Gå til innhold

Varmepumpe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal anskaffe oss varmepumpe nå, men aner ikke hva vi skal velge.. Noen som har varmepumpe? hvordan fungerer den? hvilket merke? Vi bor i et hus med to etasjer og vurderer derfor en pumpe med to innerdeler noen som har det? Og hvordan fungerer den? Er dere fornøyd?

Vi har ca 120 kvm å varme opp..

Setter stor pris på svar :-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har mitshubishi(Aner ikke hvordan man skriver det) og har ca 100 kvaderat å varme opp. Vi har bare en innedel som er plassert nede i gangen, men vi har det åpent helt opp i stuen. Pumpen lager veldig lite lyd, er faktisk den på markedet med lavest lyd og det var av den grunn(og pga anbefalinger av bekjente) vi valgte den. vi betalte 19000 inkl installasjon, mener de sa at hvis vi skulle ha to innedeler ville den koste rundt 25 000 (men ikke helt sikker på summen) . Vi er veldig fornøyde med pumpen og den gir god varme.

Skrevet

vi har hatt vår Panasonic i flere år, er kjempefornøyde. Bor over 3 etasjer på til sammen ca 140 kvm. Inngang og 2 ganger nederst, stue, kjøkken, bad og vaskerom i 2.etg; her står varmepumpa (har bare en innerdel). I 3.etg har vi kontor og 3 soverom. Det er åpen trapp mellom etasjene. Foruten en liten panelovn i inngangen og på badet, er varmepumpa den eneste oppvarmingen vi trenger! Tror vi halverte strømregninga da vi monterte den. I tillegg er det kjekt at det går så raskt å varme opp etter at det har vært kaldt: er ikke noe problem å slå ned varmen ganske kraftig dersom vi reiser bort en helg, for det går bare noen minutter å varme opp der vi oppholder oss etter at vi har kommet hjem. Vet ikke nøyaktig pris, for det er som sagt noen år siden vi kjøpte, og den finnes dessuten i flere størrelser. Tror den koster ca 18000 ferdig montert. Slett ikke sikkert det er nødvendig med flere enn en innerdel dersom det er åpent mellom etg; pumpa sirkulerer jo lufta, og varme stiger uansett opp. Anbefales!

Skrevet

Har vurdert panasonic varmepumpe ja.. hvor mange kw er pumpa på? vet du hva den heter?

Skrevet

Hvordan går dere fram? Elektriker på besøk? Enøk-folk?

Eller bare bestemmer man seg for noe og kjøper...? Hvem installerer?

He, he - virker sikkert ulidelig dum nå, men vi er innflytta i nytt hus og har et stort åpent areal med kjøkken og stue. Vurderer varmepumpe her, men aner ingenting om hva som er kostnads- og varmeeffektivt for oss...

Hvor starter man?

Skrevet

Det finnes jo masse leverandører på varmepumper, så man må ta kontakt med en leverandør og høre hva de anbefaler. men vi synes dette er så utrolig vanskelig, er jo så mange typer og alle sier jo at deres er best.. Vi prøver og finne ut hva vi skal kjøpe nå, er jo viktig at de som monterer og selger den er seriøse også. Men fryktelig vanskelig og bestemme seg ja.. Setter derfor stor pris på og høre om andres erfaringer :-))

Skrevet

Beklager at jeg ikke husker detaljene, heller ikke hvor mange kW den er på. Har prøvd å se etter, men står ikke på den. Tror de som selges nå heter Nordic, men er visst i ammetåka allerede. Nå skal det sies at jeg er litt inhabil i denne saken, da samboer selger og monterer Panasonic pumper som "bigeskjeft". Tror uansett hva dere velger av de kjente merkene at dere vil bli fornøyde og oppleve at det er kostnadseffektivt med varmepumpe, særlig dersom huset er noenlunde åpent mellom rom/etasjer, da en vil ha effekt overalt, særlig i samme etasje og over der pumpa er montert. Mange opplever også at det bidrar til bedre inneklima og det med at en raskt regulerer temp. opplever jeg som svært behagelig. Beklager at jeg ikke kan være mer til hjelp, og sambo er ikke hjemme så får ikke spurt ham heller....

