Gå til innhold

Jeg har så lyst på spekeskinke (er gravid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 8 uker på vei i morgen og vet at det ikke er bra. Gjør det noe å spise det når det har ligget i fryseren i et par mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste overskriften, og skulle svare at du bare kunne fryse den først. Du kan trygt kose deg så lenge den er fryst, da er bakteriene død uansett.

Skrevet

Tusen takk jenter, da tar jeg opp en bit i morgen tidlig og skal da lage eggerøre, potetsalat og spekeskinke til middag i morgen. nam nam

Skrevet

Spiser spekeskinke som ikke er fryst også jeg. Kjøttet i Norge er såpass bra behandlet og trygt så kan ikke tenke meg at det skal være noe problem.

Skrevet

Frysing dreper ikkje listeria bakterien, men sjangsen for at den er i kjøttet er minimal.

Skrevet

Hvorfor får man da beskjed om at det er greit å spise blodig kjøtt om det har vært fryst?

Skrevet

hvor får man beskjed om det????

Skrevet

Mulig jeg er helt fjern men er ikke listeria bakterien i melkeprodukter?

Skrevet

Her er hva myndighetene sier om mat og gravide:

Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se Skadelige bakterier og parasitter). Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Hvilke matvarer som er aktuelle, kan du lese om lengre ned.

Toxoplasma (Toxoplasma gondii) er en parasitt som forekommer i tarmkanalen hos katter. Mennesker kan bli smittet på to forskjellige måter:

Ved direkte eller indirekte kontakt med avføring fra katter. Direkte smitte fra katteavføring kan for eksempel skje ved at man gjør ren kattekassen eller klapper infiserte katter. Indirekte kan man bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra katter, for eksempel uvaskede grønnsaker eller frukt. Man kan også bli smittet gjennom kontakt med jord og sand der katter har gravd ned avføringen sin.

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt

Skrevet

Så da er det toxoplasmose bakterien som drepes ved frysing. Men er det også listeria i kjøtt da siden dette er så farlig? Tror min lege bør oppdateres litt... Jeg her forøvrig spist masse spekeskine jeg :o(

Skrevet

ja, listeria finnes også i kjøtt.

Jeg har forøvrig også spist spekeskine.....

Skrevet

Da bør nok legen din oppdateres litt ja. Det er mange som spiser frossen skinke i god tru fordi legene/hs ikkje er oppdaterte/opplyste, men bakterien kan altså finnes der. (Hadde eksamen om dette to dager for Tuva vart fødd). På gunn av måten mat produseres og sjekkes i norge er sjangsene små for å få bakterien i seg, men så er jo konsekvensen ganske stor.

Skrevet

Det skulle vera frossent kjøtt ikkje spesifikt skinke *rister av seg litt ammetåke*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...