Anonym bruker Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 3 åringen min har plutselig fått for seg at vann er farlig!! Han hyyyylskriker hver gang han skal bade/dusje. Er redd for å få vann i øynene, har prøvd både klut foran og svømmebriller. Til og med redd hvis noen spyler med vann ute... Aner ikke hva som er skjedd, kan ikke komme på en eneste episode som kan ha skremt han så voldsomt. Noen som har tips????????
pilutt1 Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Kan du ikke prøve å dusje sammen med han,la han få holde dusjen og vaske håret ditt og dusje ansiktet ditt samtidig som du syns dette er veldig morsomt. Har hjulpet her,hun blir mye mer vågal når hun ser jeg blir våt først...vet ikke om det hjelper,men kan jo alltids prøve det?
Bluebelle Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Hei! Skjønner godt hva du går gjennom; har selv en 3,5 åring som tror han drukner om han får en dråpe vann i ansiktet! Skriker og hyler hvis man vasker ansiktet hans i dusjen.. Han har heller ingen traumatiske opplevelser el - og stuper rett uti svømmebasseng og vannet på stranden ... ingen problemer! Jeg innbiller meg at det har noe med utviklingen deres å gjøre; de har jo livlige fantasier, og hjernen er i stadig utvikling, så kanskje det er "frykt og redsel"-delen av hjernen som er i full drift nå. Har en 7 åring også, og hun gikk gjennom akkurat det samme. Det blir heldigvis bedre. Det kan jo også være noe han har drømt - et mareritt en natt - som er så virklig at han inbiller seg at det er reellt!! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Men hva gjør du med dette da? Dusjer med tvang og hylskrikende unge? Er sånn det blir her.. ikke noe kjekt da! Han her også kan bade i sjøen uten problemer.
Bluebelle Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Helt enig med deg at det ikke er noe hyggelig - men ungen må bli ren! Det jeg gjør er å bruke en klut, og prøve så godt jeg kan å unngå øynene hans (det er det han hyler for). Men når vi vaske håret osv - da blir det skriking.Dessverre må det bli litt tvang.. selv om jeg er helt imot tvang - men ungen er full av møkk og sand etter en dag i barnehagen, og må dusje. Så dusjingen er ikke en "hygge-stund" hos oss for tiden, men jeg vet at det går over - uten at de får varige mèn av det. 7-åringen var helt lik! Jeg ser også frem mot "lysere" og lydfrie tider!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 Jaja, vi får fortsette sånn litt til da. Er bare redd for at det blir enda værre. Men siden du har erfaring fra før også så stoler vi på deg! Går i barnehage han her også, så må jo bare vaskes skikkelig.
Korse76♥ Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Har inntrykk av at mange barn går gjennom en sånn periode. Forsøke å skjerme øynene, holde hodet godt bakover ved hårvask og forsøke å gjøre vannet til ufarlig og til en lek.
mamma til 3 Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 Hvis du har badekar kan du også prøve å ha bare to cm med vann i. Funket greit da vår badenymfe plutselig fikk skrekken uten forvarsel. Når hun fikk plasket en stund i denne lille pytten var skrekken over like plutselig som den begynte. Nå kan jeg spyle vann i ansiktet og ørene og overalt, og hun synes det er bare moro:o)
hallohallo- mor til 3 søte små Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 Hei! Her var gutten i huset slik i fjor (da var han to år). Han hadde helt panikk for å vaske håret. Det som virka her var noen nonstop til belønning når han hadde vaska håret. Etter at han hadde fått det noen ganger, gikk det mye bedre. Nå er han 3 år og liker enda ikke å vaske håret, men vi gjør det med det med det samme han kommer i badekaret, så er resten av tiden til lek:)
PrinsesseSjefen Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 minsten vår var livredd bading som nyfødt. Det som alle sa var kos... hmm. Gikk an hvis jeg dusjet med henne. Ellers vasket vi bare henne med klut, og gikk sakte men sikkert frem til bading. Hvis ikke han har for langt/tykt hår (min 3 åring har ikke akkurat tykt hår...) er det nesten som du kan vaske håret med klut... eller iallefall i vasken, kanskje mindre skummelt? Når han ellers ikke er redd bading (altså basseng/strand) så er jeg rimelig sikker at dette går over etterhvert Lykke til, de blir rene med klut og
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #11 Skrevet 1. september 2007 Tuuusen takk for alle rådene dere har kommet med! Skal prøve ut litt av hvert så får vi se hvordan det går. Han har ganske masse og tykt hår, så ikke lett å bare vaske håret med klut heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå