Gå til innhold

4 mnd og setter seg opp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder man fask i hendene hans så heiser han seg opp og noen ganger reiser han seg helt opp på bena også. Han synes jo det er veldig kjdedelug å ligge på gulvet hele tiden, vil helst sitte også.

Hva kan jeg gjøre med han slik at han får gjøre noe annet enn å kun ligge på gulvet. Jeg er ingen tilhenger av å la babyer sitte noe særlig før de kan sitte selv. Og det kan han jo ikke, han faller jo uten støtte.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange barn i denne alderen finner det spesielt spennende å sitte fremfor å ligge. En helt annen verden dukker jo opp når man får bedre oversikt av å sitte oppe. Likevel er de nok ikke sterke nok i rygg og nakke til å sitte oppe selv. Fysioterapauten i barselgruppen vår frarådet oss til å dekke opp ryggen med puter o.l for at de skulle sitte, de skal ikke sitte selv før de kan sette seg opp selv alene. Forstår frustrasjonen din.. for husker selv at det var en litt vanskelig periode når mini ville sitte hele tiden, men samtidig ikke var sterk nok. Varier litt med vippestol og la han sitte med ryggen lent mot brystet ditt. Fra ca 6 mnd alder er de mye sterke i ryggen, og da er det sikkert ikke lange stunden før mange setter seg opp selv :)

Skrevet

Vesla mi på 4 mnd vil også helst sitte og se seg rundt. Hun snur seg rundt og løfter seg på armene også nå.....og åler seg rundt på gulvet..kommer seg flere meter bortover hvis hun har sjans til det..

Vippestol kan hun sitte i en liten stund...lenge nok til at feks jeg får lagd middag/ spist i hvertfall. Ellers så får hun sitte i fanget eller i bæreslynga når jeg gjør husarbeid..der får hun følge med på det som skjer og blir godt stimulert. Kun vil ikke ligge alene på gulvet i mer en max 15 min i gangen...så jeg må være kreativ for å holde henne blid og fornøyd samtidig som jeg må ta meg av de to andre ungene..og huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...