ed123♂♂♂ Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Hei! Jeg har en mann som er glad i å lage mat. Problemet er bare at vi er uenig i standaren på kjøkkenhygienen i huset. Når mannen min tar i rått kjøtt som han skal krydre, kan han finne å åpne skuffer og skap uten å vaske hendene. Han vasker heller ikke av kranen på vasken etter å ha åpnet den for å vaske hendene. Jeg prøver å gå over å vaske etterhvert som han kokkelerer, men da blir han sur og kaller meg hysterisk. Jeg tenker på at når jeg smører meg brødskiver kan det hende at jeg tar i kjøkkenknotter, oppvaskmaskindør og vannkran som han har tatt i uten å vaske hendene. Dette bekymrer meg i forhold til bakterier man ikke skal bli utsatt for når man er gravid... Problemet er at jeg ikke kan hive han ut av kjøkkenet, og han mener selv at han har god kjøkkenhygiene i.o.m. at han aldri bruker samme redskaper for rå og tillaget mat samt at han vasker hendene når han er ferdig å krydre maten. Jeg merker bare at jeg blir sliten av å tenke på at skapdører o.l. er tilgriset. Hvordan gjør dere det? Er dere nøye på at skapdører o.l. er rene og pene til en hver tid? Er det jeg som er alt for stressa? Glad for input!
Tpop Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 En regel er og vaske hender før og etter (i 30 sekunder med såpe eller desinfeksjonsmiddel) du har tatt i noe. Ikke alltid det blir praktisert så veldig nøye her på kjøkkenet, men før jeg lager mat hverfall. Jeg har begynt å kjøpe meg desinfeksjon i stede, for blir så lei av å stå forann den krana å vaske hendene. Jeg er ikke spes renslig eller fanatiker, men det jeg blir kvalm av er å gå på offentlig toaletter og se folk stikke henda under krana i 2 sek og tørke etterpå, de kunne likegjerne latt vær å gjort det. Da tenker jeg på at kasnkje de samme folka jobber i matbransjen f.eks, jæk!!! Skal nok litt til at du blir smittet av på kjøkkenet ditt, men hvis du passer på å vake henden før du spiser så er det jo ikke noe problem.
ed123♂♂♂ Skrevet 26. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2007 Jeg er også veldig nøye på å vaske hender før og etter matlaging. Problemet er at hvis jeg skal hente ut noe som f.eks. glass eller bestikk etter at jeg har smurt brødkiver er det ikke alltid at jeg husker å vaske hendene mellom hver gang. Har også kjøpt desinfeksjonsmiddel som jeg bruker flittig men som sagt det funker ikke helt når mannen min ikke er like hysterisk..
twoboys & a girl Skrevet 26. august 2007 #4 Skrevet 26. august 2007 Vasker hendene ofte, men ikke helt for desinfeksjonsmiddel. Brukte det mye da jeg jobbet på sykehjem å det tørket ut hendene. Mannfolk er ikke fullt så renslige alltid, desverre.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 nei menn skjønner ikke helt det der:) hihi. jeg er litt sånn hyper på enkelte ting både når det gjelder kles vask, kjøkken og bad. De to sist nevnte er jo de plassene hvor det er mest bakterier så en bør være litt nøye... Skal iallefall bruke anti bacen flittig på sykehuset, føler meg skitten hele tiden når jeg er der...
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 26. august 2007 #6 Skrevet 26. august 2007 hei eg går på returang og matfag vi vasker hennene før og etter vi har tatt i rått kjøtt men håndtak og kraner blir vasket ofte.. det som ville vært best er å vaske hennene før og etter men etter dere har lagt mat ta å vask av knottene.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Kjenner meg litt igjen med deg, og mannen din. Han blir og sur når jeg kommenterer at han må vaske hendene etter å holdt på med rått kjøtt - innen han tar i noe annet. Har resultert i at det er helst meg som ordner på kjøkkenet da... Men da er jeg sikker på at det er rent
ed123♂♂♂ Skrevet 26. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2007 Hei! Bra å høre at det er flere med samme problem.. Vasker selv håndtakene og tingene ofte. Føler likevel at jeg ikke kan hive han ut av kjøkkenet. Det har jo alltid før vært han som har lagd mat. Bruker å ta meg en runde hver kveld å desinfisere ting.. Men kan jo ikke stå over han hele tiden. Har 2 små som jeg som oftest tar meg av mens han lager middag. Håper det er slik at det skal litt bakterier til før det blir farlig for babyen i magen.. Tenker på listeria og toxo..Det er jo ikke sånn at jeg spiser av noe som det har ligget rått kjøtt på. Huff. Noen bekymringer skal man ha. I tillegg ikke så kult å krangle med mannen om dette hver dag..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå