Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Skreiv et laaaaangt innlegg om dette på aleneforeldreforumet, men tenkte at folk ikke kom til å orke å lese hele, så dette er en slags oppsummering. Er forresten kun snakk om en avtale ut 2007 her! Telma er 10,5 mnd og går i barnehage. Iris kommer ut en eller annen gang nå i september. Slutt mellom meg og barnefar, og jeg skal snart flytte ut, men kommer til å bo nærme ham. Jeg kommer til å ha hovedansvaret for Iris siden hun er så liten, men siden barnehagen ligger der barnefar skal studere hver ukedag så er det mest praktisk for alle parter at han har Telma om natta...altså passer det at han får hovedansvaret for henne. Tenkte jeg kunne hente Telma 3 av dagene i barnehagen og ha begge jentene aleine de ettermiddagene, og så kan barnefar komme slik at han rekker å være litt (eller mye) med Iris før han og Telma drar hjem for å sove. De dagene han henter Telma i barnehagen kan jo jeg og Iris dra på besøk til dem. I følge brosjyren fra familievernkontoret er nemlig hyppige og korte samvær er greiest for de aller minste i starten. Så er det overnatting...siden Telma kjenner meg er det jo helt greit at hun overnatter hos meg og Iris av og til, også på ukedager, for jeg kan jo levere henne i barnehagen eller ha henne hos meg hele formiddagen. Hadde vært ideelt at barnefar kom til meg for å overnatte...da kunne han være på samme rom som Iris, og jeg sammen med Telma, MEN etter det jeg har forstått er dette noe NAV ikke liker!:-/ Pga amming er det begrenset hvor lenge barnefar kan ha Iris uten at jeg er med. Men et par timer aleine går jo bra...tenkte at han både kunne ha Iris og Telma sammen, men også kun Iris noen ganger. Er jo viktig at de to knytter bånd fra starten av! Så tenkte jeg også at vi kunne finne på noe sammen alle 4 innimellom da spesielt i helgene...NAV har vel ingenting imot det? Jeg og barnefar har veldig like verdier, og har hittil vært enige om alt som har med oppdragelsen av Telma å gjøre, så tror vi kan få til en nokså lik hverdag for henne selv om hun veksler mellom å være hos oss...kommer jo til å (prøve å) følge de samme rutinene når det gjelder mattider og soving, og dette er jo med å skape en trygg hverdag for henne. Slutter her for å ikke gjøre det unødvendig lang og uinteressant!
adelia*termin 18/10* Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Alle som går fra hverandre må finne den løsningen som passer best for seg selv.. Jeg for min del hadde aldri klart å frivillig levert fra meg hovedansvaret for en jente på under året...(ikke en gutt heller,hihi).. Dette med at dere kan besøke hverandre mye vil høyst sansynlig renne ut i sanden så fort en av dere velger å gå videre i livet. En ny partner vil ikke godta så mye besøk av ekser her og der... Hva sier eksen din til denne samværsavtalen da? Er han enig også.. Lykke til i allefall:)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Nå er det som sagt kun snakk om ut 2007 her, så trenger ikke tenke på nye partnere! Spurte jo i en tråd her om dagen om folk så negativt på mødre som frivillig ga vekk hovedansvaret (ikke at vi mødre har noe mer rett til det enn fedrene), for det kjennes jo litt tabu å gjøre det. Både jeg og barnefar har jo vært hjemmeværende med Telma siden hun blei født, så vi stiller jo likt sånn sett. Og jeg tenker meg at hun får det bedre av å sove hos faren sin siden det kommer til å være en skrikende baby her (selv om jeg selvsagt har bestilt en sovebaby!), og hun sover dårlig pga skinnen hun må bruke. Barnefar har ikke lest det jeg har skrevet nå, men han foreslo faktisk det samme ang sovested og barnehagelevering uten å ha hørt med meg, så vi tenker likt...så det er han i alle fall enig med.
meg & to små vampyrer Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Jeg syns det høres ut som dere hvertfall har den beste holdningen for å kunne samarbeide og dele ansvaret for jentene! Det høres ut som dere virkelig kan få til å gjøre det beste for de. Det står det respekt av. Når de blir litt større kan dere jo gjøre det slikt formelt at en har hovedansvaret for den ene og en for den andre og så kan dere lage en privat avtale angående samværet? Hadde det vært en mulighet eller må nav vite alt og alt samvær med en gang?
