Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Dette er et litt uvanlig spørsmål, men jeg har ingen andre jeg tør å spørre om sånt...!

Når vi dusjer med datteren vår så vasker hun seg selv nedentil, hun tar klut selv med asan intimsåpe og vasker, og skyller etterpå med dusjstrålen. Selv spyler jeg henne litt ekstra så ikke det skal ligge igjen såpe.

Når jeg tørket henne etterpå og skulle smøre litt salve på sår stump så jeg at skjeden hennes hadde en ørliten "åpning". Jeg må innrømme at jeg aldri har sett godt etter der, om hun har hatt åpning eller ikke, men nå så jeg det så godt, en ørliten åpning på kanskje under en halv cm. eller noe. Så ikke mere etter, synes det var litt rart...!

Så er spm. mitt, er dette normalt?? Når "åpner" skjeden seg på små jenter? Kom til å tenke på om hun kanskje har vært litt røff med vaskekluten der nede, noe hun kan være av og til, og at det ikek skal være åpent der nå, og kanskje hun kan få infeksjoner inn der i form av avføring?

Eller er dette helt normalt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er åpen når de blir født.

Skrevet

EEh, tror du små pikebarn er født uten "åpning"?

Det er isåfall feil, de har skjedeåpning selvfølgelig.

Noen er igjengrodde, men de må ha kirurgisk assistanse.

Skrevet

Flott at du spør når du er usikker, men jeg må innrømme at jeg blir ganske bekymret når voksne kvinner som har født barn er så uvitende om kvinnekroppen.

Skrevet

Herregud,hun kan da ikke vite alt! Mange er faktisk ikke sikre på barnekroppen.

Skrevet

Oppdaget nøyaktig det samme på min datter. Jeg har heller aldri tittet etter, for en vet jo kanskje ikke helt hvordan ting skal se ut, i hvert fall gjorde ikke jeg det. Hva skal en ligsom sammenligne med?. Men da jeg oppdaget det, så det ut som om det var delvis grodd igjen Jeg kontaktet helsestasjonen for jeg ble ganske bekymret. De mente også at dette ikke var helt som det skulle. Det skal være "større"åpning, så jeg har blitt henvist videre til sykehuset, slik at en barnelege kan undersøke videre. Jeg har etter dette blitt veldig bevist på det,så jeg sjekker hver dag nå. "Åpner" veldig forsiktig og det har begynt og bli større, men er fortsatt ganske lite. Anbefaler deg og ta kontakt med legen din eller helsestasjon for og få det sjekket opp. For sikkerhetskyld. Lykke til :-)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei. Nå har vi vært hos en barnelege som fortelte at dette var noe som kunne skje og at det ikke var helt unormalt. Fikk en østrogenkrem som jeg skulle smøre på. Det er nå helt åpent igjen, men jeg følger med for legen sa det kunne begynne og gro igjen på nytt, men at det da vil ordne seg selv. Håper det har ordnet seg for din datter også.

Skrevet

Min datter har gjengrodd underliv. Hun hadde det frem til august ( vi visste ikke om det før da). Vi oppdaget at det så annerledes ut, det var jo helt åpent. Så vi reagerte på det og dro til legen. Men hun sa selvfølgelig at det så helt normalt ut, og det var det jo. Men så etter 2 mnd så grodde hun igjen. Vi fikk da sjekket med legen på helsestasjonen og hun sa at hun hadde denne tilstanden som heter "fusjon" (det står om det på denne siden). Det hender i noen tilfeller at små jenter har igjengrodd underliv. Man skal IKKE prøve å åpne det selv. Det skal gå naturens gang. Men hvis dere ser antydninger til at det begynner å åpne seg, så skal man smøre på østrogenkrem. Det var en over her som skrev at jenter som har denne tilstanden må opereres, det er FEIL. Det er de færreste som må gjøre det, det hender at jenter går helt til 14-års-alder med denne tilstanden før det åpner. Det man skal være obs på er at hun tisser nok og at det ikke hoper seg opp med urin bak hinnen slik at det blir infeksjon. Så følg med tissebleiene. Det er også viktig å nevne at jenter som har denne tilstanden ikke er misdannet på noen måte, alt er i orden bak denne hinnen som gjør at man ikke ser skjeden.

Skrevet

Også en ting til, ikke vask med asan og heller ikke skyll med dusjhode. For mye vann der nede kan ødelegge bakteriefloraen. Man skal ikke vaske innenfor de ytre kjønnsleppene så lenge det ikke er avføring der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...