Amsterdame Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 tror jeg er det beste for barnet, ikke at du er sammen med barnet 24/7. Her i Nederland hvor jeg bor er foreldre veldig avslappet og litt egoistiske med egen tid til seg selv og strever ikke med og vaere perfekte foreldre hele tiden. Mor ammer ikke mer enn 2-3 mnd., barna sendes i barnahage fra de er veldig smaa og foreldrene lar besteforeldre ta seg av barna 1-2 dager i uka mens de selv er paa jobb fra de er bare 2-3 mnd. gamle. Nederlendere er mer opptatt av kvalitets-tid med barna enn kvantitet og det er et godt poeng synes jeg. I en studie fra UNICEF soem er veldig intressant fant de faktisk at Nederlandske barn har det best i Europa og er lykkeligere, tryggere og trives bedre i skolen etc. enn barn i Norge f.eks. Drikker mye mindre gjor de ogsaa. http://www.unicef-icdc.org/presscentre/presskit/reportcard7/rc7_eng.pdf
Makka Pakka Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Godt å høre at de nederlandske barna har det bra da :-) Jeg synes nok at mange her inne mener at kun den "norske" måten å oppdra barna på er den rette, eks amming så lenge som mulig, være hjemme så lenge og mye som mulig osv . Alle land og kulturer har sine måter å gjøre dette på og jeg synes noen og enhver her inne kunne slappet litt mer av :-)
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Jeg vil også bo i Amsterdam hvor det er litt mindre hysteri rundt spebarn!
Gjest Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Høres bra ut det da! Syns det blir lagt litt for mye press på mammaer i Norge. Jo mer jeg leser inne på disse sidene, jo mer udugelig føler jeg meg. Så nå har jeg kuttet ut å lese artikler her inne og spør heller mor:)) Men har du tips så kom med dem!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Jeg bruker lite barnevakt fordi jeg ikke har behov for det jeg.. Ammet førstemann i 17 mnd fordi det passet meg og fordi jeg tror barnet har godt av det. Men ingenting av dette er stress for min del. Har aldri prøvd å bli den perfekte mor. Har gjordt det slik som det passer meg og min manns livsstil. Men seriøst tror jeg aldri jeg hadde klart å sende ungene mine i barnehagen fra de var 3 mnd gamle. Klarer ikke å se at dette var så positivt akuratt. Jeg har selv vokst opp med foreldre som har jobbet mye og den tiden de har hatt sammen med meg og søskene mine har de brukt godt og hatt virkelig kvalitetstid.. men likevell.. jeg har valgt anderledes. Orker ikke det stresset jeg.. Så mange offentlige personener har sett rart på meg.. har to foreldre med god utdanning og jeg har valgt å være familiemor.. (på tross av at min mor kanskje er et av mine største forbilder) Er nå i permisjon med nr2 og kommer til å se meg om etter en liten jobb når jeg er ferdig med permisjonen. Ønsker ikke å gå tilbake i 100% jobb jeg.. (og selv om min mor ikke var hjemme lenge. under 6 mnd så ammet hun både meg og mine søsken i over ett år)
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 Jeg tror dette innlegget er ment for de som synes det er mye press rundt amming og mamma permisjon, ikke de som velger og amme i 17 mnd. og bli hjemme med barna... barn i andre land overlever bra selv om mor ikke er hjemme i 1 år og ammer og selv om vi vet det så virker det som om mange tror den "norske" modellen er eneste riktige måten og gjøre ting på.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Nei det er nok ikke riktig for alle å være hjemme med barn og amme lenge, men klarer ikke å se hva som er avslappende med å sende bittesmå babyer i barnehage og gå ut i jobb. Dette HI skriver er for meg oppskriften på et sinnsykt stressende liv. Og nei jeg tror ikke den "norske oppskriften" passer alle, men tror det er en grunn til at mange land missunder våre ordninger vi har i forhold til permisjon og muligheten til å kombinere jobb og familie. (og amming er somregel bare et stress i starten hvis det er et stress. Ingen ammer i 17 mnd hvis det er et stress)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå