Gå til innhold

Middagsmat?


Maisie

Anbefalte innlegg

Spiser deres små middagsmat fra glass eller hjemmelaga?

Gutten min er ikke videre begeistra for annet enn fruktmos og pupp for tiden. Tilvenning av grøt gikk greit, men nå virker det som om han ikke liker den lengre, verken frokostgrøten eller kveldsgrøten (har prøvd å bytte grøttype uten at det har virket). Men middagsmat er virkelig ikke populært. Han svelger de første skjeene, emn så kniper han igjen munnen og bare sutrer. Han har fått middagsglass så langt, har villet se om han liker det før jeg setter i gang med å lage masse mat selv. Har dere noe tips til hva jeg kan gjøre for å få ham til å like middag? Ha noe oppi? Lage maten selv? Hva slags mat? Vi har ikke så mye tradisjonell middag hos oss, så jeg synes det er vanskelig å skulle bare mose det vi selv spiser og gi ham. What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd mange typer middagsmat på glass? Vi gir snuppa bare middag på glass og hun er litt kresen kan du si :-) Hun er veldig glad i nudler med skinke og grønnsaker med kalkun. Grønnsaker med kylling derimot liker hun ikke. Liker ikke noe fra småfolk heller. Så her går det mye i det hun liker. 8 mnd.middagen har litt for mye klumper enda.. Så foreløpig tar vi det med ro og gir henne middag midt på dagen og grøt om kvelden, ellers pupp. Moset gulrot liker hun veldig godt. Kan ikke gi annet råd enn å prøve seg fram... Du passer på at han ikke har fått pupp/MME kort tid før middag? Lykke til! Det ordner seg nok til slutt skal du se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve noen dager med "tradisjonell" middag og se om han spiser det ? Dersom han liker det kan dere jo prøve å ha det noen uker, evnt lage ekstra og fryse ned til de dagene dere har mat som han ikke bør spise ??

 

Her gir jeg gutten stort sett det meste av det vi spiser - kjøttkaker, fiskeboller, fiskekaker, risotto, gryteretter, kyllinggryter, ris, pasta m kjøttdeig etc etc....

 

Her gikk den første maten lettere ned når jeg tok litt smør i den.... kanskje et tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, dere! Ja, jeg har prøvd mange typer middagsmat, og han reagerer alltid likt: Spiser et par skjeer, og så er det stopp. Det går minst tre timer fra forrige måltid (fruktmos og litt pupp), slik at han rekker å bli sulten. Har også prøvd 8-månedersglass, uten suksess. Skal prøve å lage noe hjemmelaget nå, kanskje most potet og gulrot med smør og mm (tips fra mamma). Virker ikke det, så må jeg kanskje komme hit og spørre igjen. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her er kjempebeistra for de middagsglassene som er litt røde/orange (de med mye gulrot og evt tomat i) Bruker glass fra Hipp og Helios. Ellers har jeg funnet ut at hun ikke liker de grøtene som bare blandes med vann. De blir litt vassne og tamme i smaken. Men de som jeg koker selv (hirse og havre fra helios) de blir fyldigere og mer smak i. Da spiser hun som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi er veldig glad i middag på glass, men ikke hjemmelaget. Har fått tips om å ha litt hvitløk i maten. Prøvde laks med pesto(!), og det gikk litt bedre. Hun ville ikke ha grøt en periode,så jeg ga litt biovit før grøt og blandet litt i grøten noen dager, men nå går det bra uten. Bruker naturell grøttyper og blander i fruktmos nå. Da kan jeg variere frukttype og hun blir ikke så fort lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg laget middag til poden av most potet og gulrot blandet med usaltet smør og mm. Men han nektet å spise dette også. I løpet av en halv time fikk jeg kanskje i ham en liten skje til sammen. Resten kom ut igjen med det samme han fikk det i munnen. Jeg vet ikke om det er smaken på maten eller konsistensen han ikke liker. Grøt går forsåvidt greit, men middag sliter vi med. Seriøst. Han holder vekta fint, og er god og rund, så han får ikke for lite mat i hvert fall. Vurderer å kutte ut middagen en stund og bare gi ham pupp til det måltidet. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dere gjør sikkert dette, men jeg sier det nå lell...) La poden sitte ved middagsbordet sammen med dere og se på at dere spiser middag. Da kan intr. for middag komme...

 

Ellers prøvde vi også kun potet, gulrot osv, men uten stor suksess. Samme reaksjon som hos deg. Her var det kun skikkelig middag som gjaldt.

 

Det beste han vet er ovnsbakt ørret med potet, gulrot og brokkoli blandet i litt smør...... (bare pakk inn fileten i folie og putt den i ovnen, lager seg selv....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...