Tiggywinkle Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Jeg trenger litt synspunkter på en sak her... Vi bor i et trivelig nabolag, med mye barnefamilier. Nærmeste naboen vår, en familie med 2 barn på 10 og 5 år, inviterer stadig oss bort i hagen sin. Jeg har etterhvert skygget litt unna, fordi spesielt mannen i familien har et ganske høyt alkoholforbruk. Han drikker ganske mye, fra tidlig ettermidag og utover kvelden. Eterhvert høyrøstet, og ikke spesielt fin i måten han snakker til hverken kone eller barn. Pinlig synes jeg. Dessuten syns jeg ikke det er greit at mine barn skal oppleve det. Vi har et helt normalt alkoholforbruk, på ingen måte avholds, men venter som regel til barna er lagt før vi deler en flaske vin. Har vi fest med barna tilstede er det i grunnen aldri noe alkohol. Og om det er det så er det bare et glass eller to. Vi nyter både god mat og vin, men alt til sin tid. Føler at naboen syns jeg er prippen som ikke kommer over til dem. Men jeg hadde en del opplevelser med alkohol blant voksne da jeg var barn, som jeg ikke vil mine skal opppleve. Og en brølende nabo som henger ut både kone og barn synes jeg ikke noe om. Blir litt irritert på maset om å drikke øl hele tiden, og føler jeg er i ferd med å bli en dårlig nabo.... Må legge til at mannen min har samme synspunkt som meg, heldigvis:-) En liten utlufting fra meg dette bare.......
Attpåklatten :-)™ Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Jeg er helt enig med deg! Har ingen erfaring med ubehagelige voksne som barn selv, men har vært gift med en mann i mange år (eksen) som var et barn av en periodedranker, og har sett hvilke ringvirkninger det kan ha for barn. Det ønsker jeg overhode ikke utsette mine barn for. Vi har også mye sosial omgang med naboer, noen drikker lite, noen tar en dram for mye, men det er hele tiden opp til meg om jeg vil delta eller ei, og aldri sammen med barna. Nå er mine tenåringer så store at de kan si hvordan de har det. Jeg ble så glad når de begge snakket om akkurat slike ting i sommer (noen i omgangskretsen deres som hadde opplevd en brisen forelder) og sa at de aldri har sett meg "på druen". Jeg tar meg gjerne et glass vin eller to, men festing foregår uten barn til stede. Lille rosa skal også skjermes for slikt og om noen gidder kalle meg en snerpe for det, så er det helt greit. Jeg vet med meg selv at jeg kan ha god samvittighet og se barna mine i øynene og det betyr mer enn utsagn fra fulle folk;-)) Så Tiggywinkle, jeg forstår deg godt og synes du skal gi blaffen i den dumme naboen:-))
Tiggywinkle Skrevet 27. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2007 Ja, jeg gjør jo i grunnen det....klarer meg fint uten kontakt med dem. Her tar vi oss også en fest, men uten barn:-)
Plutseliten :) Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Hei! Jeg støtter deg også i ditt syn på dette,og synes det er fornuftig at du skjermer barna fra det. Jeg har aldri drukket alkohol med mine barn tilstede.Både for å kunne selv kjøre de til legevakt om det skulle skje noe og for å være et eksempel for tenåringen min.Man kan ha det gøy uten. Nå må jeg legge til at jeg ikke er spesielt glad i alkohol..eneste jeg liker er søt hvitvin,og da kan jeg jo klare meg uten :=) Min eksmann var fra et alkoholikerhjem,han sliter den dag idag med vonde ting fra den tiden.Jeg er overhode ikke motstander av at andre drikker,folk må gjerne hygge seg med et glass,og jeg synes det er koselig å kunne servere når det kommer noen. Mine svigerforeldre kalte meg prippen og sær en nyttårsaften da jeg holdt meg helt unna...nettopp fordi at de drakk mye ,det var barn tilstede og en måtte være edru mente jeg. Og om noen vil kalle meg for det er det deres greie....Har blitt så voksen nå at det bryr jeg meg ingenting om ) Fortsett å stol på deg selv og ditt syn på dette...sikkert mange andre naboer det er hyggeligere å være sammen med!!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Jeg er helt enig med deg. Ville heller aldri utsatt mine barn for en som åpenlyst ble påvirket av alkohol og dermed ble slem. Kan selv ta et glass eller to til mat,selv om ungene er i nærheten,men aldri slik at jeg blir beruset.Tror det er sundt at barn kan se at voksne kan drikke med måte. Det kan tydligvis ikke naboen din,noe også ungne nok vil merke,men det som er like ille,er jo at han ikke er noe snill heller,slik jeg oppfatter det du skriver og det er jo heller ikke noe hyggeligt for et barn å se. Bra at dere har samme synspunkt,så slipper et å bli et diskusjonstema blandt dere da.
Urtete Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Jeg er så enig med deg, Tiggywinkle! Stort alkoholinntak og barn hører IKKE sammen!! Et glass vin eller en øl sammen med barna er en helt annen ting... Og hvis han synes du er prippen, så driiiiit i det! HAN er uansvarlig og bøllete som henger ut kone og barn - det er da mye værre, det! Stå på!
strikkballen Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 Helt enig med deg! Ville også trukket meg mer tilbake, ingen grunn til å la barna oppleve ubehagelig oppførsel fra voksne på denne måten. Kanskje det vil være ekstra forvirrende for små barn med alkoholpåvirket oppførsel hos folk man kjenner godt, og som foreldrene har tatt en med i selskap hos. Helt greit med en fest, og tilogmed en GOD fest av og til, men da uten barn, synes jeg. Vi gjør mest som dere, deler en flaske vin i helgene, ellers lite (he, he - de fleste av oss småbarnsforeldre har nok ikke verdens mest spennende livsførsel, nei:-). Er vi i selskap kan det godt bli mer, men foreløpig har vi faktisk gått i selskaper litt hver for oss, og byttet på, pga vanskeligheter med å skaffe barnevakt til begge guttene. Også går vi litt ut med venner/venninnegjengen en sjelden gang - og da kan det bli det ganske mye vin.... Nå håper vi etterhvert vi kan gå ut litt sammen også, nå som podene begynner å bli littegrann større og lettere å passe for andre:-)
Dailis Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Skjønner deg veldig godt. Ville nok og skygget unna. Ikke bare at det drikkes alkohol, men når han i tillegg blir ufin er ikke det noe å ta med ungene på. Jeg er heller ikke avholds, kan gjerne ta en øl eller litt vin i helgen etter leggetid. Egentlig tror jeg ikke barna tar skade av å se foreldrene ta et glass vin til maten en sjelden gang heller jeg da... Men selvsagt ikke om man blir påvirket av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå