Gå til innhold

fly med baby..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan gjør dere det når dere skal fly med en liten en? har dere med noe sete eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, babyen min er ikke ute ennå (fy ham, han er tre dager på overtid), men søsteren min brukte et mobilt bilsete til å bære ham med seg på flyplass og på flyet. Evt. ha ham i toppen på vognen, hvis du har en sån du kan ta av.

Skrevet

Er det lov å ha med bilstol uten å betale for ekstra sete??

De er jo for store til å puttes i "hattehyllen".

Jeg har også lurt på dette.... Har sett at alle bare har tatt med seg baby`en. Noen har hatt de i bæresele.

De må jo festet i selen til en voksen også?

Jeg er skeptisk til å sende bilstolen med bagasjen!

Det er jo ikke bare kræsj som ødelegger de. Men også støt eller store temp.forandringer. (Grunnen til at de forringes ved lagring)

Skrevet

vognbaggen? er det bare og ha det på sete ved siden av deg da? må man feste på en eller annen måte?

Skrevet

jeg skal ut å fly når ungen er rundt 3-4 uker og jeg hadde tenkt å bruke bæresele for å bære ungen inn og ut av flyet og så ha ungen på fanget på reisen. Men siden det ikke er så bra å bruke babybjørn over lengre tid på nyfødte så prøver jeg nå å få tak i et bæresjal og bruke dette istedenfor babybjørn. Jeg tenker at jeg ihvertfall må ha noe bæreutstyr siden man trenger begge armene når man skal styre med bagasje og lignende.

Skrevet

Jeg har brukt bæresele ved avgang og ankomst, og ellers stort sett hatt han på puppen under selve flygingen. Ikke noe problem i det hele tatt:) Reiste alene med lillegutt flere ganger, men greit om noen kan følge til flyplassen og hente ved ankomsten.

Skrevet

Trenger ikke gjøre det så stort hvis du skjønner.. nå vet jo ikke jeg hvor lenge du skal fly med babyen din da, men når jeg tok med sønnen min (2 måneder var han første flytur) så bare ammet jeg han når flyet skulle ta av (da får de ikke dott i ørene!), så sovnet han. Ammet han igjen på veien ned og skiftet bleie på han mens det var bakkestans for å ta på flere passasjerer, så ammet jeg han igjen på veien opp og han sovna igjen :)

Veldig lett med andre ord.

Samme gjorde jeg da han va 5 måneder og da han va 8 måneder. da var han jo klart mere våken, men hadde han på fanget hele tiden.

Skrevet

hei.jeg har vert ute å flydd en del og man skal ha ungen på fanget!!et lite tipse er også å gi pupp/flaske på opp og ned turen for å forhindre dotter i ørene :)

Skrevet

Hei,

når du skal ut og fly, finnes der utallige løsninger: Det kommer ann på strekning, flytid, flybytte og evt om en reiser alene eller med andre.

Kort strekning, eks ca 1 times flytid: dersom du bare skal amme en gang, bør dette gjøres når flyet begynner på nedstigningen. Ved avgang, tar det ikke lange tiden å komme opp på marshøyde, og det er ikke da de fleste blir plaget med dotter, men derimot når flyet går inn for landing, som kan ta opp til 25 min.

De fleste babyseter får plass i flysete (bare få unntak) og dette er det absolutt tryggeste for babyen. Dersom du vil være sikret å kunne bruke bilstol, må du kjøpe sete til babyen, (blir som en barnebillett), men du kan også satse på at setet ved siden av deg er ledig og at du kan bruke det "fritt". (ikke sats på dette v/ eks charter eller populære avganger (fredag,søndag etc)). Må du ha babyen på fanget, får du (iallefall hos norske flyselskap) et x-tra belte som du fester i ditt eget, og rundt barnet. Bruk dette, og aldri ha ditt eget belte rundt både deg og babyen.

Som flere skriver er det en kjempefordel å reise med baby i babybjørn evt bæresjal for da har du begge hender fri (om du reiser alene). En har som regel med seg væske og babybag, og da kan det være greit å ha hendene fri.

Skal du reise på lengre turer, oversjøiske reiser, eks usa, thailand, tilbyr iallefall SAS babybassinett. Det er en "seng" som monteres på veggen forran deg, hvor babyen inntil 10 kilo tror jeg, kan ligge under hele flyturen, minus start og landing. Det er ikke mange av de, så det lønner seg å være tidlig ute med bestilling av disse. (skal selv til thailand i mars, og har bestilt dette).¨

Quinni har et understell som er beregnet på å bruke til bilseter, og de skal visst være gunstige å legge sammen og bli så små at en kan ta de med inn i flyet. Har ikke selv sett de, men spør i butikker som selger de for en demo, så kan en selv avgjøre. Men husk, det er begrenset hvor mye en kan ta med av håndbagasje, selv om det er "2" stk som reiser.

Ellers lønner det seg å ha med teppe og evt pute, det er ikke alltid nok ombord, og det kan ofte bli litt kjølig, særlig på lange turer.

Og en ting til, alle fly er utstyrt med stellerom på toalettene, BRUK DISSE. Det er tross alt ikke alle rundt som synes det er like naturlig med en naken babyrumpe i fleisen, og urin/aføring der de skal sitte og spise/drikke. Uhygenisk er det å ikke benytte toalettene.

Ellers er det bare å spørre personalet ombord. De fleste har fløyet lenge, og har lang erfaring med babyer/barn, og kan gi mange råd.

Lykke til,

mvh Flyvertinne med baby i magen

Skrevet

Åååh, tusen takk for dette innlegget. Jeg skal som sagt ut å fly når barnet er ca 4 uker og jeg har tenkt en del på hvordan dette skal gå. Jeg er alene med ungen når jeg flyr. Men nå føler jeg meg mer berolighet. Veldig bra tips det med ammingen for å unngå dott i ørene på lillegullet. *klippe ut innlegg og ta vare på*.

Skrevet

Men hvis man har med bilstol, må man jo betal full pris for det setet man da opptar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...