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Jeg synes det hørtes flott ut jeg, Riga! Og som du sier det er jo forløpig bare ut året 07. Og jeg ser absolutt ikke ned på mødre som frivillig "gir" fra seg hovedansvaret, snarer tvert i mot! Og dessuten så vil du jo får se Telma hver dag og dere samarbeider jo kjempegodt og det virker som dere tar ansvar og tenker fullt og helt på ungene. Lykke til )
adelia*termin 18/10* Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 Det viktigste er at fungerer for dere syntes jeg:) Er dere begge fornøyd med ordningen er det helt topp det... var ikke men som kritikk til deg.. Bra at man setter barnet først:)..
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 NAV må vite alt! Som jeg skreiv på aleneforeldreforumet er ikke hensikten bak å ha ett barn hver å få mest penger utav staten...passer bra at vi begge får OS nå siden vi er studenter, men neste år skal barnefar jobbe, og da hadde jo OS blitt redusert, så da passer det vel best at jeg får hovedomsorgen både når det gjelder det økonomiske og det faktumet at jeg blir mer fleksibel siden jeg fortsetter å være student. Men da blir det uansett en 60/40-ordning, så jentene får jo sett oss begge.
3b@rnsmor-30* Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 hvis dette er noe som kan fungere for dere så er det jo kjempebra!!!!
d",)~^~^~ Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 Du spør hva vi syns om denne avtalen, men det er vel ikke viktig for deg å vite hva vi syns så lenge du er fornøyd og føler at dette er en avtale som kan fungere for dere 4. Men det jeg kan si er at det ser ut som at dere har satt barnas ve og vel i fokus og det er beundringsverdig. At tanken din er at både mor og far skal bli kjent med og være sammen med barna er fantastisk! Når det gjelder overnatting så er jeg fristet til å si at det NAV ikke vet har de ikke vondt av :-) Lykke til med forestående fødsel!
æsj altså! Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 Jeg vet nå ikke helt. Jeg ville ikke gjort det slik som dere, men det viktigste er jo at dere finner en ordning som passer for dere og barna deres. Kanskje dere skal prøve å bo litt lengre sammen siden det virker sim dere er gode venner, kanskje ting vil ordne seg mellom dere...
Gjest ->>- Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Synes det høres ut som en veldig god ordning. Nå er vel eldsta di ganske liten, og det ville sikkert være skrekkelig slitsomt å være alene med både henne og en nyfødt, men som dere legger opp til nå vil denne arbeidsbyrden fordeles langt bedre, og begge ungene vil kjenne begge foreldrene godt. Synes det høres glimrende ut. Jeg går da ut fra at Telma ikke ammes, eller i hvert fall ikke skal ammes når neste barn kommer. Og nei, jeg kan ikke tenke meg at NAV har noen innsigelser mot at du og din eks tilbringer tid sammen sammen med barna - så lenge det ikke defineres som "ekteskapslignende forhold" (det er NAVs pene omskriving for "pule") skal det gå fint. Og på denne måten vil dere vel også begge få rett til aleneforsørgerstøtte, som sikkert kan være kjekt å ha.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 Vi har allerede bodd sammen 5 mnd uten å være sammen, og må innse nå at det er slutt!:-/ Trist at det skal være sånn, og jeg merker at det blir værre og værre å ha det slik det er nå, så best å finne et annet sted før vi blir begynner å gå i tottene på hverandre. Men vi skjønner jo begge at det er barna vi må tenke på og ikke hva vi vil ha av samvær. F.eks. vet jeg at barnefar ønsker seg masse samvær med Iris helt fra starten av, men det er jo ikke så gunstig for henne mens hun får mm (jeg fikk ikke til pumping med Telma, så antar at det ikke blir noe bedre med Iris), så da må han vente noen måneder til hun blir mindre avhengig av puppene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå