Gå til innhold

Hvor usundt er dette egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må først si at når jeg steker kjøttdeig så steker jeg den i tørr panne (altså har ikke i smør eller olje først) og når den begynner å bli stekt heller jeg av fettet/vannet som kommer ut av kjøttdeigen, så den blir litt sunnere i hvertfall. Bittelitt ;-)

1: Spaghetti med skjøttdeig hvor spaghettien er fullkorns og kjøttdeigsausen er laget med hakkede tomater, litt salt, pepper og urter.

2: Pizzahorn hvor man bruker fullkonrsbrød-deigen (de ferdig pakkene) til selve hornet og bruker kyllingskinke som fyll og hakkede tomater og litt krydder og urter som saus + litt ost inni.

3.Pølsegrateng med pølser, fullkornsmakaroni og hvit saus med litt ost på toppen og servert med litt kokte grønnsaker til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Det er vel forholdsvis sunt. Osten, hvitsausen, pølsene og kjøttdeigen trekker ned. Du kan sikkert bli enda litt sunnere om du bytter ut pølsene med kylling- eller kalkunpølser og kjøttdeigen med karbonadedeig. Lettost er et alternativ - den smaker gummi, men kan sikkert funke i smelta form.

Skrevet

For å få det enda sunnere kan du f.eks bruke kjøttdeig fra slakter, kylling eller svine kjøttdeig. Eller karbonadedeig. Likens med pølser.

Skrevet

Høres sunt nok ut for meg! Hvorfor såååå sunn da?? *ler*

(pppst: for å få spaghetti med kjøtt enda sunnere kan du bruke karbonadedeig! Smaker KNALL godt!! Det er litt dyrere, så vi bruker å kjøpe inn flere pakker når det er på tilbud.)

Skrevet

Synes det høres ganske ok ut, jeg da. Jeg ser ikke på det som usundt, selv om mange sikkert er uenig med meg.

Skrevet

hvor mye fullkorn trenger vi egentlig i løpet av en dag??

Skrevet

Det er da vel sunt:)

Litt lite grønnsaker kanskje, og om du vil kan kjøttdeig byttes ut med karbonade/svin/kylling deig, pølser av kylling eller magre med større kjøttinnhold kan benyttes, og hvit saus kan jo lages ganske så mager. Sliter litt med å få i gutta mine nok grønnsaker, og rasper gjerne gulrot/sellerirot i kjøttsaus. Salat til horna vil jo også vere en "sunn" tanke. Men hvor er løken da Alva? ;)

Skrevet

Ja bytte ut pølsene var lurt :-) Men liker ikke de andre kjøttdeigene noe særlig. Bare får så dårlig samvittighet når jeg lager slike lettvindte middager til ungene (og oss da), men da er de kanskje ikke så ille likevel da?

Skrevet

Fordi det blir fort så mye usundt føler jeg, så tenkte bare å gjøre de usunne middagene så sunne som mulig i stede :-) F.eks spaghetti er jo sååå kjapt og godt, men ikke akkurat sundt, men kanskje litt bedre med fullkorns.

Skrevet

Har du prøvd kjøttdeig og pølser fra slakter? Det er nyyyydelig! og uten masse fett, vann og salt. Ikke så mye dyrere enn vanlig.

Skrevet

Jo, hvitløk skal jeg klare mindre mengder av, men tar det ikke maten selv da ;-) Er vanlig løk jeg ikke klarer...

Skrevet

Det er godt med lit opphakka gulrot og stangselleri i spaghetti og kjøttdeig + hvitløk selvfølgelig.

Skrevet

Enn rødløk?

Alle rettene du nevner kan med fordel tilsettes mer grønnsaker. I kjøttsaus funker det med sopp, squashterninger, oljefrest paprika, soltørka tomat osv.; som fyll i horn nesten hva som helst; i former squash- og aubergineskiver og sopp f.eks.

Skrevet

Ehem... Er nok litt kresen ja *rødme* Er blitt myyye flinkere de siste årene da, før spiste jeg ikke noe sundt omtrent, nå spiser jeg nå endel grønnsaker, salat ol, men det tar tid å venne seg til og like mat man får frysninger av. Sopp går forøverig bra da, kanskje jeg skal prøve med litt raspet gulrot også slik en foreslo og salat til pizzahornene :-)

Skrevet

Da er antagelig squash og søtpotet fine grønnsaker for deg. Squash tar til seg smak fra det meste, så om du freser den i chili vil den smake chili, om du legger den i lasagnen vil den smake av sausen osv., mens søtpotet har en konsistens som minner om gulrot, og en veldig lite påtrengende smak. Begge er kjernesunne og kan brukes til utrolig mye.

Skrevet

De to første er ihvertfall ganske sunne, mens den siste er litt mer usunn, men ikke verre enn at du kan servere den en gang iblant. Den siste blir usunnerte fordi pølser er super-fett (og det e rjo ikke det sunne fettet heller), og hvit saus er heller ikke spesielt næringsrikt. Men grønnsakene trekker jo opp da =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...