Gå til innhold

Rett til ferie/feriepengar etter permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som veit om ein har rett på betalt ferie etter endt permisjon?Fekk feriepengar i juni,men skal ha 5 veker ferie i oktober når permen er slutt og gjekk ut frå at eg ville få full lønn då.Snakka med fagforeningen,men dei sa at ein ikkje tjener seg opp rett til ferie/feriepengar etter permisjon.Men i fjor jobba eg jo faktisk!Burde bli til neste sommar det blir aktuelt då eller?Skjønnar ikkkje dette eg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du fikk feriepenger i juni, skal du ikke ha full lønn i oktober. Da har du fått pengene selv om du tar selve dagene senere.

Skrevet

Jo,men viss eg ikkje hadde hatt permisjon,så hadde eg jo fått full lønn i ferien,sjølv om den ikkje var samme mnd som eg fekk feriepengane!Er d berre eg som ikkje skjønnar meg på dette?

Skrevet

Hvis du får utbetalt permisjonspengene dine fra trygdekontoret - får du ikke feriepenger av mer enn for 12 uker eller noe slikt.

Så man taper ganske mye penger rett og slett...

Skrevet

Arbeidsgivere håndterer stort sett feriepenger og trekk for feriedager på en av de to følgende metodene:

1. Arbeidsgiver utbetaler alle feriepengene i juni og trekker deg samtidig for alle feriedagene. D.v.s. at du ikke får vanlig månedslønn, men bare feriepenger i juni

2. Arbeidsgiver betaler ut feriepenger i juni og trekker deg for hver feriedag etterhvert som du tar dem. D.v.s. at du får lønn + feriepenger i juni, men mindre lønn de mnd. du tar ut feriedager.

Konklusjonen er da.

1. Hvis du bare fikk feriepenger og ikke lønn(permisjonspenger) i juni er du allerede trukket for feriedagene og skal ikke trekkes igjen når du tar ferieen i oktober.

2.Hvis du fikk full lønn(permisjonspenger) + feriepenger i juni skal du trekkes når du tar ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...