Gå til innhold

Hjelpestønad/grunnstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver meg på nytt i dag, kanskje det er noen på i dag som ikke var her i går :-)

Har en datter med astma, og i den forbindelse var det noen kjentfolk som spurte om vi hadde spurt legen og hjelpestønad/grunnstønad siden snuppa kaster opp slim mange ganger per dag og dermed ødelegger klær/sengetøy og sørger for at vaskemaskinen går x antall ganger ekstra per dag.

Men hvor syk må en egentlig være for å kvalifisere til disse stønadene?? Jeg har lest på NAV, men skulle gjerne likt å høre fra noen med barn med astma og/eller noen av disse stønadene. Eller noen som har søkt men fått avslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å bestille en time hos Nav trydd. Da får du opplyst hva du bør ha med i søknaden og om dere oppfyller kravene.

Vi har hjelpestønad pga astma, eksem og matvareallergier. Det er mye jobb med å søke, men er jo verdt det.

Skrevet

TUSEN TAKK for svar!!

Ja, skjønte at det var mye pes med å søke. Må samle på kvitteringer osv. Men nå begynner det å bli mye vask, ødelagte ting og mye mat som går rett i dass på grunn av denne spyinga. Litt frustert ja.. Det blir liksom ikke bra her om dagen. Så når noen nevnte dette tenkte jeg at det kunne være verdt en forsøk.

Skrevet

Jeg får grunnstønad pga atopisk eksem. Det var ikke pes og søke. Gikk til fastlegen og fikk skjema som han og jeg fylte ut. Leverte ingen kvitteringer. Superenkelt,

Skrevet

Jeg skal også søke om det pga astma.

Fikk beskjed at hun kommer til å få det, selv om hun ikke er så veldig syk.

Fikk heller ikke beskjed om å ta vare på noen kvitteringer eller noe, det skulle ikke være vanskelig å søke...

Skrevet

TUSEN TAKK for nok et svar! Fra null svar til 2 er jo kjempebra!! :-)

Oki, kanksje det kommer ann på hvilken kommune man bor i da i forhold til hvor strenge de er med kvitteringer osv?

Skal til fastlegen i morgen med henne så får ta det opp da.

Men hvor store plager har en om man kvalifiserer til dette??

Skrevet

Vil tro du kvallifiserer til det da problemet alt er der. Grunnstønad blir delt inn i forskjellige satser. jeg har den laveste på 570 kr i mnd.

Skrevet

Ok.

Hva regner du som ikke så veldig syk da??

Vet ikke helt hva jeg skal si om snuppa om dagen.. Hun har det jo helt strålende med unntak av at hun hoster mer, kaster opp slim+maten ved måltider(spiser da opp ny porsjon med en gang uten problemer) og kaster opp slim+kveldsmat 1-2 ganger etter hun har lagt seg. Hoster en del på natta igjen :-( Men med unntak av dette er hun jo ei blid jente som er med på det meste uten problemer. Hun bli kanskje litt fortere sliten, men det er alt.

Skrevet

Vi får grunnstaønad pga cøliaki.

Det du trenger er en dokumentasjon om faste økte utgifter pga sykdom.

Legeerklæring aller helst.

Men jeg hadde lagt på noen punkter til, tror ikke dere får det pga det du nevnte her.

Hva mer rengjøring, asmatikere er ofte mer følsomme for støv. Da trenger dere kanskje nytt rengjøringsutstyr, støvsuger el annet.

Vi fikk skjema av legen på sykehuset, men det finnes sikkert hos nav også.

Skrevet

Hjelpestønad og grunnstønad er to forskjellige stønader. Til mine to yngste barn får eg hjelpestønad pga astma/allergi/a.eksem. Får det lågaste trinnet på ca 1000 kr pr barn. Denne stønaden vil eg tru du iallefall har rett på.

Grunnstønad får ein dersom ein har f.eks masse klesvask. Satsene her er veldig høge, så skal mykje til for å få den. Men det er lov å prøve ;)

Ein må fylle ut eit skjema og legge med legeerklæring (helst frå spesialist) og levere inn. Det kan ta lang tid før ein får svar, men ein får tilbakebetalt 3 mnd før innleveringsdato. Altså dei mnd saksbehandlinga tek + 3 mnd.

Skrevet

Jeg kan ikke få takket nok for svar! Så tusen takk alle som har svart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...