Gå til innhold

Om å ikke sende "tufse" barn i bhg....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er "tufs". Kan noen definere hva som menes med tufs....sånn konkrete ting i fht til barnets form...

Er snørrete tufs?

Snørrete og hoster?

Snørrete, hoster og blank i øynene?

Eller der de tufse nok til å ikke bli sendt i bhg bare når de har feber?

Føler gutten min er forkjølet "hele høsten". Han er tufs nesten hver dag, og jeg har stadig lite lyst å sende han i bhg, men vi kan jo ikke være hjemme pga snørr heller.....

Hvor er deres grense? Og hvordan praktiseres dette med "tufse" barn hjemme hos dere?

*er alltid så i tvil*

Hilsen hønemor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom ungen ser ut som og oppfører seg som om han er i en slik tilstand at jeg selv ikke hadde hatt lyst å gå på jobb i den, blir han hjemme.

Feber er en selvsagt no-go, men generell slapphet o.l er også hjemmegrunn, siden det virker skrekkelig å skulle befinne seg i en barnehage med det støy- og aktivitetsnivået som er der om man er redusert i utgangspunktet.

Men noen fasit finnes neppe.

Skrevet

i mitt tilfelle da... siden du helt sikkert sikter til mitt innlegg....

så var det her snakk om snørrete og hoster...

hadde vært litt varm på natta, men ikke så ille at jeg målte feber eller noe...

for meg ser jeg an allmentilstanden til ungene.. har de feber er de hjemme uansett. og er de slitne og slappe blir vi også hjemme.. det er jo mye høyere aktivitet i barnehagen enn hjemme..

men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan de vil bli utover formiddagen.. for de er veldig ofte veldig fin form på morgenen.. uthvilte og alt..

jeg tenker også som deg.. kan jo ikke være hjemme om de egentlig er i form.. har jo ikke så mange dager til syke barn..

og jeg får dårlig samvittighet om jeg sender de i barnehagen.. men vet at de kommer til å ringe om det er noe. for det er de flinke på.

Skrevet

Har barnet feber er barnehage uaktuelt, og egentlig skal vel barna være hjemme et feberfritt døgn før de sendes i bhg.

Ellers er ikke nødvendigvis snørr og hoste noen grunn til å holde de hjemme. Her går det heller på allmenntilstanden til jenta mi, og det er sjelden jeg er i tvil om hun skal eller ikke.

Men hun blir hjemme i morra selv om allmenntilstanden ikke er så dårlig. Rett og slett fordi hun hadde diare i går og også i dag tidlig (siste bleie ca kl 12). De skal jo være diare og oppkastfrie i 48 timer for å unngå smitte i bhg. Akkuratt den "regelen" tror jeg mange foreldre gir blanke i, og dermed så går jo den ene omgangssykesmitten etter den andre..

Skrevet

Ja, det er vanskelig dette her. Har tenkt på å legge inn en tråd om det mange ganger, men glemmer det når jeg sitter her. Helt til jeg leste ditt innlegg. Ble inspirert, men mente på ingen måte å kritisere eller stille spørmålstegn ved det du skrev altså :-)..... Synes som sagt dette er veldig vanskelig selv....

han er ofte forkjølet og redusert......man er jo slapp selv når man er forkjøla...*huff*

Skrevet

snørrete og hostende barn kan helt fint gå i barnehagen etter min mening. Ellers hadde jeg måtte blitt hjemme med ungene fra september til mai!

Man må se an allmentilstanden. Dersom ungene er blanke i øya, så er jo det et tegn på feber. Men ungene kan være i helt topp form selv om nesa renner......

Så jeg sender forkjøla unger i barnehagen så lenge almenntilstanden er slik at de kan være med på alle de vanlige aktivitetene i løpet av dagen. dersom de har feber, holdes de selvsagt hjemme til de har hatt en feberfri dag. Dersom de er slitne/slappe/trøtte etc klarer de ikke å følge tempoet i barnehagen, og da holdes de også hjemme!

Skrevet

Tufse barn er barn som ikke er i form. Man merker jo om de er seg selv eller om de er f. eks grinete, sutrete, blank i øynene, litt varme eller rett og slett litt nedsatt allmenntilstand. Her går hun fint i bhg med snørr og hoste, men når jeg merker at hun er "tufs" holder jeg henne hjemme. I bhg er det høyt tempo. Ellers er jeg vel for å øke de dagene med egenmelding for 10 dager i året er jammen meg alt for lite..

Skrevet

man har jo 20 dager i året da......10 for hver forelder!

Skrevet

Eg sendte jenta mi i bhg på mandag uten at det var feber, MEN eg lurte på om det kunne vera noko for ho var ikkje heilt seg sjav. Eg sa i fra i bhg når eg kom at var litt i tvil på ho fordi det virka som om det var noko. Og eg fikk rett for dei ringte etter ein knapp time. Men dei la ho i vogna og ho sovna så eg henta ho ikkje før ca kl 14. Broren fikk feber på onsdag, holdt ho heime på tysdag og broren på torsdag. Ein dag feber fri heime har det altid vert her!!

Men det er ikkje altid like rett å vita om det er noko som det kjem til å bli noko ut av el om det bare er fordi dei har sovet dårlig osv!!

Så snørr og host er noko mine har nesten heile tida!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...