prinsessemamma=) + feb.spire Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 fikk akkurat vite at denne blir regnet ut fra grunnlønn... det vil jo si at alt jeg jobber av overtid, tilegg for ettermiddag, natt osv som ikke ligger i min grunnlønn blir utelatt!! det er jo kjemoeteit! kan det virkelig være sånn? trodde fødselspenger ble regnet ut fra det du faktisk har tjent de siste månedene før permisjonen?? noen som vet?
nr 6 på vei Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Hei! Det skal være sånn for alle arbeidstakere, overtid osv skal ikke regnes inn...... Bare sjekk hos NAV.no så ser du det.....
mynona fødte 290907 Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Hei, Jeg jobber i staten og i mitt forrige svangerskap gikk jeg turnus, det vil si at en stor del av lønnen min var vakttillegg og overtid. Jeg fikk ganske bra utbetalt gjennom hele permisjonen, for de regnet ut gjennomsnittet av utbetalt lønn de siste 6 mnd'er før jeg gikk ut i permisjon...
prinsessemamma=) + feb.spire Skrevet 27. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2007 ja, det var det jeg mente også.. at de regnet snittet av de siste faktiske utbetalte lønningene...men så var det tydligvis ikke det allikevel da? er det arbeidsgiver eller nav som regner ut dette forresten???
nr 6 på vei Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 14-7 Første ledd - Inntektsgrunnlaget Loven henviser foreldrepengeberegningen til “på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8.” Det er derfor bare sykepengeordningens grunnlagsbestemmelser som er anvendelige. Andre bestemmelser om sykepenger kan ikke benyttes tilsvarende. De begrensningsregler som er gitt i forhold til utbetaling av sykepenger under opphold i utlandet (§ 8‑9), ved selvvalgt tilbaketrekning fra yrkeslivet (§ 8‑3 tredje ledd) samt under ferie og permisjon (§ 8‑17 andre ledd), gjelder ikke for foreldrepenger. Dette medfører at foreldrepenger kan utbetales under utenlandsopphold under forutsetning av at mottakeren fortsatt er medlem av folketrygden, jf. § 14‑2. Ved flytting til EØS-land gjelder særlige regler. Vi viser til merknader under § 14‑2. Ovennevnte standpunkt medfører at retten til foreldrepenger ikke tapes selv om stønadsmottakeren hadde planer om å trekke seg tilbake fra yrkeslivet. Foreldrepengene stanses ikke i forbindelse med ferie i foreldrepengeperioden, med mindre stønadsperioden for foreldrepenger ønskes utsatt, jf. § 14‑11 første ledd, bokstav a). Henvisningen innebærer videre at bestemmelsen om ventetid for selvstendig næringsdrivende i § 8‑34 andre ledd ikke gjelder for foreldrepenger. Foreldrepenger til selvstendig næringsdrivende utbetales derfor fra stønadsperiodens begynnelse. Foreldrepengegrunnlaget skal i samsvar med det som gjelder foreldrepenger generelt, fastsettes ut fra de opplysninger som er tilgjengelige på det tidspunkt foreldrepengeutbetalingen starter. Eksempel: Mor gjenopptar foreldrepengeperioden etter at far har avviklet fedrekvoten. Selv om mor har hatt lønnsendring i perioden, skal det ikke skje noen omregning av mors foreldrepengegrunnlag ved gjenopptak. Fødselspengegrunnlaget til faren fastsettes ut i fra de opplysninger som er tilgjengelige når han faktisk går ut i foreldrepermisjon. Dette gjelder selv om faren tar ut foreldrepenger fordelt på enkeltdager, eller over flere perioder. Dersom det skjer endringer i lønnen hans i en periode han er på jobb mellom uttakene av foreldrepenger, skal grunnlaget ikke endres. Foreldrepenger til hver av foreldrene skal som hovedregel beregnes etter §§ 8‑28 til 8‑30, § 8‑35, § 8‑38 og §§ 8‑40 til 8‑43. Dette gjelder også kvinner som slutter i arbeid inntil 12 uker før fødselen etter å ha opptjent rett til foreldrepenger. Vi gjør særlig oppmerksom på 25 %-regelen i § 8‑30 andre ledd, som kan medføre at en arbeidstaker får fastsatt foreldrepengegrunnlaget etter bestemmelsene i § 8‑30 tredje og fjerde ledd.
nr 6 på vei Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Beregningsperioden fastsettes slik: a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn. I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn. c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn. d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn. e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn. For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå