Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Må innrømme at jeg har skrevet en del innlegg her for å tirre dem som som har sterke antipatier mot kristendom (-trosmessig setter jeg ikke meg selv i noen spesiell bås). Undrer meg over at det først og fremst er kristendommen som provoserer så sterkt? F.eks . humanetikerne virker til å ha kristendom og all dens vesen i vrangstrupen. Hvorfor? Og dette er jeg NYSGJERRIG på, det er ikke for å provosere.
=)mamsen=) Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Jeg hat mange grunner til det... Det er flest kristene i Norge- derfor den religionen som er mest aktuelt å diskutere. Kristene påstår at "de vet" men det er tros alt en tro- ingenting kan bevise. Da hadde jo alle vært kristene. Ingen er så dømmende som kristene Kristene har ikke egne meninger- de mener det som står i bibelen uten å stille noe mer spørsmål utover det. Har mye mer sansen for andre religiøse- de er generelt mer humane. Og aksepterer at andre tror noe annet og de er ikke like dømmende som de kristene, rent generelt.
Gjest ->>- Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Jeg har ikke spesielt mer til overs for jødedom eller islam enn jeg har for kristendommen som maktinstans. Men det er nå en gang den som er rådende her i landet, og jeg mener at den slett ikke burde være det - nå snakker jeg selvsagt som en politisk maktfaktor, ikke som en privat religion. Men jeg aner ikke om det er slike som meg du sikter til i innlegget ditt, vanskelig å svare når du ikke presiserer hvem du mener og hvilke holdninger hos disse du sikter til.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Andre religiøse er ikke like dømmende som de kristne? Du kan visst ikke ha mye kunnskap om religion stakkars. Ta en titt på islam som er gjennomsyret av intoleranse og hat. Kristendommen er en kosereligion i forhold. I mange muslimske land blir du drept om du faller fra islam og konverterer til en annen religion, om en kvinne vil gifte seg med en kristen, hindu eller jødisk mann, er det grunn nok til at hun blir drept av familien etc. etc. Les om religion før du skriver igjen, nå utbasunerer du bare en ekstrem kristendomofobi, fordommer og uvitenhet.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #5 Skrevet 28. august 2007 jeg har all religion i vranstrupen fordi du oppfordres aldri til å tenke selv...
=)mamsen=) Skrevet 28. august 2007 #6 Skrevet 28. august 2007 Nå ja, tror du burde studere religion litt nærmere gitt! Fordi det finnes ekstreme grupper, så betyr ikke det at alle er sånn da vettu. For å si det klart- så er ikke jeg uvitende når det kommer til religion.
Gjest -<<- Skrevet 28. august 2007 #7 Skrevet 28. august 2007 Jeg skulle også gjerne sett hva du grunngir påstanden med når du sier at andre religiøse generelt er mer humane enn kristne.
babyandme Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 Nå må du ikke ta alle under samme kam da:) om en tror at Gud skapte jorden betyr ikke det at en ikke kan tenke selv.. man kommer jo frem til valget om å tro på Gud(og jesus) ved å tenke selv;) er et bevisst valg som følger en resten av livet!
Gjest -<<- Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Det er rimelig mange som ikke anser tro som et valgspørsmål.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 Her til lands er det heldigvis det...
Gjest -<<- Skrevet 29. august 2007 #11 Skrevet 29. august 2007 Et valgspørsmål eller mange som ikke anser det som det?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #12 Skrevet 30. august 2007 Et valgspørsmål. Mange steder er det jo ikke det, man må i alle fall late som man er religiøs og leve deretter. Om det finnes visse forkvaklede individer her til lands som mener det ikke er et personlig valg, så har i alle fall ikke de makt til å påtvinge andre sin tro og måte å leve på (-bortsett fra barna deres, da).
Gjest -<<- Skrevet 30. august 2007 #13 Skrevet 30. august 2007 La meg reformulere da; jeg kjenner mange troende og ikketroende her i landet som mener religion ikke er et valgspørsmål. Men som er enige med meg i at det kan være umulig å velge å tro på noe. Om jeg hadde fått lyst å bli kristen hadde jeg neppe fått det til. For jeg tror ikke. Det er ikke noe jeg kan velge bort i noen større grad enn at jeg ikke klarer å bestemme meg for å tro at jorden er flat eller at kuer kan fly, samme hvor morsomt jeg hadde syntes begge deler var.
babyandme Skrevet 30. august 2007 #14 Skrevet 30. august 2007 Forstår det. Men ikke ALLE kristne tror bare for å tro. Og da blir det feil å sette oss i en bås. Uansett er det bare Gud som kan overbevise folk til frelse, det hjelper lite at noen prøver å påtvinge andre en tro. Overbevisningen må komme fra hjertet, dersom troen skal vare livet ut.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #15 Skrevet 31. august 2007 Lilledrue, nå må jeg arrestere deg.Du kommer med mange ubegrunnede påstander! For det første: Kristne påstår ikke i større grad enn andre at "de vet". Mange er overbeviste i sin tro, men om noen påstår at de vet, så vet du bedre, ikke sant? Ingen har svaret! Og må si at både humanetikere, muslimer, jøder osv virker like overbeviste i sin tro. Dømmende: Vel, da tror jeg ikke du har møtt folk fra andre trosretninger. Noen har selvsagt den innstilling at de lar andre ha sin tro i fred, men mange håner andre med en annen tro. Kom i diskusjon med en muslim en gang, som la for dagen et enormt hat og stor forakt for alle ikke.muslimer. Ikke egne meninger: Du har de bokstavtro kristne, og så har du de som tillater seg å tenke selv. Skal innrømme at de bokstavtro kan være enormt provoserende. Sukk....Alle andre religiøse retninger mer humane? Vel, hva synes du om disse punktene i islamske samfunn? - kvinneforakt -steining -avhugging av lemmer -gamle gubber som gifter seg med sine barne-nieser -flerkoneri -enkel skilsmisse for mannen/ vanskelig for kvinnen (+ at hun mister omsorgsretten for barna sine Eller enkebrenning innen hinduismen? Vi har det vel relativt bra her, tross statskirken?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #16 Skrevet 1. september 2007 Det er jo ikke sånn at man står og plukker fra ei hylle den religionen som en liker best. Med valgspørsmål menes vel måte å utøve sin tro på. Poenget er at man kan ikke utøve sin tro fritt i alle land, det kan man her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå