Gå til innhold

Penger barnet får til dåp, bursdager osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi setter dette på kontoen til babyen vår. Det kommer jo til å bli en del penger etterhvert.

Dere andre som setter pengene på konto.. Bruker dere disse til f. eks. ny vogn, klær, sykkel når den tid kommer, osv.?

Jeg har litt delte meninger om det.. Jeg syns egentlig det er greit at ungen er med på å betale en sykkel (deler av den), når den tid kommer. Eller at h*n kjøper noe den ønsker seg.. De som har gitt penger har jo gitt dette til barnet, slik at det kan gå til noe det trenger eller ønsker seg..

På en annen side så skulle jeg gjerne ha spart opp alle pengene h*n fikk.. Men syns jo det blir litt feil egentlig også..

Hm. Hva mener dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker stort sett denslags til noe ungen(e) behøver. Ettersom de blir større får de mer råderett over bursdagspenger o.l, men åtteåringen får på ingen måte gå amok i verken leke- eller godtebutikken fordi om han får cash til jul, liksom.

Sparer ikke på egen konto til ungene i det hele tatt.

Skrevet

vi sparer og blir å bruke det til feks førekort osv osv. barnet mitt får ikke pengene når h*n blir 16-18-20 år.

jeg vet med meg selv at da blir det brukt opp rimelig fort

vi sparer 1200 i månden så det blir det jo en del pener av...

Skrevet

Ennå er mini så liten at han ikke ønsker seg noe... Så da går naturligvis alle kontanter rett på sparekonto (som forøvrig er sperret frem til lillegutt blir 18 år)

Når han blir eldre, kan det vel hende at han får bruke deler av summene til å kjøpe noe han ønsker seg.. men ikke tulle dem bort på godter o.l

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Vi bruker de på ting barna trenger vi:) Som tripp trapp stol f.eks.

Skrevet

setter de på min konto selvfølgalig. de er så små og trenger ikke peng

Skrevet

her har vi spart alt og datteren våres sparer ivris selv hu er 8 år og vet at de pengene er til når hun skal flytte hjemme fra hjelp til bil leilighett ol. det er vår måte å gi henne hjelp til den tid. verken jeg eller gubben hadde penger på konto da vi flyttet hjemme fra og vi hadde ikke foreldre som kunne hjelpe så mye. ok så har vi lært en del av det men de pengene vi sparer blir jo ikke så mye at de får luksus men hjelp med noe egen andel til lån eller depositum og noen mnd til leie, eller en bllig bil.

datteren min liker å spare og jeg håper det er noe hun fortsetter med også ut i det voksne liv.

guttungen han må jo lære dette først.

når det gjelder kjøp av sykler ol. så får hun slikt til bursdag. og eller vi lar henne jobbe litt for det tjenepenger og sspare på egen bøsse til den tingen når hun har spart opp det vi har avtalt så kjøper vi det. jeg mener at da erfarer hun at penger ikke er noe som man bare har og bruker men noe vi må jobbe for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...