Skrevet

Dette var til god hjelp d :-)

Det er en som selger varmepumper her hvor jeg bor, skulle veldig gjerne handlet av han, siden vi vet hvem han er osv.. Han skal ha 17.500 kr for en pumpe ferdig installert. Syntes dette hørtes greit ut helt til vi fant ut at akkurat samme pumpa selges i sverige for 9000 kr.. Synes det er drøyt å ta 8500 kr for og installere den..

Vet du hva din samboer tjener for hver pumpe han installerer og selger?

Skrevet

Vi har en fra Panasonic, og er veldig fornøyd med den!

Vi har to etager på huset vårt, litt større enn deres bare. Og det er ganske åpent mellom etagene, så vi har valgt å plasere varmepumpa i trappen mellom etagene. Lufta styrer vi ned i underetagen, så stiger varmen opp og varmer der også i tillegg til at det blir varmt og deilig nede. Dette fungere veldig bra hos oss, vi bruker ingen annen varme annet enn på det aller kaldeste om vinteren (en liten panelovn bare), og vi slipper å ha to innedeler.

Bare et lite tips dersom dere har det litt åpent mellom etagene i huset

:-)

Skrevet

Må bare gi et råd ang plassering: Vi hadde bestemt oss for plassering nede på veggen, som mine foreldre har. Men da de skulle sette den opp klarte varmepumpe-folkene å overtale oss til å ha den helt oppe ved taket i stedet (fordi da sparer man visst enda mere penger). Resultatet er at nå får vi vinden "rett i fleisen" når vi sitter ved spisebordet - i motsetning til mine foreldre som får deilig varme på føttene i stedet.

Forøvrig er vi fornøyd med pumpa, panasonic, som varmer opp 120 kvm her, over 4 halve etasjer.

Skrevet

Jeg jobber i et firma som selger varmepumper og må si meg enig med "snart tre gull" ang. plassering. Det som ofte ikke kommer opp når selgere reklamerer for sine varmepumper er:

- Hvilken effekt gir varmepumpa egentlig? (Ikke bare den som produsenten oppgir i den tekniske spesifikasjonen)

- Hvor kaldt vær takler utedelen før den må gi seg og pumpa ikke lenger gir varme, men blåser bare kjølig luft inn? (Viktig nå som vi har begynt å få ekstremvintre, med plutselige temperaturforandringer fra plussgrader til mange minusgrader)

- Hvor mye strøm trekker pumpa for å produsere den varmen du trenger? Her kommer kvaliteten på pumpa, størrelsen på huset/leiligheten inn, hvor høyt er det under taket/hvor åpent mellom rommene osv. og ikke minst HVOR du plasserer innerdelen.

- Hvor lenge vil pumpa fungere? Altså hvilken kvalitet er det på pumpa, når du tenker på at du skal ha den i mange år framover.

Kort sagt så er det sånn med varmepumper som med ALT annet her i livet: Du får det du betaler for! Dette gjelder både kvalitet, varighet over tid og den effekten pumpa gir.

Når det gjelder plassering av varmepumper, så er modeller som skal monteres nede ved gulvet (på samme nivå som en panelovn) mye bedre enn vegg-modellene. Dette bl.a. fordi varmepumpa har en termostat som sjekker hva temperaturen i rommet er og deretter starter/stopper i forhold til hvilken temp. du har stilt den inn på.

Dersom du har en veggmodell vil det alltid være varmere der oppe hvor termostaten er, enn der du sitter. Du vil derfor måtte stille pumpa på en høyere temp. og la pumpa stå og gå mye oftere (trekke mer strøm) for at du skal få varmet opp rommet. Uansett vil en veggmodell alltid ha problemer med å få utlignet den kalde trekken nede ved gulvet...

Skal ikke anbefale noen modell eller noe merke, kan være mange som er bra, men tror ikke du får noen kvalitetspumpe ferdig montert for under 20.000,- For ei skikkelig god pumpe med 2 innedeler(gulvmodeller) så må du nok opp i rundt 30.000,- inkl. montering.

