Gå til innhold

Skjønner ikke dette, hjelp meg noen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man sier at et svangerskap varer i 9 mnd, altså 40 uker.

Forrige uke var jeg akkurat fem mnd, og fem mnd er jo 20 uker.

20 + 20 = 40

MEN, da må jo et svangerskap være 10 mnd det da???

Hallo, er det bare jeg som er totalt blond her nå, eller stemmer det??

Skjønner ikke noe jeg nå altså...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, oki!

Skrevet

måndene er jo 30 og 31 dager 8bortsett fra februar da, som har 28)

så i løpet av 5 månder får man 10 dager ekstra i tillegg til den 20 ukene.

så om man ser på månder og graviditet er det sånn:

si man har første mensdag 1. januar. Da vil man få termin 11. oktober.

Altså 9 månder og 11 dager etter at mensen startet.

så uker og månder er ikke helt den samme måten og se det på.

9 månder er fra befruktning til fødsel ca.

40 uker+ 2 dager er fra mens start til fødsel

Skrevet

Ok, nå føler jeg meg BLOND. For DET der skjønte jeg ikke mye av... Men men, da så! Da vet jeg det :P Da er det ikke 10 mnd da! :D

Skrevet

Det er vel egentlig ikke noe hokuspokus, men enkelt forklart så består en måned av 30-31 dager. Men 4 uker er kun 28 dager. Det betyr at det alltid vil være noen dager til overs på hver måned (med unntak av februar som jo består av 28 dager med unntak av skuddår) Så, er du 4 uker på vei, så er du faktisk ikke en hel måned på vei (igjen med unntak av februar) men da kun 28 dager, eller enklere 4 uker. Før jeg selv ble gravid skjønte jeg ingenting av denne regnemåten:)

Skrevet

Jeg begynte å telle jeg også 7 og syv dager for det er jo det man skal gjøre og det blir 40 svangerskapsukr tilsammen. Så i dag er jeg fullgåtte 38uker og to uker igjen, MEN det er jo ikke det for det er 2 uker og 2 dager altså 16 dager tl termin, så jeg skjønner ikke detta fortsatt helt jeg.

Skrevet

Hmm.. Skjønte ikke helt det der. Hvordan vet du at du var nøyaktig 5 mnder på vei i forrige uke?

En svangerskapsmåned varer i 28 dager, og vi går derfor gravide i 10 svangerskapsmåneder.

En vanlig måned er lenger enn 28 dager, og det stemmer derfor ikke at du var 5 (vanlige) måneder på vei i forrige uke hvis du på det tidspunktet var 20 uker på vei;)

hehe... Skal ikke være greit det her =)

Et svangerskap varer sånn ca i 9 måneder og 1 uke.

Skrevet

Husk at et svangerskap varer i 40 uker + 2 dager da;) hehe... Så når du er fullgåtte 38 uker, har du 16 dager igjen til termin.

Skrevet

Enkelt forklart:

1 "vanlig" måned = 30-31 dager

1 "måned" (4 uker) = 28 dager

Du har der en differanse på 2-3 dager på en måned og en "måned". det er dette som må taes i betraktning. Du kan derfor ikke ta 40 uker og dele på 4 (1 "måned") men du må ta antall DAGER i 40 uker (280) delt på 30,5 (gjennomsnittslengde på en ekte måned)

da kommer du frem til 9,1 "ekte" måneder=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...