Gå til innhold

Kan ikke dere som IKKE får til å legge barnet deres rett ned for å sove på dagen og/eller natten...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...skrive litt om metodene dere bruker for å få barnet til å sove?

Hvordan får dere barnet til å sove? Har dere prøvd noen metoder for at barnet skal lære eg å sovne selv?

Synes dere det er greit å hjelpe barnet å finne søvnen?

 

Vi ammer i søvn her! Til nå har vi samsovet, men nå vil vi gjerne ha ham i egen seng. Vi har prøvd skrikemetoden som endte opp med 1 barn som skrek, 1 pappa som skrek og en mamma skrek, så det venter vi litt med å prøve igjen.

Egentlig er vi fornøyd, men vil gjerne at han i det minste skal sove i egen seng. Har veldig lyst til å begynne å trappe ned på nattammingene også:)

 

Men jeg føler meg veldig alene, får så inntrykk av at alle har så fine legginger...

 

Hadde gjort så godt å høre fra flere av dere som sliter (?) litt med det samme. Ingen fare med å signere som anonym, føler meg faktisk bedre om jeg får gjøre det selv!

 

Hvis det er noen der som har hatt dette problemet og fått fikset det så kom gjerne med innspill til meg om hva jeg kan gjøre for å hjelpe ham bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi la hodet vårt inntil hans når han lå og skrek. Han begynte da å pusle med håret vårt og roet seg. Trakk meg stille og rolig bort når han var slapp og trøtt, byttet etterhvert ut med å legge hånden på kinnet hans med samme effekt.

 

Nå legger hans seg stort sett greit, men noen ganger må jeg ty til disse metodene igjen....særlig hvis jeg legger han for tidlig.

 

Jeg bruker også sælene i vogna når han skal sove på dagen, slik at han ikke kommer seg rundt og rundt og rundt og rundt og rundt (he he) som han gjerne gjør når han er trøtt og dermed ikke får sovnet.

 

Når det gjelder skrikemetoden (denne gangen om natta) prøvde vi det samme. Gikk ikke det og han skrek seg opp og ble hysterisk, tok vi han opp, holdt ham, trøstet, gikk litt rundt i rommet og la han ned når han hadde roet seg og gav han smokken. Noen ganger måtte vi da også stikke hodet nedi, men det ble sjeldnere og sjeldnere. Må si at det faktisk gikk bedre enn forventet. Det lengste vi holdt på i ett strekk var 15 minutter en natt....

 

LYKKE TIL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver...Jeg har samsovet med snuppa siden hun ble født og ammet i søvn. Hun ble nærmest hysterisk hvis hun våknet til og så at jeg ikke var der om kvelden/natta. Men når hun var 5,5 mnd (er 7 mnd nå) bestemte jeg meg for å få henne i egen seng. Det var slett ikke enkelt, men det handler nok om at barna er litt utrygge i egen seng og/eller at de tester ut om de klarer å få det som de vil...Jeg sitter ved siden av senga når jeg legger henne for kvelden. Synger et par sanger, holder henne i hånda og snakker rolig at hun skal sove etc. Hun må ha minst en skrikerunde hver kveld, men da sitter jeg altså sammen med henne og trøster uten å ta henne opp. Dette tar alt fra 10 til 30 minutter. Men fortsatt blir det ille skriking dersom jeg går utav rommet, så derfor sitter jeg da fortsatt sammen med henne til hun sovner. En annen ting er at hun fortsatt krever mat på natta, og tar jeg henne opp i min egen seng. Mest fordi jeg er så trøtt at jeg ikke "orker" samme runden 2 ganger pr. natt...Men det blir vel etter hvert. På dagen sover hun i vogn, enten ute eller inne, og må trilles i søvn...Må nok til pers og lære henne å sovne på egen hånd her også....Det var noen tips herfra. Lykke til ihvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter med å legge snuppa helt til hun er skikkelig trett (sutrer og gnir seg i øynene) Da synger jeg en sang, og leggerhenne i senga, sier natta og går ut. Etter en stund begynner hun å sutre og gråte, da blir jeg løpende ut og inn av rommet. Må legge henne ned og klappe henne på hodet, så ut igjen. Blir det for mye gråting, tar jeg henne opp og bysser litt, så legger jeg henne igjen. Tilslutt er hun så trøtt at hun bare sovner. Tar alt fra 10 min og oppover, men skjelden mer en 20. På dagen må vi trille i vogna. Da sitter hun til hun nesten sovner, også legger jeg henne ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vår lille tulle nektet å sove på dagtid og kveld uten puppen eller å bli trillet i vogn, men sovnet hun vognen måtte vi for guds skyld ikke stoppe å trille, for da våknet hun. Nå har vi gjennomført skrikemetoden og vi er inne i vår tredje uke og hun skriker ennå. Men første dagen skrek hun i 5 timer, nå er vi nede i 10 minutter. Går til psykolog med dette og hun sier det er viktig å være helt konsekvent og det gjelder både dagtid og kveld. Barnet bør i tillegg sove i sin egen seng til det har lært seg å sovne av seg selv. Ikke i vogn eller bil eller hos andre. Det hjelper til slutt. Vet du hva skrikemetoden er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bysser ham i søvn. Stort sett jeg som gjør det, for han roer seg ikke hos pappaen når han skal sove. Holder ham i armene og bysser ham sakte opp og ned til han sovner. Det tar alt fra et par minutter til kanskje ti minutter. Nytter ikke å bare legge ham i sengen lys våken, for enten hylskriker han eller så snur han seg over på magen og begynner å kravle til han stanger hodet i hodegjerdet på sengen og så hylskriker. Samsoving funker ikke, og det er forsåvidt helt greit, vi sover alle best i våre egne senger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dagen triller vi henne i søvn. Før bysset vi henne, men nå synes jeg hun er for tung til det. Ammet henne i søvn om kvelden. Etter hvert la jeg henne over i vugga før hun sovnet. Måtte da synge og vugge henne. Pappaen fikk da problemer når han skulle legge henne siden han ikke synger. Istedet lot han henne turne rundt i senga vår til hun sovnet, og så løftet henne over i vugga. Nå gjør vi det begge to. Hun bruker aldri mer enn 20 min på å sovne, så lenge hun ikke er overtrøtt. Prøvde skrikemetoden én gang, men det føltes ikke riktig å la henne ligge og skrike sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du som signerer med anonym kan holde deg for god til å komme med sånne "sure oppstøt". Folk skriver inn her for å få råd og hjelp, og hvis du ikke tåler det uten å komme med sånne innspill, bør du kanskje ikke lese innleggene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir han ammet i søvn og på dagen sover han i vognen, da går vi enten tur slik at han sovner, eller vi gynger han på gangen til han sovner. Sover også i bilen hvis vi er på tur. Fønker helt greit det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så glad jeg er for å høre at vi ikke er alene, selv om jeg ikke ønsker noe annet enn at babyene deres skal sove godt. I tillegg til at baby, pappa og mamma skriker om natta, så skriker storebror også.

 

Babyen vår har vært veldig glad i å spise om natta, stort sett hver andre time, men hver tredje time etter han ble 5-6 måneder. Det har gått greit, men så begynte vi med nattavvenning for drøy måneds tid siden og etter det vokner han opptil 6 ganger om natta og er oppe i opptil 2 timer. Jeg holder på å bli smågal. Vi prøvde først mild Ferber, dvs lot han gråte 3-5-7-9 minutter uten å ta han opp av sengen, men satt ved siden av han og holdt i hånden. Etter 4 uker uten resultat var jeg så sliten at jeg ga opp og begynte å amme igjen. Etter råd fra helsestasjonen gjennomførte vi et par dager senere en tøffere Ferberkur samtidig som vi flyttet han inn på samme rom som storebror. Det tok ikke lang tid før han skjønte tegninge og sovnet uten problemer i 2 netter, så ble han forkjøla og da ble jeg veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre. Det endte med at han lå sammen med meg i senga i natt, noe som resulterte i 3-4 timers usammenhengende søvn for min del. Sånn kan det jo ikke fortsette. Så sitter og vurderer å ta en ny Ferber, men gruer meg for å vekke storebror om nettene. Denne gangen tar det sikkert lengre tid enn sist gang.

 

Hmm, dette ble mye klaging og lite gode råd gitt. er vel kanskje ikke den beste til å gi råd men holder en knapp på Ferber og være veldig konsekvent for de som sliter med søvnen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...