Gå til innhold

Ammerutiner...


Legekjærringa

Anbefalte innlegg

Jeg synes jeg har puppene ute hele tiden jeg. Noen ganger sover gullet mitt inntil 2 timer, men så kan han begynne å sutre etter at han har fått pupp og jeg legger han ned. Det eneste som helper er å få puppen inn i munnen igjen. Jeg er sliten og føler at dette er svært uforutsigbart. Jeg vet aldri om jeg kan gå ut og komme meg fra A-Å uten hyl og skrik... Virker ikke som det er magen som er problemet...men at han liksom ikke liker å ligge alene og vil ha mat/kos hele tiden. Noen med erfaringer? Han er bare 3 uker gammel så han har vel ikke blitt utspekulert og bortkjemt allerede...? Han har i tillegg gulsot så jeg må amme han ofte, men det er da grenser. Kan ikke dusje, spise eller gjøre noe i huset samme dag...he he. Ufordrende når man er alene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg igjen og følger med deg....

Min lille jente er 2 uker og jeg har det på samme måte.

Om nettene er jeg heldig hvis hun sover i 2 timer av gangen...

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer.

Får ikke dusjet, spist, gått ut, sovet osv.

 

Noen gode råd?

 

P.S: All ære til Embarazada, som går gjennom dette alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Gutten min skal også spise hele tiden og har nok litt magevondt. han skriker masse på kvelden og sover toppen 3 time av gangen. Dette er ganske forskjellig fra datteren min som sov hele natten fra hun var 7 uker... Alt jeg kan trøste meg med er at jeg vet at ting forandre seg fort det første året! De blir større og sover mer og mer om natten. Denne første spebarns tiden er faktisk ganske kort, selv om det ikke føles sånn når man er midt oppe i det og ikke får mye søvn.

Mitt råd er vel prøv å kos dere så mye som mulig, det er masse forskjellige faser og utfordringer man skal gjennom de første årene, og tiden flyr ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også sånn, spesielt på kvelden. Da føler jeg at jeg gir gutten min mat hver halvtime. Det har hjulpet litt etter at vi begynte med smokk, for han har et enormt sugebehov, og jeg tror han har brukt puppen min litt som smokk også. Så det kan jo være et tips å prøve smokk, må prøve litt forskjellige smokker også, for det er ikke alle babyer som liker alle typer.

 

Eller så mener jeg faktisk at han bare må skrike i de minuttene det tar for meg å gå på do, dusje o.l. Og jeg spiser faktisk brødskive mens jeg ammer jeg, det blir veldig ofte sånn til frokost her.

 

Fælt å si det, men godt å høre at det er flere som sitter med puppen ute stadig vekk, trodde en stund at det bare var her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELDIG godt å se at det er flere som har det slik; synes hele dagen går i amming og bæring. Lille Olai er 2 uker, og spiser veldig godt, men etter at han er mett vil han bare ligge og kose ved puppen; prøver jeg å legge ham over i seng eller vogn våkner han og er skikkelig fornærma. Hvis jeg eller pappan holder ham i armene og bærer han rundt sover han godt.... Jeg har også en jente på 7 år, og som "nybebis" sier har jeg også en annen erfaring med henne - hun spiste seg mett, og sov så gjerne timer i strekk. Jeg må opp om morgenen og få henne på skolen nå, og da MÅ jeg bare - som "smula" sier bare la lillebror gråte til jeg har hjulpet henne; samboeren min må dra på jobb før hun skal opp. Resten av dagen må jeg innrømme jeg stort sett sitter med ham i fanget eller bærer han rundt, da er han så fornøyd - hvem snakker om å skjemme dem bort tidlig..... :o) Er litt misunnelig på de som kan ut og trille allerede; her er det så ustabilt ennå at det er helt uaktuelt - sjelden han sover mer enn 30 minutter før jeg må ta han opp og trøste...

 

Ett spørsmål til dere: Hvordan er barna deres når dere skifter bleie og/eller bader? Husker fra min førstefødte at hun var så fornøyd under bleieskift og bading, det var liksom da vi fikk best kontakt med henne. Med lillegutt er det helt motsatt; han er helt hysterisk mer eller mindre hver gang vi skal skifte på, og bading har til nå ikke vært spesielt stas....hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleieskift er absolutt ikke stas her i huset. Han ligger rolig på stellebordet og virker fornøyd, helt til jeg begynner å ta av han klærne, da blir det stort sett hylskriking, helt til stellet er ferdig og han blir båret opp igjen.

Men å bade er fint, det er kjempekos. Det er nesten så jeg og pappaen slåss om å bade han, så stort sett gjør vi det sammen, så det er blitt en kosestund for alle 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei augustdrøm - nå mamma til Olai. Det høres ut som om vi har ganske lik erfaring! Datteren min var også bli og fornøyd når vi stelte henne og jeg gikk lange turer hver dag nesten fra første uka. Lillebror er helt annerledes. Han hyler når vi skifter på ham. Skal ha mat hele tiden og nesten umulig å legge han tilbake i sengen sin etter mating på natta. Så må jeg også skifte på ham mye oftere enn datteren min.

Jeg tror kanskje han har litt vondt i magen sin stakkars, for han kan holde på med skrikingen sin i flere timer på kvelden. Jeg har derfor prøvd å holde meg unna melkeprodukter og koffein en liten preiode

( og løk og sterk mat selvfølgelig).

Men, det blir vel litt lettere med tiden får vi håpe ;o) Vi koser oss uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Tro det eller ei, men nå har jeg og lillegutt vært ute og trillet tur!!! Jeg bestemte meg for at nå MÅTTE vi bare komme oss litt ut, og vi fikk gått i nesten 1 time, da var det slutt på moroa:o) Var heldigvis kommet hjem igjen før han ble skikkelig urolig.

Så godt å høre at det ikke bare er vår lille Olai som er så hysterisk når han blir stelt da; vi begynte nesten å lure på om vi var skikkelig dårlige foreldre vi:o) Og "nybebis"; ja, de høres utrolig like ut!! Jeg har også problemer med å få han til å sove igjen i senga si om natta, og han bæsjer utrolig mange ganger om dagen! Ikke så mye hver gang, men litt hele tiden, liksom. Han "kaver" mye når han sover; sparker med beina og lager "gryntelyder"/tar i, jeg tror som du at også vår lille gullklump har vondt i magen. Jeg spiser heller ikke mye melkeprodukter, drikker ikke kaffe, spiser ikke sterk mat eller mat jeg har mistanke om kan påvirke magen hans, men ser ikke ut til at det er så mye som hjelper.....får tro og håpe at de små magene tåler litt mer etter hvert.

Traff en venninne da jeg trillet tur nå, og hun hadde et tips ang. stellesituasjonen: Hun anbefalte å rulle sammen et håndkle og legge rundt hode/overkropp på babyen, slik at det ikke føler at det er så mye luft/"tomrom" rundt det; det skal jeg forsøke når han våkner og skal ha ny bleie!

Forresten koselig at det begynner å bli litt aktivitet her inne på augustklubben på DiB også - er greit å høre fra andre i samme situasjon:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, koselig med litt aktivitet her også! Ikke fullt så mye tid til å sitte her, men koselig å komme innom og lese litt i ny og ne!

 

Vi slet også veldig her hjemme en tid med den lille tulla! Veldig overtrøtt, men ikke interessert i å sove i det hele tatt. Mye urolig!! Prøvde med litt mme en kveld, og det gikk ned på høykant, så tydelig at tulla var supersulten. Kanskje det kan være noe? At barnet rett og slett ikke får i seg nok mat ved puppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok absolutt ikke bortskjemmt ennå. Men det høres ut som om han har et stort kontaktbehov. Vi har det sånn her også for tiden.

Jeg har løst problemet med bæretøy, har både bæresjal og mei-tai. Da kan jeg leke med storebror, lage middag eller rydde i huset med begge armer ledig. Skjønner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten!

 

Når lillebror er bunnet fast på meg sover han mye lenger mellom hvert måltid, og jeg får tid til å gå tur, handle, lage middag o.l Jeg ammer også mens han er knyttet på. I går ammet jeg mens jeg lagde middag...

 

Hvis du er interessert kan du finne informasjon om forskjellig bæretøy på tettinntil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye som hørtes kjent ut! Vår lille gutt spiser også omtrent hele tiden. Han har ofte et par soveperioder der han kanskje sover ca to timer i løpet av dagen, men ellers ammer jeg nesten konstant. Nettene har variert. Noen få ganger har han sovet nesten hele natten, bare avbrutt av en eller to amminger, men som regel er det spising hver til annenhver time da også. Har hørt at det er normalt at det er sånn i begynnelsen, men at hyppigheten på måltidene ofte avtar etter hvert. Gutten vår er heller ikke så glad i bli stelt, eller å ligge i vogna.. Er så vidt jeg tar sjansen på å gå ut jeg også, og passer på å ikke gå for langt hjemmefra... Så har ikke blitt så mye av alle de koselige trillturene jeg hadde tenkt vi skulle ha... Skal sjekke ut slike bæretøy jeg også, tror jeg.

Men håper mye av dette løser seg etter hvert. Er vel bare lillegutt som er veldig glad i kos og helst vil være i armene hele tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Jeg har vurdert og skal nå bestille et bæresjal! Absolutt. Jeg måtte smøre meg 2 brødskiver kl. 4 i natt for å få i meg litt mat for jeg var utsultet. Tenkte at siden jeg nettopp hadde ammet så gikk det greit...for han pleier å sove ihvertfall 1-2timer da. Jeg listet meg inn og la meg i sengen mens jeg smugspiste...tittet forsiktig bak skulderen...OG JAMMEN LÅ HAN IKKE DER LYS VÅKEN - KLAR TIL Å BE OM NOE! Så jeg måtte hive i meg maten og ta litt Zantac (for å for forebygge/lindre begynnende magesår) he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ammeproblemer helt fra begynnelsen av. Marius sugde bra og jeg hadde melk, men det fungerte bare ikke alikevel. Så vi gikk over til å pumpe og bruke flaske, noe som har fungert veldig bra, bare litt ekstra slit med sterilisering etc. Men så, plutselig etter nesten 2 uker, så kom Marius på at han skulle amme alikevel!! =) Så nå bruker jeg pumping og flaske på kvelden og natta, for da sover han bedre/lengre, og ammer for det meste på dagtid. Dette fungerer ganske så bra, og gutten sover for det meste 2-3 timer mellom alle måltid. Føler også at jeg har litt bedre kontroll på hvor mye han spiser, og jeg gir brystvortene mine en liten pause, da de har blitt ganske såre etter hvert...... Han vil ikke rape noe særlig, heller ikke gulpe. Er det flere som har problem med dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjenner til mye av det dere snakker om her. Jenta mi vil også helst ligge i fanget med puppen lett tilgjengelig. Det er litt opp og ned etter som dagene går. Noen dager er hun våken fra tidlig på morgenen til sent på kvelden og sover mye dagen etterpå. Merker disse såkalte økedagene også, de er slitsomme og kan være en tøff påkjenning på brystvortene.

Men må jo legge til at jeg har tatt meg selv i å legge meg på sofaen etter en tøff dag med mye masing, når hun endelig sover i senga og jeg på sofaen utslitt, men med et teppe som lukter baby....mmm:)

Rart åssen vi er laget, det er ikke lange tiden vekke fra dem vi skal ha før det er godt å ha dem i fanget igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av helsestasjonen om å sette oss i rutine! Dvs. mate kun hver 3.time. Så nå er det hyl og skrik mellom öktene, men må holde ut. Gikk ganske så bra i går. Ikke mye grining...det löser jeg med mye kos og smokk. Skriver opp i dagbok. En hard hverdag for lille-mann, men mammaen er dödssliten og puppen trenger ro. Har ikke fått han til å sove mellom hver amming, men det kommer vel etterhvert. Gir han litt på flaske etter amming for å sikre at han holder seg god og mett. Det blir en del gulping og vaske (og nå som maskinen gikk til dundas), men det for väre. Nå skal vi inn i rutine samme hva. Fikk spist 3 måltider i går og dusjet på samme dag..og det har värt uvanlig hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...