Skrevet

Heihei! Jeg har jobbet med montering og service av varmepumper. Vi monterte Panasonic ION 9 og 12, og har kun fått positive tilbakemld på denne typen :)

Panasonic ION 12 er på 6,5kw mens Panasonic ION 9 er på 5kw :)

Skrevet

Men om du velger lave varmepumper, hva skjer om vinteren? Overbygg? Regner med at det kommer bra mye snø på Inderøya og vinterstid... :)

Har du noen tips og råd om hvor man begynner? Tar kontakt, mener jeg... Regner med at man kan skaffe anbud på dette?

Skrevet

svar til ^mamma^

Sambo klarer nok ikke skaffe varmepumper for innkjøp til sitt firma for så lite som de selges for i Sverige, så dersom han hadde montert den for 17500 (eller hva du skrev at nabomannen deres kunne gjøre) så hadde han absolutt ikke tjent 8500. Tror faktisk prisen dere har fått fra nabomannen er helt ok dersom det dreier seg om f.ex Panasonic Nordic (TROR det er 6,5 kW han monterer til de fleste boliger, og også her i huset).

Men skjønner ikke helt innlegget over her om veggmonterte og ikke veggmonterte pumper; utedelen og innedelen kan plasseres uavhengig av hverandre langt opp eller ned på veggen, (er jo kanal med kabler/rør mellom som en strekker der en vil) og selv om vi har valgt å sette vår innedel langt ned på veggen så er det også mulig å sette den oppunder taket. Tror mange anbefaler sistnevnte for bedre utnytting, men jeg ville synes den ble for merkbar med slik plassering (synlig, samt vind i fjeset som er nevnt over her). Vår strømregning er i alle fall betraktelig redusert.

Når det gjelder kjøp fra Sverige og montering på egen hånd som mange gjør for å spare penger, så vet jeg ærlig talt ikke hvor lønnsomt det er. Det hender det blir feil på en motor så de begynner å bråke mer e.l., og da har det aldri vært noe problem å få skiftet delen gjennom sambo, gratis og franko, mens dette tror jeg blir mer problematisk med egenmonterte fra Sverige. Og dessuten; prisen fra Sverige; er det inkludert det en trenger av kanaler, rør og monteringsverktøy? Skader jo ikke å undersøke litt rundt, selvfølgelig. Lykke til!

Skrevet

Hei snella snella.

Ei luft til luft varmepumpe (den vanligste typen pumper nå for tia) så har du en vanlig utedel festa på veggen din ute. Denne er det ikke så stor forskjell i størrelse/design på samme hvilket merke du velger, pumpene er stort sett en slags kasse som monteres på et stativ på mur eller trevegg. Så sant du ikke setter opp pumpa for lavt på veggen slik at den risikerer å bli begravd av snøfonner el. så skal den takle både at det regner og snør på den. Pumpene skal ha en av-isingsfunksjon når det blir kaldt, sånn at den med jevne mellomrom enten trekker litt strøm til en varmekabel i pumpa og/eller trekker ut litt av varmluften i rommet i noen sekunder for å bruke denne varmlufta til å fjerne is/snø på pumpa.

Har du da ei pumpe av dårlig kvalitet, så vil den etterhvert som det blir kaldt, bli stående å av-ise nesten hele tia og trekke stadig mer varme UT av huset (ev. trekke veldig mye strøm). Det er derfor viktig å være sikker på å velge ei pumpe som gir god effekt også når det er skikkelig kaldt ute.

Når jeg snakket om en gulvmodell så mente jeg den delen av pumpa som er innendørs. Har du en gulvmodell betyr det at innedelen SKAL plasseres helt nede ved gulvet, i samme høyde som en vanlig panelovn. De fleste produsentene har bare veggmodeller (festes oppe på veggen over hodene på folk) og de fungerer dårligere.

Når det gjelder hvor du skal henvende deg så avhenger det av hvilket merke du ønsker og hvor i landet du bor. Anbefaler deg å sjekke litt på nettet. Firmaet jeg jobber for selger merket Daikin (se ev. forhandlere/leverandører i ditt område på www.daikin.no) som har gulvmodeller og ble best i en stor finsk test nå nettopp. Men; det kan være mange andre merker som har bra gulvmodeller. Det har skjedd en enorm utvikling bare de siste 2 årene vedr. varmepumper og kvalitet.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg skal sjekke litt, og snakke med en kamerat som er elektriker og leder prosjekter på større anlegg. Vet han har pumpe i eget hus...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...