok under når jeg surfer på nettet ol. I det siste har tanken på om dette kan utsette barnet mitt for skadelig stråling begynt å sinke seg inn.. Har noen av dere lest/hørt noe om dette?
ventejenta Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Tror dette er en av de tingene de ikke vet noe om. Mener jeg leste et sted at noen hadde forsøkt å forske på det, men de hadde ikke funnet ut noenting... Det jeg har tenkt på er at når jeg har pc'en i fanget blir jeg veldig varm, og overoppheting er jo som kjent ikke bra for fosteret... Men så pleier jeg å halveis ligge i sofaen med pc'en nesten på magen da, og ikke alltid jeg gidder å legge bok under heller, så har sluttet med det nå.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Jeg lurer også på dette, men mener å ha hørt, at en ikke skal sitte med den i fanget når den lader...... Men om det er riktig, vet jeg ikke. Andre som har peil??
betty74 Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 For en stund siden gikk en organisasjon ut og påpekte strålingsfare ved bruk av trådløse nettverk. Dette ble tilbakevist av statens strålevern. De poengterte likevel at den tråløse basen ikke burde stå i et oppholdsrom og helst monteres høyt oppe på veggen. Så da betyr det vel at det sannsynligvis ikke er farlig, men at man ikke er helt sikker og at det derfor kan være greit å ta forhåndsregler... Bare så det er er sagt: det er større stråling fra en mobiltelefon i bruk..
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Tror dette er like vanskelig å svare på som om det er skadelig med mobiltelefoner... Se på Statens Strålevern sine sider: nrpa.no Her er det masse informativ og god folkeopplysning. Denne artikkelen tar for seg laptop og trådløse nettverk: http://www.nrpa.no/index.asp?startID=&topExpand=&subExpand=&strUrl=//applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1000845&menuid=1000404 utdrag: "Forskning så langt gir ingen holdepunkt for at de svake feltene fra trådløse nettverk har skadelige helseeffekter så lenge produsentene overholder ICNIRPs (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) eksponeringsgrenser. Mulige biologiske effekter ved eksponering for lavere nivåer enn de anbefalte retningslinjene har imidlertid vært diskutert, men det er fortsatt et åpent spørsmål om disse effektene i så fall kan knyttes til eventuell helseskade. Anbefalinger For å være på den sikre siden anbefales det likevel at det utvises en viss forsiktighet ved installasjon og bruk av trådløse nettverk. Det bør legges opp til god avstand mellom personer, sendere og antenner. Det er for eksempel anbefalt å montere basestasjonen høyt oppe på veggen i rom der personer oppholder seg, alternativt i rom der det ikke er permanent opphold. Man bør også unngå å plassere en bærbar PC direkte på fanget når den sender med full effekt. Det anbefales videre å velge et trådløst nettverk som gjør det mulig for den enkelte selv å skru ned sendestyrken på datamaskinens sender (transmitter power control - TPC)."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå